• MissM2013

    Vill inte uppfattas som snål!

    Ska under nästa vecka ha ett litet "planerimgsmöte" med mina tärnor, något som håller mig vaken om nätterna. Har efter många om och men bestämt mig för att jag vill ha ett brudfölje med svarta klänningar, då det känns som en färg som alla känner sig bekväma i, oavsett hudtyp/kroppsform osv. Jag har egentligen inga specifika krav på klänningarna, mer än att jag inte vill att de är för urringade eller för korta. De får alltså välja klänning hur de vill utifrån det, och får gärna ta en klänning de redan har. Detsamma gäller med skor, valet är fritt men gärna en passande färg. Jag tänkte stå för tärnbuketter samt ett vitt band som jag tänkte att de skulle ha i midjan samt en matchande liten väska till allihopa. Anser ni att jag, utifrån det, kan be tärnorna att själv stå för kostnaden eller verkar det snålt? Jag känner personligen att jag kanske är för snål här, men om jag ska stå för deras kostnader vill jag ha mer att säga till om och då blir det plötsligt ett väldigt stort projekt som det egentligen inte finns tid till... Hur hade ni känt/hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Vill inte uppfattas som snål!
  • amerika

    Jag kanske är gammalmodig eller bara gammal, men jag tycker inte det är snålt att tärnorna står för sin egen klänning. Speciellt inte om ni väljer en såpass "enkel" färg som svart. Hade du velat ha en exakt nyans av lila eller orange, hade det varit värre, men detta är en klänning som de (förmodligen) kommer att kunna  använda många ggr efter bröllopet. Och den är deras, inte din. Vad gör man med en använd tärnklänning efter bröllopet?

    När jag gifte mig första gången för 18 år sedan, diskuterade jag med min tärna (min bästa vän) vilken färg hon kunde tänka sig och sedan planerade vi best mans väst (som syddes upp) efter det så att de matchade. Jag var med henne och köpte klänningen men det var mest för att hon ville ha med smakråd. Jag påverkade inte henne i valet, hon valde fritt själv. Hon blev jättefin och det var en klänning som hon kunde använda flera ggr.

  • daniiel

    Nej, jag tycker inte att du är snål som vill att tärnorna står för klänningen själv. Svart är en enkel färg, faktiskt, så om dom inte redan har en klänning dom kan tänkas vilja använda, så kan det nog bli enkelt att hitta en väldigt billig eller låna en klänning. Köper dom en ny, så är det förmodligen en klänning dom kommer ha användning för i framtiden.

    Vi betalade visserligen för tärnornas klänningar, buketter, skor, boleros och smycken. Det låter som väldigt mycket, men vi landade nog allt som allt på kring 600-700kr/tärna. Vi hade två, min syster och makens syster. Varav båda var väldigt unga och arbetslösa vid tiden för vårat bröllop. Då valde ju jag dock allt, men i samråd med tärnorna.

    Det är ju dock sådär, ju fler önskemål man har och ju mer man vill vara involverad som brud - ja, desto mer bör man betala anser jag. Nu har du ju dock inte speciellt stora krav alls, så jag tycker att du kan be tärnorna ordna med klänning själva och inte ha dåligt samvete över det.


  • emzerus83

    Jag har varit tärna två gånger och både gångerbna har jag själv stått för klänningen och då har det ändå funnits "krav" på färg osv och jag har aldrig använt kläningarna efter det. Men jag tyckte inte att det var nå konstigt med det!

    Så jag tycker absolut inet att du behöver ha dåligt samvete att du inte betalar för klänningarna och speciellt inte eftersom de också ska vara i färgen svart som ju är väldigt användbart även efter bröllopet!!

  • afturelding

    Vi hade ungefär samma krav på våra tärnor. Inte för urringad eller kort, och så skulle den vara lila eller grön i valfri nyans. När man har så låga krav så tycker jag inte att det är snålt, och båda mina tärnor hittade helt perfekta klänningar för en billig peng dessutom. Sen har vi köpt slipsar till brudgum och marschalk utefter deras val, så att nyanserna matchar deras klänningar. 

    Du behöver verkligen inte ha dåligt samvete, en svart klänning kan man ju använda hur många gånger som helst. 

  • Theuglyorgan

    Det är inte snålt, men jag tycker att antigen får tärnan välja helt fritt vilken klänning hon  ska ha enligt den rådande klädkoden. Då tycker jag att man kan förvänta sig att hon betalar själv.
    Eller så har jag åsikter om vilken färg hon ska ha..och då får jag betala kalaset.
    Min tärna får välja helt fritt, precis som hon hade valt om hon enbart var gäst.
    jag betalar inte hennes klänning så då tycker jag inte att jag har något att säga till om.  Hon betalar allting själv. Jag kommer ge henne en present efteråt. Men jag förväntar mig inget mer från henne än att hon dyker upp i utsatt tid, är med på fotograferingen och håller min brudbukett vid altaret.

    Håret får hon ha valfritt fixa själv eller ha det fixat på salong..jag tycker inte hon behöver gå all bananas bara för hon är tärna utan göra som hon hade gjort om hon "bara " var gäst. Jag klargjrode detta när jag frågade henne om det..jag sa "jag har inga åsikter ang kläder då jag inte har ekononomi attt betala för det". Inga konstigheter.

  • TheD

    Snålt, nej. Både jag och maken tyckte det var självklart att vi skulle stå för brudföljets kläder :) Men alla tycker olika.

  • hedvig

    Tycker det hela är väldigt enkelt; har ni några som helst krav på klänningen så får ni pröjsa. Finns ursnygga passande svarta klänningar på Lindex för 199:-, det är ju inte så dyrt om priset är viktigt.

  • annapia

    Jag tycker du har en väl genomtänkt åsikt men känner du dig själv för snål så tycker jag att du ska erbjuda att stå för lite mer. Det ska kännas bra både för dig och tärnorna. Uppskattar du dem så visa det gärna och ha en öppen och ärlig dialog så kommer ni säkert fram till något som är bra för alla.

  • kramen

    Vi betalar klänningarna och buketter :) Personlygen tycker jag att svart är sorgefärg och vissa äldre personer kan upfattade det som just sorg. Men alla tycker olika :)

  • stormhelen

    Vi har ett liknande upplägg som TS, så nej jag tycker inte att det är snålt. ;)


     


    Jag har en fråga till er som betalar tärnornas kläder. Betalar ni även marsalkens/ best man's kläder då? *nyfiken*

  • ThereseV

    Jag tycker absolut inte att det känns snålt, speciellt när ni valt en såpass enkel färg och dessutom tycker att det är ok att dom tar en klänning dom redan har (dom flesta har ju en svart klänning i garderoben).
    Om du ändå tycker att det känns jättejobbigt så skulle ni kanske kunna göra så att ni betalar klänningarna (finns många billiga varianter) och sedan skippar att köpa väskor till dom och ev. skippar tärnbuketterna? 
    Väskor är ju ändå inget som någon förväntar sig ändå och mina tärnor ville tex inte ens ha buketter, så där sparade ju vi in lite pengar direkt. 
    Mina tärnor betalar sina kläningar själva trots att jag hade en del önskemål, men vi hade en öppen dialog om det från början och det var helt deras eget förslag.  

  • Anneli256

    Tycker inte heller det är snålt. Men som någon föreslog skippa väskan och om ni inte betalar hela klänningen så säg att ni bidrar med tex med en viss summa.. sedan får tärnan själv välja i vilket prisläge de köper klänningen. Ni kan ju även välja en "enklare" tärnbukett och därmed hålla nere kostnaden. Det känns lite konstigt tycker jag att tärnorna ska bära på en väska och tärnbukett, dessutom så ska en av tärnorna hålla din brudbukett under en del av vigseln.  

  • Rosorochkärlek

    Såvida du inte tänkt att tärnorna skall jobba en massa så är det absolut inte snålt. En svart klänning bör faktisk räknas som ett basplagg som man kan utgå ifrån att alla har (eller kan låna/skaffa sig för en väldigt billig peng).

    Det låter jättebra!


    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • jenniferochaugust

    Jag betalade bara för en av mina tre tärnors klänningar pga att hon är mammaledig med lägsta ersättning. Klänningarna fick tärnorna helt bestämma själva, bara de var i samma färg. Jag gav förslag på vilka färger jag tyckte var fina (har inget särskilt färgtema) och de valde att köra på färgen lavendel vilket passade mig utmärkt ;)
    Vi pratade igenom detta innan och de två som fick betala sian klänningar själva var helt ok med att jag betalade den tredje tärnans klänning. Det här är alltså personer med mkt god ekonomi som jag tror ansåg det vara en ära att bli tillfrågad att vara tärna (preci som jag skulle resonera).
    Men det blev ju inte "billigt" för oss direkt ändå eftersom att vi, brudparet, har köpt följande till brudföljet:
    * En tärnklänning (ca 900 kronor)
    * Tre tärnbuketter
    * Tre par klackskor till tärnorna
    * Tre sidenflugor till marsalkarna
    * Tre sidennäsdukar till marsalkarna
    * Tre corsage (knappnålsblommor) till marsalkarna

    Så det är dyrt att ha stort brudfölje i alla fall! Inget vi tänkte på innan, men så är det :(

  • MissM2013

    Jag vill tacka alla som svarat! Vi har beslutat oss för att bidra med 500 kronor till klänning för respektive tärna, mest för att de har en rätt ansträngd ekonomi. När det gäller färgen svart, så har vi valt ett lite "rockigare" bröllopstema och vår färgkod för bröllopet kommer att vara vitt, svart och rött. Jag hoppas verkligen inte att någon kommer att dra paralleller till sorg denna glädjes dag!

    Detta forumet är verkligen en fantastisk tillgång!

Svar på tråden Vill inte uppfattas som snål!