• CoG

    Väldigt dålig framförhållning eller bara obrydd?

    Vi bokade in vår vigsel förra våren och ska gifta oss den 27 juli i år.
    Tidigt i våras skickade jag ett par mail till kyrkan vi bokat och frågade om när vi skulle få träffa prästen.
    Jag fick inget svar.

    Förra onsdagen ringde jag och frågade vem som skulle viga oss och om dom visste ungefär när det var tänkt att vi skulle få träffa prästen.
    Vi bor några mil ifrån orten där vi ska gifta oss och har små barn så det är inte så lätt att bara dra dit efter jobbet en dag tex så därför tänkte jag vara ute i god tid så att det skulle gå att planera in en träff.

    Jag fick numret och namnet på prästen, jag ringde men fick inget svar så jag lämnade ett meddelande, berättade vem jag var, när vi ska gifta oss och jag bad honom att ringa upp mig.
    Idag ringde jag församlingen igen eftersom att det gått en vecka och jag inte fått höra något.

    Då berättade hon som svarade att vår präst gått på semester.
    Jag frågade när han skulle vara tillbaka, 14 juli fick jag till svar.
    Men då är det ju bara 2 veckor tills vi gifter oss...
    Och prästen själv har ju inte kontaktat oss en enda gång och tänkte förmodligen inte göra det under sin semster heller.
    Gör man så??
    Ska vi bara stå och vänta och anta att han kanske hör av sig någon dag innan vi ska gifta oss?

    Jag frågade om jag kunde få namn och nummer till kantorn så att det går att planera solosånger osv iaf.
    Men då råkadde kanton vara gift med prästen och var ju på semester samma period.


    Jag kände mig faktiskt ledsen.
    Det här är en viktig dag och man har en del att få färdigt.
    Jag gissar att dom vet sånt.
    Jag har ingen lust att låta allt hänga löst i luften....vigselprogram, få veta om allt funkar med solosångerna, om kantorn kommer att kunna spela piano till de låtar vi valt osv.
    Om något måste ändras finns det ju inte så mkt tid att spela på den 14 juli.

    Det hade ju varit trevligt om prästen iaf tagit sig tid att ringa oss och berätta om sin semester och kolla av om det är ngt särskilt vi vill ta upp eller om det går att vänta tills mitten på juli innan vi ses.

    Han ska ju stå där och berätta om oss och vårat förhållande och det ska ju kännas trevligt och äkta.
    Nu vete tusan om jag vill ha den där människan med, som verkar så obrydd.

    Hon jag pratade med på församlingen tyckte att det var mycket konstigt att jag inte fått veta något av prästen och förstod min frustration.
    Hon skickade honom ett sms och förklarade att det kändes stressigt för oss.
    Jag fick smssfrån prästen då att han var på semester men att han hoppades att vi skulle kunna träffas efter den 14 juli.
    Hoppades?!?!
    Ja hur ska han annars kunna viga oss alls tänkte han?

    Ja skrev till honom att det kändes som tight om tid att träffas först då med tanke på solosångerna och sånt.
    Sen skrev jag "Men då kommer du och kantorn hem till oss direkt när ni börjar jobba igen efter er semester?"
    Och det skrev han att dom skulle göra.
    Gissar att dom inte ens vet att vi inte bor på samma ort, men det där får dom lösa tycker jag.
    Vi kan inte flänga och fara för att passa deras tider, finns ju massa annat för oss att göra innan bröllopet och sen råkar min sambo börja sin semester först den 15 juli så vi vill ju hitta på annat tillsammans också.


    Tycker att vi varut ute i god tid med allt, det är dom som inte sett till att ha framförhållning.
    Så nu får dom lösa allt med komp till våra valda solosånger och allt sånt, det kan bli svårt för oss att lösa det sådär just innan vi gifter oss.

  • Svar på tråden Väldigt dålig framförhållning eller bara obrydd?
  • anotherplace

    Vi gifte oss med den 27/7, å kommer få träffa prästen den 23/7,, så vi kommer få skippa vigselprogramen, Är ju inget man kan sitta å fixa innan å skicka in då till ett tryckeri och få hem de på 4 dagar! Men så är situationen för oss nu för vår präst är på semester till dess å finns inget vi kan göra åt det! Positiva i det hela är ju iaf att oavsett så bli ju jag å min älskade sambo gifta :)

  • CoG

    Och när fick ni veta vilken präst ni skulle få och när h*n kommer tillbaka?

    De flesta jag hört av träffas prästen ett par veckor innan och har dom då semester kan man väl träffas före den?

    Man ska väl inte behöva skippa solosång och vigselprogram pga prästen?


    anotherplace skrev 2013-06-19 18:10:24 följande:
    Vi gifte oss med den 27/7, å kommer få träffa prästen den 23/7,, så vi kommer få skippa vigselprogramen, Är ju inget man kan sitta å fixa innan å skicka in då till ett tryckeri och få hem de på 4 dagar! Men så är situationen för oss nu för vår präst är på semester till dess å finns inget vi kan göra åt det! Positiva i det hela är ju iaf att oavsett så bli ju jag å min älskade sambo gifta :)
  • drömprinsensfru

    Jag känner igen lite av det där med att prästen är så seeeg med att vilja träffas! Jag fick tjata på vår präst för att få till en träff i god tid, vi ville också hinna prata om sånger för att hinna ordna med vigselprogram och för att hinna meddela vår solosångare/musiker om våra låtar var okej att spela i kyrkan. Jag fick tjata och säga "ja men han som ska sjunga och spela vill veta om han kan sjunga och spela det vi vill, han måste hinna träna in låtarna och vi måste hinna trycka vigselprogram".... kändes lite jobbigt att behöva vara "bridezilla" med prästen när jag inte behövde vara det med/mot någon annan hela planeringen...


    Jag tycker att du ska ringa kyrkan eller församlingen där ni ska vigas och berätta vad du tycker, i lite snälla ordalag så klart, och fråga dom om sångerna och kolla om de kan boka in en tid med prästen (kanske kan de boka in det i prästens kalender?) och berätta att ni inte hinner ordna vigselprogram i tid nu när prästen är så seeeg, att ni bor på annan ort flera mil bort och att det är besvärligt för er att flänga flera mil osv osv osv. Förhoppningsvis kan ni få hjälp utan prästen!

  • CoG

    Med tanke på prästens framförhållning tror jag att prästen får gå med på att göra så som vi tänkt oss med solosånger och sånt.
    Han och kantorn får helt enkelt se till att det går att ordna.

    Om inte kantorn fixar att kompa vår solist på piano får dom skramla fram ngn som gör det istället.

    Vi har inte valt låtar som strider mot kyrkan på ngt sätt, men dom kan ju inte komma och ändra på våra planer så snävt inpå vigseln.

    Jag skrev vilka sololåtar vi tänkt oss och vilken utgångslåt vi vill ha på orgel i ett sms till prästen och får väl skicka samma till hans fru (kantorn).
    Då kan dom väl ändå inte komma i mitten på juli och säga att det inte går?


    drömprinsensfru skrev 2013-06-19 20:27:06 följande:

    Jag känner igen lite av det där med att prästen är så seeeg med att vilja träffas! Jag fick tjata på vår präst för att få till en träff i god tid, vi ville också hinna prata om sånger för att hinna ordna med vigselprogram och för att hinna meddela vår solosångare/musiker om våra låtar var okej att spela i kyrkan. Jag fick tjata och säga "ja men han som ska sjunga och spela vill veta om han kan sjunga och spela det vi vill, han måste hinna träna in låtarna och vi måste hinna trycka vigselprogram".... kändes lite jobbigt att behöva vara "bridezilla" med prästen när jag inte behövde vara det med/mot någon annan hela planeringen...


    Jag tycker att du ska ringa kyrkan eller församlingen där ni ska vigas och berätta vad du tycker, i lite snälla ordalag så klart, och fråga dom om sångerna och kolla om de kan boka in en tid med prästen (kanske kan de boka in det i prästens kalender?) och berätta att ni inte hinner ordna vigselprogram i tid nu när prästen är så seeeg, att ni bor på annan ort flera mil bort och att det är besvärligt för er att flänga flera mil osv osv osv. Förhoppningsvis kan ni få hjälp utan prästen!


  • anotherplace

    Han ringde för kanske ca 1-2 veckor sedan, efter att jag ringt till pastorexpeditionen, och då skulle vi antagligen få träffa honom samma vecka, men va upptagna och de gick inte att skjuta på, eller vänta till den 23:e för att han kommer tillbaka på måndagen (22:e) från semestern, men vi ska ifs inte ha solosånger,, :)

  • stormhelen

    Det tycks vara lite olika från olika kyrkor hur de gör det där med det första mötet mellan brudpar och präst.


    Vissa har mötet allt i från ett par månader innan vigseln till någon vecka.


    När vi bokade kyrkan sa de till oss att de hör av sig till oss ca 2 veckor innan vigseln. Men vi kommer nog att höra av oss innan till dem, eftersom jag vill veta hur de vill att vi gör med hindersprövningen. När, hur och var de vill ha den.


     

  • CoG

    Att träffas två veckor innan är en sak.
    Men prästen hade inte tänkt höra av sig förrän 2 veckor innan och eftersom att vi också har ett liv med barn och min blivande börjar sin semester i mitten av juli så hade det känts sådär att bara sitta och vänta på att prästen ska höra av sig och inte kunna planera ngt riktigt.

    Vi gifter oss ju på annan ort också så det är lite extra planering om man ska dra med ungarna dit, det går bort en heldag.

    Nu har jag skrivit klart vårat vigselprogram utan att prata med prästen.
    Jag tog vigselordningen från nätet, la in våra valda psalmer och sålosånger.
    Funkar allt med solosångerna så ska det bli bra.
    Funkar det inte med solosångerna får dom se till att hitta på ett sätt så att det funkar bara :)

    Det jag menar är att om vi bara fått veta NÄR prästen tänkt ta sig tid INNAN han gick på semester förra veckan, så hade det känts bättre.

  • pamjofre

    Uch va tråkigt CoG!! Jag gillar oxo att vara ute i god tid!! Å särskilt nu när ni ska gifta er borta från en egen ort! Å dels barn! Tycker det är lite dålig från präst å kantor!! Hoppas verkligen det löser sig och att de är riktigt trevliga när ni väl träffas!!

  • CoG
    pamjofre skrev 2013-06-20 09:19:34 följande:
    Uch va tråkigt CoG!! Jag gillar oxo att vara ute i god tid!! Å särskilt nu när ni ska gifta er borta från en egen ort! Å dels barn! Tycker det är lite dålig från präst å kantor!! Hoppas verkligen det löser sig och att de är riktigt trevliga när ni väl träffas!!
    Ja, hoppas att dom är charmiga irl :)

    Nu har jag mailat alla önskemål om psalmer, solosång och även text och noter till kantorn.
    Kanske tittar hon inte på det under semesterveckorna, men hon har iaf fått det.
  • Rosorochkärlek

    Vår präst var också ganska obekymrad om detta med att träffas innan och vi träffade henne ungefär två veckor innan bröllopet. Nu funkade det bra för oss, men jag hade gärna gjort det tidigare.

    Om jag vore du, TS, så skulle jag ringa eller skriva till församlingen och uttrycka dina farhågor. Tryck extra mycket på att ni skall gifta er av kärlek, att detta betyder mycket för er och att ni hade hoppats på att få prästen mer involverad. Beroende på hur troende ni är kan det kanske gå att säga att ni vill känna Guds närvaro och att ni hade hoppats på samtal med prästen innan kring vad kärlek betyder och sådant och att ni är väldigt besvikna över att känna att det verkar så oviktigt att ni vill lova varandra trohet inför Gud.

    Du har ju fått prästens nummer, så jag tycker absolut du kan ringa upp honom och prata med honom direkt. Förklara bara lugnt och sakligt att du försökt få tag i honom innan semestern och att du är ledsen att störa honom under semestern, men att du känner dig väldigt orolig över hans ointresse. Förklara också att du har småbarn och att du därför kommer vara väldigt uppbokad innan bröllopet.

    Men... tänk på att för prästen är detta antagligen bara en av säkert minst 30 vigslar under sommaren. Han kan inte bry sig jättemycket om alla och tycker antagligen att han har bra koll ändå. Kör på era program, det blir säkert bra, men räkna inte med att de kommer att ordna saker som de inte lovat att de skall göra. Det finns t.ex. ingen regel om att kantorn skall kompa bröllopssångerna, hon kan lika gärna säga nej. Jag tror dessutom att du kan vara säker på att de inte kommer att komma hem till er, utan vill ni träffa dem så får ni åka dit.

    Som sagt, det krockar alltid lite när det för er är den viktigaste dagen i livet och för dem bara ännu en dag på jobbet.


    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
Svar på tråden Väldigt dålig framförhållning eller bara obrydd?