• Marcus­Michel­le
    Äldre 12 Jun 09:33
    3761 visningar
    9 svar
    9
    3761

    Honnörsbordet-vilka sitter där?

    Vi tänkte inte ha nån bordsplacering, men just honnörsbordet är ju speciellt. Hade tänkt placera borden som ett U där jag och maken sitter så att vi ser alla. 

    Brevid oss ska ju respektive föräldrar sitta. Men nu är det lite speciellt. Min mamma är död, men min pappa och hans kvinna kommer. Båda föräldrarna till min man kommer. Min moster och hennes man kommer oxå.

    Så frågan är- Ska min pappa och min moster sitta med vid honnörsbordet? Eftersom min moster är det närmsta min mamma man kan komma. Isåfall får hennes man sitta själv. Eller ska bara pappas kvinna sitta med och moster inte sitta där alls? Jag är ju släkt med min moster men inte pappas kvinna..
    Om moster ska sitta där får pappas kvinna sitta själv då? Dom är inte gifta.

    Sen vill jag att min brudtärna ska sitta där med, på min sida, Men jag vill inte ha Bestman vid bordet..inte min man heller...det räcker liksom så.

    Huuur gör man? Har googlat men inte hittat nåt vettigt. Sen vill man ju inte ha 100 pers vid honnörsbordet heller... 

  • Svar på tråden Honnörsbordet-vilka sitter där?
  • Äldre 12 Jun 09:52
    #1

    Enklaste lösningen för er, skulle väl vara att din pappa och din tärna sitter med på din sida och din makes föräldrar på hans sida. Alltså, att varken din pappas kvinna eller din moster sitter med vid honnörsbordet.

    Det finns ju en viss tradition kring placeringen, men det är ju långt ifrån altid våra familjer ser ut på ett sätt som gör att vi kan följa hur man "ska" sitta vid honnörsbordet. Jag tycker att det är viktigt att man tänker efter själv, vem/vilka man faktiskt vill hedra med en plats vid det bordet. Vilka man vill ha med sig där och utgå från det.

    Nu har både jag och min make våra föräldrar i livet och vi har inga skilsmässor, så vi hade våra föräldrar med oss vid honnörsbordet. Vi hade också våra systrar, vi har en lillasyster var, som var tärnor och sedan hade vi systrarnas sambos. Mest för att det var två platser kvar vid honnörsbordet och det var enkelt att placera dom där.

    Sedan kan jag ju bara inflika också att det kan vara smart att ha bordsplacering även för övriga gäster. Det kan, som gäst, vara ganska skönt att slippa tänka på "Var ska jag sitta? Vart passar det?". Att slippa att det sätter sig klungor som känner varandra väl på vissa ställen och sedan blir det ströplatser kvar mellan åt dom som inte var snabba nog. Sedan brukar det vara så att ju närmare släkt man är med brudparet, desto närmare honnörsbordet sitter man. Tex mor- och farföräldrar eller om man har en moster/faster som man står nära osv. Alla har ju dock inte koll på det, så om någon mindre nära vän till er sätter sig nära honnörsbordet, så någon närmare släkting får sitta längre ifrån, så kan det uppstå sura miner kring det. Allt sånt är ju väldigt enkelt att undvika genom en bordsplacering :)


  • Marcus­Michel­le
    Äldre 12 Jun 10:14
    #2
    daniiel skrev 2013-06-12 09:52:03 följande:
    Enklaste lösningen för er, skulle väl vara att din pappa och din tärna sitter med på din sida och din makes föräldrar på hans sida. Alltså, att varken din pappas kvinna eller din moster sitter med vid honnörsbordet.

    Det finns ju en viss tradition kring placeringen, men det är ju långt ifrån altid våra familjer ser ut på ett sätt som gör att vi kan följa hur man "ska" sitta vid honnörsbordet. Jag tycker att det är viktigt att man tänker efter själv, vem/vilka man faktiskt vill hedra med en plats vid det bordet. Vilka man vill ha med sig där och utgå från det.

    Nu har både jag och min make våra föräldrar i livet och vi har inga skilsmässor, så vi hade våra föräldrar med oss vid honnörsbordet. Vi hade också våra systrar, vi har en lillasyster var, som var tärnor och sedan hade vi systrarnas sambos. Mest för att det var två platser kvar vid honnörsbordet och det var enkelt att placera dom där.

    Sedan kan jag ju bara inflika också att det kan vara smart att ha bordsplacering även för övriga gäster. Det kan, som gäst, vara ganska skönt att slippa tänka på "Var ska jag sitta? Vart passar det?". Att slippa att det sätter sig klungor som känner varandra väl på vissa ställen och sedan blir det ströplatser kvar mellan åt dom som inte var snabba nog. Sedan brukar det vara så att ju närmare släkt man är med brudparet, desto närmare honnörsbordet sitter man. Tex mor- och farföräldrar eller om man har en moster/faster som man står nära osv. Alla har ju dock inte koll på det, så om någon mindre nära vän till er sätter sig nära honnörsbordet, så någon närmare släkting får sitta längre ifrån, så kan det uppstå sura miner kring det. Allt sånt är ju väldigt enkelt att undvika genom en bordsplacering :)
    Det där lät som en enkel smidig lösning! Fast honnörsbordet kommer att vara ganska stort i förhållande till de få som sitter där..hehe. Men det får vi väl kolla på när vi dukar.

    Det blir ju alltid struligt med alla dessa "moderna" familjekonstellationer med pappas sambo, plastsyskon, mammas sambo etc..man blir ju totalförvirrad. Men det låter mest logiskt det du säger.

    Jo det är säkert jättebra...men fan, vi har inte planerat det och vi gifter oss på lördag :/ Å eftersom borden står i U-form och det är barn med...hur gör man då? Sätter man barnen med varsin förälder på vardera sida och alla barnfamiljer vid samma bord?

    Någon barnanpassning har vi inte. Ingen barnmat, lekrum eller barnstolar. Det finns EN barnstol i lokalen..så den får dom väl slåss om..haha! Ja jösses....detta kan bli spännande! 
  • Äldre 12 Jun 10:33
    #3

    Min mamma dog 2 månader innan bröllopet. Men vi var rätt säkra på att hon inte hade kunnat sitta med vid bordet ändå då hon behövde halvligga i en rullstol om hon inte låg i sängen.
    Så pappas "nya" (ny sen typ 20 år tillbaka) tog mammas plats på honnörsbordet helt enkelt.
    Det var inget svårt beslut. Hon är ju den enda "mamma" jag har liksom, varför skulle jag vilja sätta henne någon annan stans? Glad 

    jag skulle skriva upp alla namn på alla personer på lappar och försöka pussla ut på ett bra sätt - och det blir er bordsplacering Glad 

    Fokusera mer på att alla ska få någon dom känner inom prathåll (bredvid, mittemot eller diagonalt emot) än något annat och försök blanda släkter och vänner.
    Ta exempelvis 3 färgade papper, skriv alla hans släktingar på en färg, alla dina på en annan och alla vänner på den tredje färgen.

    När ni är nöjda så ritar ni bara upp borden lite snabbt på ett papper och textar vart dom ska sitta. Den sätter ni sen på dörren där man går in i lokalen
    Enkla bordsplaceringskort som ändå ser rätt fina ut är små tårtpapper som ni delar upp i kilar och textar namnen på

     

  • dellel­garin
    Äldre 12 Jun 10:56
    #4

    Vi skippade traditionell placering vid honörsbordet, mina föräldrar ligger i skiljsmässa och jag ville gärna slippa tänka på allt sådant just denna dagen, så vi spred ut folk, de vi satte närmast oss var våra syskon med respektive , (för att slippa välja bland vännerna)

    Det funkade jättebra och jag är så glad att vi gjorde så

  • Aniara­4
    Äldre 12 Jun 13:50
    #5

    Jag tycker (som vanligt) att det är bra att känna till traditioner och vad som är "brukligt" eftersom det är sannolikt att åtminstone en del av gästerna känner till dem och förväntar sig att det ska vara på ett visst sätt. Det betyder inte alls att man måste följa "reglerna", men däremot att man måste förhålla sig till dem eftersom det kan ses som en stark markering mot någon om man t.ex. inte placerar den på en så bra plats som den skulle kunna förvänta sig.

    Om din pappas nya är någorlunda som en mamma för dig kan du placera henne på din mammas plats till vänster om brudgummen och med din svärfar på andra sidan. Men om du inte känner att du vill lyfta upp henne på det viset går det säkert att htita en annan plats för henne. Om det känns rätt kan du sätta din moster där, eller någon annan du känner är viktig för dig.

    På din högra sida skulle man förvänta sig din pappa och sedan din svärmor. Att sätta tärnan där istället skulle eventuellt kunna ses som en dissning mot svärmor. Såvida du inte väljer att begå ett annat etikettsbrott och låta brudgummens föräldrar sitta tillsammans bredvid honom.

  • Pyssli­gheter
    Äldre 12 Jun 20:43
    #6

    Vi har faktiskt inga av våra föräldrar vid honnörsbordet, trots att alla lever och vi har mycket goda relationer till dem. Dels sa de självmant att de gärna satt någon annanstans och inte mitt i blickfånget och dels visste vi inte vilka mer vi skulle placera vid honnörsbordet då de bara skulle fylla upp 4 platser av 10. Vi har 2 resp. 3 syskon med respektive så vi ville inte välja ut några av dem eller så. Så vi valde istället alla syskon + respektive vilket känns jättebra då vi umgås väldigt mycket med dem. Så det finns ju flera olika sätt att göra på. Man kan ju habara nära vänner, kanske mor/farföräldrar?

  • imoen
    Äldre 12 Jun 21:59
    #7
    MarcusMichelle skrev 2013-06-12 09:33:32 följande:
    Sen vill jag att min brudtärna ska sitta där med, på min sida, Men jag vill inte ha Bestman vid bordet..inte min man heller...det räcker liksom så.
    Hahahaha, vad tokigt jag läste! Jag tänkte, men ska inte hennes man sitta med vid honnörsbordet?! Hahahahaha!
  • kouki
    Äldre 12 Jun 22:32
    #8

    Enligt tradition så ska ju endast par som är förlovade sitta ihop annars, så att varje sig mosterns man eller din fars "nya" skulle sitta ensamma, enligt traditionen sett, är lite konstigt sätt att se på. 

    MEN det är nya tider, gör det som DU känner är det bästa för dig. Vem vill du ha där uppe? Jag tror minsann att dennes respektive klarar sig hur bra som helst vid de "vanliga" borden :) 

  • Äldre 20 Jun 18:16
    #9

    På vårat honnörsbord sitter vi, två tärnor och två bestmans.
    Största anledningen är att jag vill "röra om lite i grytan" bland släkten och att inte min blivande skulle sitta bredvid min mamma. Hon pratar heeeela tiden och allting ska handla om henne...

    Gjorde klart bordsplaceringen idag och jag är mycket nöjd med resultatet!
    Släkten på en tunga, (där båda våra släkter sitter blandat) och kompisar på den andra.  

Svar på tråden Honnörsbordet-vilka sitter där?