• Anonym (Bröll­opsgäs­t)
    Äldre 23 Jun 23:14
    11750 visningar
    21 svar
    21
    11750

    Är det fult att tacka nej till bröllopet man tidigare tackat ja till?

    Är bjuden på bröllop då en bekant gifter sig. Vi har aldrig umgåtts med dennes respektive utan jag har bara en arbetsrelation till vederbörande även om jag gillar personen. Vi ses aldrig privat dock.
    Vi tackade ja till deras bröllop men nu har vår barnvakt fått förhinder och det känns omöjligt att få tag på någon som är hemma mitt under semestern, alla som barnen känner är bortresta och jag vet inte vem jag ska fråga mer.
    Vidare så har inte vi någon bil och de har sitt bröllop helt off så att man måste ha bil för att ta sig dit. Det hela känns ju onekligen dumt då vi ju inte vill förstöra våra egna semesterplaner genom att spräcka budgeten totalt innan. Nu när vår barnvakt som även hade bilen vi skulle låna inte finns till hands, så strular det ju helt klart ihop sig.

    Vi har frågat om de inte har en toastmaster eller någon man skulle kunna snacka ihop sig med om att hyra en gemensam buss men de säger att de inte vill/orkar detta. Känns ju lite udda då väldigt många i deras bekantskapskrets inte har bil eller ens körkort så jag förstår inte hur folk ska kunna ta sig hem. Det finns inga övernattningamöjligheter.

    Nu bestämmer såklart vi själva hur vi gör, om vi tackar nej eller inte. Men blir ändå nyfiken på hur ni andra resonerar? Är det väldigt ofint att tacka nej til ett bröllop efter att man tackat ja, när det inte handlar om något som tex dödsfall eller liknande.
    skulle du förvänta sig att dina gäster sparar under hela året för att kunna närvara och bli sur/irriterad om denne sedan tackar nej?

  • Svar på tråden Är det fult att tacka nej till bröllopet man tidigare tackat ja till?
  • Äldre 23 Jun 23:18
    #1

    Jag hade nog blivit lite ledsen och hade tyckt att det var tråkigt, men jag hade förstått er. Speciellt när ni inte är väldigt nära brudparet heller. Det är klart att om det är väldigt nära själva datumet, så att mat till er osv inte går att avbeställa, då hade jag kanske blivit lite mer upprörd. Nu verkar det ju dock vara någon vecka kvar.

    Jag hade nog dock, om jag var ni, försökt skicka en liten present och ett kort till brudparet och/eller hälsat på dom och lämnat en present några dagar efteråt. Bara för att visa att ni uppskattade inbjudan och vill lyckönska brudparet :)


  • Äldre 23 Jun 23:29
    #2

    Om ni inte kan pga utebliven barnvakt så är det ju som det är. Ni får då meddela brudparet snarast möjligt och verkligen lyfta fram att ni försökt lösa det här. Det är en giltig anledning. Att däremot i tacka nej till bröllopet pga ytlig bekantskap, brist på transport och att ni inte vill lägga ut pengarna- det tycker jag hade varit fult när ni redan tackat ja. Men nu har ni ju som sagt barnvaktssituationen. Jag tycker man ska ta sig en funderare innan man tackar ja till ett bröllop och vänta med att anmäla sig om man känner sig lite tveksam. Det här är ju det blivande brudparets stora dag i livet och inte vilken fest som helst.

  • Anonym (Bröll­opsgäs­t)
    Äldre 23 Jun 23:42
    #3

    Jo, fast vi skulle ju gärna komma om vi hade transport och barnvakt. Festen är barnfri. När vi tackade ja så hade vi en lösning, tänker du att vi skulle ha haft ännu en backup ifall att den som vi hade inte kunde?

  • Äldre 23 Jun 23:43
    #4

    Hade min syster eller en kusin jag umgåtts mycket med angivit liknande skäl och inte kommit till mitt bröllop hade jag blivit upprörd. Men nu är ni ju "bara" ytligt bekanta arbetskamrater, och då kan jag tycka att det är okej, men, precis som daniiel skriver ser det bra ut, och känns nog bättre för brudparet. Om ni skickar ett telegram/brev där ni tackar så mycket för den fina inbjudan och säger hur tråkigt det är att ni inte kunde komma loss, och ni hade förväntat er det själva, och skickar en liten bröllopsgåva. Det tyckte jag var ett mycket bra förslag.


     


    Sen kan jag verkligen förstå eran situation. Man försöker ju åka på bröllop när man blir bjuden, det är ju verkligen en mysig högtidsstund att delta i! Men när det inte är en nära vän eller släkting tycker jag inte man kan förväntas gå genom eld och offra allt annat för att kunna närvara.

  • Anonym (Bröll­opsgäs­t)
    Äldre 23 Jun 23:46
    #5

    Men visst är det ju så att en förmedling som anordnar barnvakt hade kunnat vara ett alternativ om inte resten kring bröllopet hade behövt bli så dyrt.

  • Anonym (Bröll­opsgäs­t)
    Äldre 23 Jun 23:49
    #6

    Tack för era svar. Vi kommer prata med brudparet och kanske kan de bjuda någon annan som budgeten inte tillät. Hoppas de inte tar illa upp, är ett tag kvar så några matbeställningar tror jag inte gjorts ännu.

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 24 Jun 06:46
    #7

    Jag har blivit ledsen när folk har avbokat efter dom anmält sig.Men försökt förstå. Nu är min största mardröm bland alla andra mardrömmar. Att en del gäster helt enkelt inte är där på bröllopsdagen.... :/

  • afture­lding
    Äldre 24 Jun 08:52
    #8

    Vi var med om det i förra veckan, 10 dagar innan bröllopet. Men, då var orsaken att gästen blivit bjuden på festival istället. Dessutom är den gästen min äldsta vän. Det är oförskämt, tycker jag.

    Men har de valt att utesluta barn, och ni inte får någon barnvakt, så ligger ju faktiskt en liten del av ansvaret på brudparet ändå. Ni kan ju faktiskt inte rå för att er barnvakt blivit sjuk, och ni får inte ha med barnen. Och då finns det ju inte så mycket att göra, när ni inte har råd att anlita någon. Det är dock viktigt att man avanämler sig så fort som möjligt, så att brudparet kan göra justeringar. Och det har du ju också skrivit att ni ska :)

  • Äldre 24 Jun 10:34
    #9

    Jag håller med dig afturelding, det är oförskämt! Usch.. Jag hade blivit så ledsen och besviken och jag hade strukit den personen från min vänlista där och då tror jag.

    Vi fick ett avhopp dagen före bröllopet, pga av ett par valde att flytta isär då och tjejen är makens kusin, så killen ville inte vistast i samma rum som henne och tyckte att hon var den som hade förtur till bröllopet. Vi blev lite besvikna, såklart. Det blev ju ett hål i bordsplaceringen också, men vi hade placerat det paret längst ut vid ett bord redan, så kusinen fick sitta utan honom mitt emot sig. Hon åkte hem ganska tidigt.

    Nu, två år senare, så är det killen vi har kontakt med och umgås med. Vi blev väldigt goda vänner efter att han veckan efter bröllopet bjöd hem oss för att prata om vad som hade hänt, förklara varför han inte kunde/ville komma och lyckönska oss.


  • PiaB
    Äldre 24 Jun 12:34
    #10

    Jag tycker det är en godtagbar ursäkt att barnvakten inte kan längre, och speciellt om det var hen ni skulle låna bil av. Det får man nog som brudpar räkna med om det är barnfritt och dessutom är svårt att ta sig till.


Svar på tråden Är det fult att tacka nej till bröllopet man tidigare tackat ja till?