• Linzet

    Hur mycket betala barnvakt?

    Mina två kusiner som är 14 och 16år ska vara med på bröllopet och ha hand om våra tre barn,4,8,11år under middagen sedan ska de passa dem under natten tills vi kommer hem. Det kanske rör sig om 6 vakna timmar, och 5 timmar när barnen sover. Barnvakterna får välja om de vill sova över eller gå hem då de bor nära. Hur mycket hade ni betalat dem...

  • Svar på tråden Hur mycket betala barnvakt?
  • daniiel 2

    Jag hade gett dom 500kr var samt sett till att det fanns snacks och annat hemma hos er. Kanske hyrt några filmer åt dom och sådant. Ifall dom ska vara hos er under kvällen, alltså om dom hinner vara där en stund innan det är dags för dom att sova eller gå hem.

  • Chicita

    Jag skulle nog plussa på det daniiel skrev.

    Jag skulle ha erbjudit dom 500:- var och sett till att fixa lite film, snacks och sånt till kvällen hemma hos er.
    Men sen skulle jag nog ha köpt varsin biobiljett åt dom som dom får utöver det om ni känner att dom verkar ha gjort ett bra jobb Glad 

  • daniiel 2

    Man kan alltid ge mer ;) Och mindre. Mina barnvakter hade inte fått mer. Jag har för övrigt aldrig betalat en barnvakt, utan dom har alltid ställt upp gratis. Jag vet därför inte riktigt vad en barnvakt kostar idag ;)

    Jag kan dock tycka att är man 14-16år och får middag (jag antar att dom äter på bröllopet), snacks, film m.m samt 500kr för något som man, förhoppningsvis, tycker är kul, så är det rätt bra deal ;) Om dom skulle ta hand om barnen i 11 timmar, varav 6 timmar i vaket tillstånd som det står i TS och är den egentliga tiden som dom har huvudansvaret för barnen, så skulle det bli ca 45kr/timme och det är därikring ungdomar (åtminstone här på många ställen) i samma ålder får betalt för sin feriepraktik under sommaren. Jag tycker det är en helt okej ersättning :) Väljer dom att gå hem och sova, så antar jag att det bara blir 6 timmars jobb totalt (ungefär) och då är timersättningen lite drygt 83kr istället och det är väldigt bra.

  • Linzet

    Vad bra, 500kr var vad jag tänkt mig ungefär. Självklart får de middag på bröllopet och godsaker när de är hemma hos oss. Är så tacksam att de vill hjälpa oss att ta hand om kidsen Tack för era svar

  • kouki

    Som relativt erfaren barnvakt, med 3 småsyskon och 9 småkusiner som referenser bl.a., så tror jag en femhundring är lagom också bara ni ser till att de som sagt får lite godsaker som sagt. Speciellt när de är i den unga åldern så kommer ni bli väldigt uppskattade sen har jag på känn ;)

  • Chicita
    daniiel 2 skrev 2013-06-19 00:30:15 följande:
    Jag protesterar inte mot timpriset så du behöver inte försvara den biten Flört

    Jag vet bara vad extra uppskattning i den åldern kan göra.
    Ett par biobiljetter (eller vad man nu väljer att ge) ska vara något dom i så fall får efter att barnpassningen är över om dom har skött sig bra och barnen haft trevligt. Det ska inte vara en del av dealen, utan ett extra tack. Något som alltså i så fall kommer som en överraskning.

    Det finns inte många tonåringar i dag som gör något gratis. Så att betala dom är nog nästan ett måste även om dom tycker att det kan vara kul. Dom går ju faktiskt miste om en del av bröllopsfesten själva då dom jobbar istället. 
    Och även arbetsplatser i dag har lärt sig att om man visar sina anställda uppskattning så får man något tillbaka också.
    Att ge dom där extragrejorna (vad det nu är, biobiljetter är vad jag skulle välja. Någon annan kanske gör en "goodiebag" med lite smått och gott eller bjuder på en klippning om man är frisör osv osv) kan betyda att dom mer än gärna ställer upp och passar barnen igen, och att dom gör det med glädje.
    Man lär dom vikten av att göra ett bra jobb (för att det lönar sig).

     
  • kouki
    Chicita skrev 2013-06-19 09:34:00 följande:
    Mycket bra poäng! 
    Som sagt bra för ungarna att få sk positive reinforcement när de har gjort ett bra jobb, utöver det som man avtalat. När jag passade några av mina kusiner under en hel helg, så var det rätt trevligt att få en parfym av moster.  Den lilla gesten av att de uppskattar det, gör att man mer än gärna ställer upp igen. Speciellt efter att ha tagit hand om två pojkar i stil med Emil i Lönneberga goes spanish, och man själv kan knappt ett ord på spanska. Var lite tuffare jobb än vanligt. Dock lärde de sig väldigt mycket svenska under tiden, vilket var kul att se! Solig
  • daniiel 2
    Chicita skrev 2013-06-19 09:34:00 följande:
    Jag protesterar inte mot timpriset så du behöver inte försvara den biten Flört

    Jag vet bara vad extra uppskattning i den åldern kan göra.
    Ett par biobiljetter (eller vad man nu väljer att ge) ska vara något dom i så fall får efter att barnpassningen är över om dom har skött sig bra och barnen haft trevligt. Det ska inte vara en del av dealen, utan ett extra tack. Något som alltså i så fall kommer som en överraskning.

    Det finns inte många tonåringar i dag som gör något gratis. Så att betala dom är nog nästan ett måste även om dom tycker att det kan vara kul. Dom går ju faktiskt miste om en del av bröllopsfesten själva då dom jobbar istället. 
    Och även arbetsplatser i dag har lärt sig att om man visar sina anställda uppskattning så får man något tillbaka också.
    Att ge dom där extragrejorna (vad det nu är, biobiljetter är vad jag skulle välja. Någon annan kanske gör en "goodiebag" med lite smått och gott eller bjuder på en klippning om man är frisör osv osv) kan betyda att dom mer än gärna ställer upp och passar barnen igen, och att dom gör det med glädje.
    Man lär dom vikten av att göra ett bra jobb (för att det lönar sig).
    Haha jag försvarade den inte, utan jag blev mer nyfiken själv på vad timpriset egentligen skulle bli om man gav 500kr. Jag hade inte öht tänkt på det när jag skrev mitt första inlägg :P Och då upptäckte jag att det matchar ju feriepraktiken ganska bra ;)

    Givetvis kan det vara en rolig idé att ge dom något extra, ifall man vill och kan, men jag tycker inte man ska känna att det är ett måste. Nej, inte ens om dom gör ett bra jobb. Visst, dom missar bröllopsfesten under kvällen, men hur många i den åldern tycker sådant är kul ändå? Jag hade då definitivt föredragit att sitta och se film med min kusin/syskon och käka godis i den åldern. Och det är ju inte säkert att dom hade fått vara med ändå.

    Och att man gör ett bra jobb och att det kan löna sig, absolut, men samtidigt är det ju inte riktigt så verkligheten ser ut. Att om man bara lägger manken till, så får man något extra. Om man nu ska prata om att lära dom något med den här erfarenheten. Jag ser ju det där snackset och ev någon hyrfilm, som dom ju kan få ha valt själva i förväg, som det lilla extra. Givetvis, det går ju inte veta redan då om dom gjort ett bra jobb, men ändå. Att lära dom att alltid förvänta sig något mer och inte bli nöjda med det avtalade, det är lite vad jag tror och tycker att man lär dom genom att ge extra saker i efterhand.

    Att få avtalad lön, ett genuint tack och ett leende.. ja, det tycker jag räcker faktiskt ;) Och då får mina barnvakter tycka att jag är sniken och snål hehe
  • Chicita
    daniiel 2 skrev 2013-06-19 11:05:31 följande:
    Med festen menade jag generellt här både middag och allt efterföljande. Bröllopsfest för mig betyder i alla fall inte "wiiha partyyyyyy!!" Utan en finare middag (i alla fall jämfört med vanliga middagar), finkläder och en möjlighet att få träffa massa kusiner och annat som man inte ser så ofta Glad Och festligheterna brukar ju börja vid middagen, det är ju då firandet startar liksom...
    Om dom ska passa barnen under middagen så kan dom ju inte slappna av där själva på samma sätt som om dom var"barnfria". Och i den åldern tyckte i alla fall jag att det var kul att få delta i vuxenaktiviteter och inte behöva räknas till barnen. Och om du är barnvakt ( i den åldern speciellt då) så hamnar du antagligen vid "barnbordet" om det finns ett sånt, och det är ju lite mindre kul när man börjar känna sig "vuxen och stor" Flört 

    Jag har inte sagt att det är något man måste göra heller, utan att det är en trevlig gest. Glad
    Jag tror inte att man lär sig att förvänta sig att alltid bli belönad, så fort man gör något man avtalat i förväg. Den risken är nog minimal.
    Att jag skulle få något att tugga på och dricka och en film att kolla på om jag skulle vara barnvakt en kväll efter att barnen antagligen gått och lagt sig, skulle jag nog däremot nästan ta för givet. För jag tror inte att det förväntas att man ska sitta och rulla tummarna i flera timmar medan man väntar på att föräldrarna kommer hem och tar över ansvaret. Så det skulle jag nog inte sett som någon extra belöning.

     
  • annapia

    Min dotter har under gymnasiet arbetat som barnvakt etc i flertalet familjer som hon inte känner privat. Hon brukade få kring 100:-/tim, lite beroende på antalet barn etc. Åt hon med barnen ingick självklart maten också. 

Svar på tråden Hur mycket betala barnvakt?