• boddan

    Något blått mm

    Hjälp !!! De sägs ju att man skall ha något  blått ,något nytt, något gammalt , något lånat och något fått.  Jag har lyckats men endel,  min granne har sytt ett blått strumpeband så då måste ju något nytt, fått och blått va fixat. Har ett halsband som jag fick av mina barn för 2 år sedan kan man räkna de som gammalt???? Eller hur gammalt skall de va????  Så måsta jag ju ha något lånat!!!???? Hjälp!!!!

  • Svar på tråden Något blått mm
  • kouki

    Ööh. För det första så är det inte direkt ett måste att ha alla de där grejerna. Sen finns det inga direkta regler på hur gammalt det ska vara, men gissar att det från början var tänkt att ha något från de gamla förfäderna för att få deras välsignelse, det är i alla fall vad jag har fått för mig, men kan vara helt off också :)

  • annapia

    Härliga beskymmer du har Det är kul med skrock/traditioner men ta det inte på för stort alvar så det blir ett problem. Jag gjorde det enbart på skoj för att det av naturlighet blev så enkelt. Jag hade det mesta nytt: Klänning, skor, underkläder etc, Gammalt var ett armband jag fått av min mor. Som blått satte jag dit blå strass "I do" under skorna, lånat var en clutch av min dotter. Fått har jag inte hört talas om men hade det med i så fall, mina fina örhängen av min man. Lycka till med planeringen!

  • Isasa

    Nåt "fått" har jag aldrig hört talas om. Det heter väl "Something old, something new, something borrowed and something blue"....? :)

  • daniiel

    ... and a silver sixpence in her shoe ;)

    Nej, ta det lugnt TS. Det där är som skrivet ovan en gammal tradition, skrock. Så vitt jag vet kommer det ursprunglingen från England och är från sekelskiftet. Så, det är inte ens en svensk tradition. Det är inget man behöver följa öht, så lägg inte så stor vikt vid det. Ska man följa det, så tycker jag att man mest ska se på det som en kul grej bara :)


  • boddan

    tycker bara de är en kul grej, vet bara inte var jag skall ha som är lånat????

  • daniiel

    Ett halsband? Örhängen? Armband? Väska? Slöja? Det kan ju vara nästan vad som helst. Något gammal, ptjadu, jag skulle väl personligen inte tycka att två år är så gammalt, men det beror ju på hur man ser på saken. Det är ju inte nytt heller.


  • kouki

    Du kan ju till och med låna en blomma från din grannes trädgård ;)

  • boddan

    Sudditjuven skrev 2013-06-22 13:08:09 följande:Köp ett halsband eller en berlock på second hand och ha i handtaget på brudbuketten?Tack för tippset, har kollat med min mamma och hon skall kolla om hon har något jag kan låna; så slår jag 2 flugor i en smäll

Svar på tråden Något blått mm