• Mysan80

    Vad ska man ha på sig?

    Hej!

    Jag och min sambo är bjudna på ett bröllop i juli och nu undrar jag vad jag ska ha på mig??? Har aldrig varit på ett bröllop tidigare. Detta är ett kyrkbröllop med fest efteråt. Vad kan jag klä mig respektive inte klä mig i?? 

  • Svar på tråden Vad ska man ha på sig?
  • daniiel 2

    Haha ja, jag stämmer väl in i kören och frågar jag med - vad är det för klädkod? Det är nämligen i princip omöjligt att rekommendera eller tipsa om något utan att veta det ;)

  • msE

    står det vem man kan kontakta om man har några frågor?? För det enklaste om man vill ha lite sinnesro är nog o fråga vad brudparet tänkt sig.

  • msE

    detta är gällande själva nivån ( sommarklänning kontra aftonklänning)

    generellt gäller det väl också att helsvart inte är ok samt att helvitt e ajabaja för man snor fokus från bruden..

  • annapia

    Står det ingen angiven formell klädkod så skulle jag ha en knäkort riktigt fin sommarklänning med sandaletter och ev en sjal i kyrkan om klänningen är baraxlad och maken kostym. Skulle även kunna tänka mig en lång sommarklänning men ingen aftonklänning om det inte står någon klädkod för det. Jag skulle inte ha byxor och inte heller riktigt kort klänning. 

  • Mysan80
    annapia skrev 2013-06-19 18:52:46 följande:
    Står det ingen angiven formell klädkod så skulle jag ha en knäkort riktigt fin sommarklänning med sandaletter och ev en sjal i kyrkan om klänningen är baraxlad och maken kostym. Skulle även kunna tänka mig en lång sommarklänning men ingen aftonklänning om det inte står någon klädkod för det. Jag skulle inte ha byxor och inte heller riktigt kort klänning. 
    Tack Annapia! Det låter som en bra idé, en knäkort sommarklänning låter bra. Får ta och ge mig ut och leta, bröllopet är nu i juli  Min sambo har tänkt ha en kostym. 
  • daniiel

    Om ingen klädkod finns på inbjudan, och det är ett eftermiddagsbröllop, så betyder det egentligen frack ;) Men jag tror inte så många tänker så, utan tänker mer att klädkoden blir "valfri" om dom struntar i att skriva ut den. En finare sommarklänning blir nog bra :)


  • Chicita
    daniiel skrev 2013-06-26 10:27:16 följande:
    Om ingen klädkod finns på inbjudan, och det är ett eftermiddagsbröllop, så betyder det egentligen frack ;) Men jag tror inte så många tänker så, utan tänker mer att klädkoden blir "valfri" om dom struntar i att skriva ut den. En finare sommarklänning blir nog bra :)
    Precis...
    Här kan det bli väldigt förvirrande eftersom alla etikettregler säger frack.
    Men många tänker "vafritt"...
    Och det hade väl varit typiskt om brudparet är påläst och vet att ingen kod = frack och det är det dom vill ha. Och så kommer alla gäster i "sommarfina" kläder Tungan ute 

    Om inte TS kan fråga brudparet så skulle jag nog också valt en fin sommarklänning. Men om det går så fråga först så det inte blir tokigt Glad 
  • Aniara4

    Jag skulle nog också satsa på en knälång lite finare sommarklänning (inte en enklare bomullsklänning utan något lite festligare), fina skor, kanske en tunn fin kofta eller schal till.

  • Mysan80

    Jag har hittat en turkos klänning, en finare knälång sommarklänning med axelband så nu funderar jag på vilken färg på sjalen jag ska ha? Har någon något tips?

  • Chicita
    Mysan80 skrev 2013-07-08 11:46:39 följande:
    Jag har hittat en turkos klänning, en finare knälång sommarklänning med axelband så nu funderar jag på vilken färg på sjalen jag ska ha? Har någon något tips?
    En cremevit , ljusgrå eller liknande är säkert passande och lite lagom diskret.

    Men om du inte vill vara sådär supermatchande så kan du gå på årets mode och bryta av med en accentfärg.
    Så orange kan vara en jättesnygg brytning om du vågar 
  • daniiel

    Nästan alla färger passar ju faktiskt ihop med turkost, lite beroende på nyans. Orange kan bli väldigt fint till, men även gult, rött, rosa, grönt (speciellt limegrönt tycker jag), lila och även brunt. Guld och silver är också fint till turkos.


Svar på tråden Vad ska man ha på sig?