• CoG

Väldigt dålig framförhållning eller bara obrydd?

Vi bokade in vår vigsel förra våren och ska gifta oss den 27 juli i år.
    Tidigt i våras skickade jag ett par mail till kyrkan vi bokat och frågade om när vi skulle få träffa prästen.
    Jag fick inget svar.

Förra onsdagen ringde jag och frågade vem som skulle viga oss och om dom visste ungefär när det var tänkt att vi skulle få träffa prästen.
    Vi bor några mil ifrån orten där vi ska gifta oss och har små barn så det är inte så lätt att bara dra dit efter jobbet en dag tex så därför tänkte jag vara ute i god tid så att det skulle gå att planera in en träff.

Jag fick numret och namnet på prästen, jag ringde men fick inget svar så jag lämnade ett meddelande, berättade vem jag var, när vi ska gifta oss och jag bad honom att ringa upp mig.
    Idag ringde jag församlingen igen eftersom att det gått en vecka och jag inte fått höra något.

Då berättade hon som svarade att vår präst gått på semester.
    Jag frågade när han skulle vara tillbaka, 14 juli fick jag till svar.
    Men då är det ju bara 2 veckor tills vi gifter oss...
    Och prästen själv har ju inte kontaktat oss en enda gång och tänkte förmodligen inte göra det under sin semster heller.
    Gör man så??
    Ska vi bara stå och vänta och anta att han kanske hör av sig någon dag innan vi ska gifta oss?

Jag frågade om jag kunde få namn och nummer till kantorn så att det går att planera solosånger osv iaf.
    Men då råkadde kanton vara gift med prästen och var ju på semester samma period.

Jag kände mig faktiskt ledsen.
    Det här är en viktig dag och man har en del att få färdigt.
    Jag gissar att dom vet sånt.
    Jag har ingen lust att låta allt hänga löst i luften....vigselprogram, få veta om allt funkar med solosångerna, om kantorn kommer att kunna spela piano till de låtar vi valt osv.
    Om något måste ändras finns det ju inte så mkt tid att spela på den 14 juli.

Det hade ju varit trevligt om prästen iaf tagit sig tid att ringa oss och berätta om sin semester och kolla av om det är ngt särskilt vi vill ta upp eller om det går att vänta tills mitten på juli innan vi ses.

Han ska ju stå där och berätta om oss och vårat förhållande och det ska ju kännas trevligt och äkta.
    Nu vete tusan om jag vill ha den där människan med, som verkar så obrydd.

Hon jag pratade med på församlingen tyckte att det var mycket konstigt att jag inte fått veta något av prästen och förstod min frustration.
    Hon skickade honom ett sms och förklarade att det kändes stressigt för oss.
    Jag fick smssfrån prästen då att han var på semester men att han hoppades att vi skulle kunna träffas efter den 14 juli.
    Hoppades?!?!
    Ja hur ska han annars kunna viga oss alls tänkte han?

Ja skrev till honom att det kändes som tight om tid att träffas först då med tanke på solosångerna och sånt.
    Sen skrev jag "Men då kommer du och kantorn hem till oss direkt när ni börjar jobba igen efter er semester?"
    Och det skrev han att dom skulle göra.
    Gissar att dom inte ens vet att vi inte bor på samma ort, men det där får dom lösa tycker jag.
    Vi kan inte flänga och fara för att passa deras tider, finns ju massa annat för oss att göra innan bröllopet och sen råkar min sambo börja sin semester först den 15 juli så vi vill ju hitta på annat tillsammans också.

Tycker att vi varut ute i god tid med allt, det är dom som inte sett till att ha framförhållning.
    Så nu får dom lösa allt med komp till våra valda solosånger och allt sånt, det kan bli svårt för oss att lösa det sådär just innan vi gifter oss.

• Svar på tråden Väldigt dålig framförhållning eller bara obrydd?
  • CoG

Om kantorn inte kan kompa till de låtar jag mailat henne om så hoppas jag att jag får veta det innan träffen i mitten av juli så att vi hinner se oss om efter ngn som kan det.

Och ang att träffas hemma hos oss, så svarade prästen själv att det skulle gå bra.
    Det ska han väl inte ta tillbaka senare....för jag vet inte hur vi ska lyckas åka dit fler gånger före vigseln med ungar och allt.

Men vill dom inte träffas så får vi väl köra på vårat program och hoppas att det går ändå?...eller hur genomför man en vigel utan att träffa prästen innan?

Vi får se vad osm händer

Rosorochkärlek skrev 2013-06-20 13:20:12 följande:
    , men räkna inte med att de kommer att ordna saker som de inte lovat att de skall göra. Det finns t.ex. ingen regel om att kantorn skall kompa bröllopssångerna, hon kan lika gärna säga nej. Jag tror dessutom att du kan vara säker på att de inte kommer att komma hem till er, utan vill ni träffa dem så får ni åka dit.
  • Rosorochkärlek
    CoG skrev 2013-06-20 13:33:47 följande:

Om kantorn inte kan kompa till de låtar jag mailat henne om så hoppas jag att jag får veta det innan träffen i mitten av juli så att vi hinner se oss om efter ngn som kan det.

Och ang att träffas hemma hos oss, så svarade prästen själv att det skulle gå bra.
    Det ska han väl inte ta tillbaka senare....för jag vet inte hur vi ska lyckas åka dit fler gånger före vigseln med ungar och allt.

Men vill dom inte träffas så får vi väl köra på vårat program och hoppas att det går ändå?...eller hur genomför man en vigel utan att träffa prästen innan?

Vi får se vad osm händer

Jo, jag håller med dig och tycker det var lite lustigt av prästen att säga så. Förhoppningsvis menar han det, men jag tänker mest för din egen skull att du skall vara beredd på att han tar tillbaka det när han får reda på att ni bor på annan ort.

Jag förstår hur du menar, men grejen är ju att man inte har något direkt "kontrakt" med kyrkan, så även om de gör fel på en massa grejor så kan man ju inte stämma dem för det...

Men det löser sig nog. De har ju grym vana trots allt, så de fixar det säkert så länge ni inte tänkt något jätteudda.
    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • CoG
    Rosorochkärlek skrev 2013-06-20 13:41:39 följande:
    Jo, jag håller med dig och tycker det var lite lustigt av prästen att säga så. Förhoppningsvis menar han det, men jag tänker mest för din egen skull att du skall vara beredd på att han tar tillbaka det när han får reda på att ni bor på annan ort.

Jag förstår hur du menar, men grejen är ju att man inte har något direkt "kontrakt" med kyrkan, så även om de gör fel på en massa grejor så kan man ju inte stämma dem för det...

Men det löser sig nog. De har ju grym vana trots allt, så de fixar det säkert så länge ni inte tänkt något jätteudda.
    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration

Jag ska försöka att hitta en b-plan för kompandet om det är möjligt....jag känner ingen som kan spela men ska fråga solisten om hon vet ngn.
    Det blir ju en merkostnad för oss men..
    Bäst vore ju om det fanns ngn inm kyrkan som kunde göra det och som bor där, men sånt vet jag inte.
    Får ringa församlingen och fråga lite.

Jag hoppas att dom inte ändrar sig ang att komma hem till oss.
    Kanske har dom ändå ärenden in till "stan" så att det inte gör dom ngt att köra hit.

Men annars får dom väl prata med oss om det då dom är tillbaka från semestern och sen får vi se hur vi kan lösa det då.

Jag tror iaf efter att ha tittat runt på andra vigselprogram, att vårat stämmer så det ska väl inte behöva ändras om allt löser sig med solosångerna.

Ska se till att ha en lösning på sånt som kan bli knas och även ordna så att det allra mesta är klart så att vi har tid att spela på om det är möjligt.

Jag är medveten om att vår vigsel bara är en i mängden för dom, men jag känner som du skrev i första inlägget om att det känns viktigt att prästen är involverad så att orden som sägs blir äkta och riktiga.
    Men han kanske är duktig på att låta äkta.

• jimmyojennifer

Jag förstår din frustration men tänk på att prästen faktiskt också är en människa, med ett (ofta) tight arbetsschema, med familj, en människa som vill ha semester och få bara vila.
    Jag förstår att det är mycket att göra innan bröllopet, jösses vi har också massor att göra och vi har också semester med annat vi vill göra.

Men jag tycker inte riktigt att man kan begära att prästen ska rubba hela sin arbetsplanering, semester osv för att det ska klaffa med er semester. Jag förstår att ni vill hinna göra annat på semestern och har massor att göra, men det är väl inte riktigt prästens problem eller ansvar?
    Om dom har som standard att man träffar prästen två veckor innan, ja då är det väl så?
    Vi träffar vår präst den 26 juni, vi gifter oss 6 juli. Det är 1½ vecka innan bröllopet.

Jag tycker inte att du ska ringa prästen om han har semester. Tillräckligt snällt av honom att svara på sms. Ditt bröllop är super viktigt för dig, men det är "bara" en del av hans jobb. Jag tycker att det är respektlöst att störa folk på deras semester med jobbrelaterade ärenden oavsett vad man har för yrkesroll.Ta kontakt med församlingen om du har klagomål eller önskemål.

Man har alltid förväntningar på hur saker och ting ska skötas och man vill alltid att det ska fungera för just mig, just nu, just här! Eftersom ens egen verklighet är den viktagste! Jag tycker också att det är skräp att vissa ställen stänger 17, hur ska jag hinna dit då som slutar 17? Jag tycker att det är skräp att vårdcentralen inte har kvällsöppet, nej då får man gå och betala mer och det tycker jag är skräp för det passar inte mig.
    Hur man än vänder och vrider på saker blir man ofta arg och tycker att saker "sköts fel" bara för att det inte passar en själv.

En kyrka och en församling är på det stora hela ett företag. Med öppettider, regler, semesterar och ett sätt att hantera sin organisation.
    Som sagt jag förstår verkligen att du känner dig superstressad och frustrerad över hela situationen. Men se det åt andra hållet, tänk om den stackars prästen har 20-30 brudar som ringer under hans semester för att diskutera sitt bröllop.

Lyft upp detta till församlingen så kanske dom kan ändra lite på sina rutiner till framtiden för att andra inte ska bli drabbade av samma stress känsla.

Jag tror att du/ni kommer få ett helt underbart bröllop oavsett hur tidigt ni träffar prästen, du får ju bli fru till din stora kärlek!

Framtiden är den du själv skapar
  • Carina10

Vi träffade vår präst nu i veckan som gått o vi ska gifta oss om 2 månader!!
    Vi ska inte ha något vigselprogram upptryckt ens.
    Har varit på många bröllop med endast ett par stycken har haft vigselprogram.

Det har inte varit några problem alls o prästen ville träffa oss INNAN han gick på semester så man kunde landa lite sen.

Lite mysko inställning den församlingen har där ni ska gifta er kan jag tycka. :O

• Anneli256

Tråkigt att höra. En sak ni kanske ska ha i åtanke är att det inte alls är en självklarhet att kantorn kompar till era låtar. Vi fick en prislista över hur mycket det skulle kosta att anlita kyrkans kantor till att kompa till våra låtar. Minns inte exakta priser men det var inte helt billigt ska jag säga. Dessutom så var det inte alla låtar som vederbörande kunde. Övning tillsammans med solist skulle också kosta extra- ibland kan det underlätta om de övat några gånger tillsammans innan vigseln. Vi valde att ha en egen person som kompade, vi bokade in möte med vaktmästaren i kyrkan för att se den (hade inte tittat inuti) samt att vår "musiker" som skulle kompa fick prata med honom om ljudsystemet osv. Han spelade keyboard. För att underlätta för er i planeringen så fråga gärna om det finns en sådan prislista- och efter besked om detta överväg hur ni vill göra. Lite sent kanske för solisten att hitta tider att öva med den person som ska spela.Lycka till   

• Kalaspinglan

Det kan ju hända att prästen haft väldigt mycket jobb innan sin semester och därför inte tänkt på att kontakta er. Har hen dessutom för vana att träffas 2 v innan vigseln så har väl prästen helt enkelt tänkt att hen ringer er första dagen efter semestern.

Vi träffade vår präst ca 1,5 v innan vår bröllopsdag, och det gick hur bra som helst. Hon ville inte ha vigselsamtalet väldigt tidigt, för då är risken för att hon glömmer något/blandar ihop brudparen större än om hon nyligen träffat en.

Vår kantor sa direkt att han spelar ingångs- och utgångsmarscher och psalmer och that's it. Han kompar inga solister, så ska man ha extra musik i kyrkan får man fixa det själv (under de förrättningar han jobbar alltså). Vi valde dock att inte ha någon extra musik, det kändes som att två psalmer var tillräckligt, förutom ingångs- och utgångsmusiken då.

Vi skrev ut vigselprogrammen hemma, hade gjort klart stommen innan vi träffade prästen (och pratade med kantorn) så sen var det bara att klicka på "skriv ut". Det är inte SÅ himla mycket jobb att skriva ut vigselprogrammen själv. Vi gjorde ca 40 vigselprogram (hade 80 gäster) och kyrkomarskalkerna delade ut ett per par.

Ta det lugnt och lita på att prästen fixar detta! Hen har ju förmodligen hållit i en och annan vigsel tidigare, och tro mig, det är inte mycket man som brudpar behöver ha koll på. Prästen visar vad man ska göra, och viskar om man inte fattar Det BLIR bra, tro mig!

• CoG

Jag har gift mig en gång tidigare och då träffade vi prästen mer än 2 veckor innan.
    Vad som ingår i en vigsel och vad vi behöver göra har jag koll på.

Kalaspinglan skrev 2013-06-24 12:56:37 följande:

Ta det lugnt och lita på att prästen fixar detta! Hen har ju förmodligen hållit i en och annan vigsel tidigare, och tro mig, det är inte mycket man som brudpar behöver ha koll på. Prästen visar vad man ska göra, och viskar om man inte fattar Det BLIR bra, tro mig!

• jimmyojennifer

Förlåt, men då förstår jag inte varför du är så arg över att han har gått på semester utan att ringa dig? Då verkar det som att du har läget under kontroll ju

CoG skrev 2013-06-24 18:23:09 följande:
    Jag har gift mig en gång tidigare och då träffade vi prästen mer än 2 veckor innan.
    Vad som ingår i en vigsel och vad vi behöver göra har jag koll på.
  • CoG
    jimmyojennifer skrev 2013-06-26 08:40:59 följande:
    Förlåt, men då förstår jag inte varför du är så arg över att han har gått på semester utan att ringa dig? Då verkar det som att du har läget under kontroll ju
    Jag blev stressad över att inte veta om det kommer att fungera med musiken förrän 2 veckor innan.
    Själva vigselordningen och hur de fungerar annars har jag koll på.
  • Lyckobruden

Maken är präst. Han tar alltid, alltid kontakt med brudpar i god tid för att träffa dem. Han erbjuder alltid dem att träffas hemma hos dem första gången för att de skall känna sig trygga. Andra gången brukar de ses ganska nära bröllopet och då i kyrkan för att de skall kunna gå igenom allt inför den stora dagen på plats. Någon gång händer det att de ses en tredje gång. Däremellan har de kontakt via mail så att brudparet kan få hjälp att bolla idéer kring vigselupplägget.Att inte ha tagit kontakt två veckor före en vigsel skulle han anse totalt oacceptabelt. Även om han har haft många vigslar under sina 20 år som präst så vet han att för brudparet så är det en av livets allra största dagar och då finns det inget utrymme för honom att gå på rutin och med slentrian.Vad gäller extra musik så är inte kantorn skyldig att kompa solosången. Om han/hon vill ha betalt för det så skall det gå via församlingen. Inga svarta pengar i små kuvert alltså  

• Kjell Präst
    Lyckobruden skrev 2013-07-11 20:59:58 följande:
    Maken är präst. Han tar alltid, alltid kontakt med brudpar i god tid för att träffa dem. Han erbjuder alltid dem att träffas hemma hos dem första gången för att de skall känna sig trygga. Andra gången brukar de ses ganska nära bröllopet och då i kyrkan för att de skall kunna gå igenom allt inför den stora dagen på plats. Någon gång händer det att de ses en tredje gång. Däremellan har de kontakt via mail så att brudparet kan få hjälp att bolla idéer kring vigselupplägget.Att inte ha tagit kontakt två veckor före en vigsel skulle han anse totalt oacceptabelt. Även om han har haft många vigslar under sina 20 år som präst så vet han att för brudparet så är det en av livets allra största dagar och då finns det inget utrymme för honom att gå på rutin och med slentrian.Vad gäller extra musik så är inte kantorn skyldig att kompa solosången. Om han/hon vill ha betalt för det så skall det gå via församlingen. Inga svarta pengar i små kuvert alltså  
    Oj, jag träffar aldrig brudparen mer än en gång, i kyrkan för samtal. Någon enstaka gång händer det att vi har mailkontakt därefter.  Däremot är jag noga med att höra av mig åtminstone en månad före vigseln. 
  • Flotten

Nu har  jag inte läst allt men för det första tänk på att prästen har som jobb att viga personer, denna har inte något ansvar att engagera sig personligt i alla förrättningar ( en grannförsamling till oss har två präster och viger ca 80 par varje sommar ) det är kanske hårt att höra men med över 20 års erfarenhet så...
    Hos oss kontaktar våra präster vigselpar ca 2 veckor före vigseln, dopföräldrar gärna samma vecka och dödsbo 3-4 dagar före begravning.
    Prästerna och musikerna är proffs - det är sällan att inhyrda solister är det men det finns oerhört många som tror att våra musiker är tondöva, notblinda och helt rudis på att spela orgel. Vi har tex en organist som dessutom är utbildad sångpedagog med en sopranröst värdig en operasångerska - personen utbildar sig ständigt och utmanar sig själv för att bli bättre.
    Tänk när man tror att en solist måste öva med en sån person flera veckor innan för att musikern skall kunna kompa...  kan solisten sjunga - det är ju frågan?
    Ja ni får tycka vad ni vill och om det här programmet är viktigt så skicka det på mailen till prästen OCH musikern i god tid så hör de med all säkerhet av sig med konstruktiv kritik.
    Slå upp en psalmbok och vips så finner man hur en vigselgudstjänst går till.
    Gör man bara inte generalfelen såsom att
    döpa komministern till kommunist
    eller få för sig att präst o pastor är utbytbara ord
    säga kyrkomusikern är kantor(folkhögskolautbildning) istället för organist (högskoleutbildning)
    kalla psalmerna för sånger
    och kalla texter och själva vigselcermonin för tal från prästen
    så behöver man inte visa upp sina program.
    Hälsningar från förvaltningsassistenten på pastorsexpeditionen

• ESW

Eftersom TS nu flera gånger bett om att få kontakt med prästen tycker jag det är ganska dålig service att han inte kontaktat henne. Jag förstår också helt klart att prästen säkert har många vigslar och är upptagen med annat, men då kunde han ju åtminstone svarat henne hur läget var.

Hoppas allt löste sig för er och att vigseln blev lyckad :) 

Svar på tråden Väldigt dålig framförhållning eller bara obrydd?