Tips till dop kombinerat med hemligt bröllop
Av vilken anledning vill ni att bröllopsdelen ska vara hemlig?
jag vill inte komma som någon glädjedödare, men jag måste säga att jag faktiskt allmänt avråder starkt från den typen av överraskningar. folk tycker generellt sett inte att det är särskilt kul. i synnerhet mycket närstående kan faktiskt känna sig både rent urade och dessutom blåsta på en rejäl konfektbit i livet. Jag kan ta min egen mamma som exempel. om hon skulle upptäcka att hon hamnat på bröllop istälelt för dop, skulle hon
*tycka det var jättetråkigt att inte ha fått chans att klä upp sig lite extra-hoon skulle inte välja samma nivå för ett dop som för sin dotters bröllop
*känna sig snuvad på chansen att få förbereda några väl valda ord i ett tal till sin dotter och måg
*ha velat välja en gåva med kärlek och omsorg
Flera andra gäster skulle kanske tacka nej och sedan bli besvikna att de inte visste att det även var vårtt bröllop de avstod-det är ju så att man ofta måste prioritera, och dop+bröllop väger kanske tyngre än bara dop.
Jag tror man kan utgå ifrån att folk i allmänhet uppskattar att faktiskt veta vad de är inbjudna till. då kan de också få bättre förutsättningar vad gäller tider, eventuella barn/hundvakter, hur de tänker klä sig, vad de vill ge i present osv.
Så, se över skälen till hemlighetsmakeriet, är mitt första råd.