• CoG
    Äldre 11 Jun 13:29
    2307 visningar
    2 svar
    2
    2307

    Det löser sig med våra efternamn :)

    Jag gifter mig i slutet på juli, vi har en gemensam son och jag har en dotter sedan ett tidigare förhållande/ äktenskap.

    Min dotters pappa engagerade sig inte som pappa under de 5 år vi bodde ihop efter att dottern kommit och än mindre blev det då vi separerade såklart, eftersom att han inte längre fanns under samma tak som oss.
    Min dotter träffade sen pappa senast 4 januari 2012 och före det var det den 12 februari 2011...lite lätt sporadiskt.

    Min dotter har kallat min blivande för pappa sedan hösten 2010. Hon frågade honom då om hon fick det "..för annars har ju jag ingen pappa". Och det hade min blivande inget emot.
    Då vi fick vår son så sa min dotter att hon ville heta både som sin biologiska pappa och som min blivande i efternamn. Och det har hon sagt lite då och då därefter.

    Hon vill alltså ha sitt nuvarande efternamn först (som mellannamn) och sedan min blivnades efternamn som efternamn.
    Jag var lite osäker på om det var möjligt att göra så.
    Idag pratade jag med skatteverket och dom såg inga problem i det då vi väl gift oss.
    Självklart måste ett barn få ha sina båda föräldrars efternamn sa dom, det var inga bekymmer.

    Så nu är jag jätteglad för att hon ska få som hon vill.
    Om det inte gått igenom skulle ja behållit mitt tidigare efternamn som mellannamn för att ha länken till henne, men nu kan jag lugnt hoppa över det och bara ha min blivandes efternamn eftersom att alla i familjen kommer att få heta samma :)

  • Svar på tråden Det löser sig med våra efternamn :)
  • Äldre 11 Jun 21:15
    #1

    Vad kul att det löste sig för er Glad

  • CoG
    Äldre 11 Jun 21:24
    #2
    Chicita skrev 2013-06-11 21:15:38 följande:
    Vad kul att det löste sig för er Glad
    Ja!
    :)
Svar på tråden Det löser sig med våra efternamn :)