• Äldre 11 Jun 12:00
    5285 visningar
    4 svar
    4
    5285

    Hjälp med naturord till vårt nya efternamn

    Hej,
    Jag och min pojkvän diskuterar vilket namn vi ska ta när vi gifter oss i vinter. Han har ett vanligt -sson namn och jag har ett krångligt dubbelnamn. Vi vill inte ha någon av dem. Vi har inte heller några andra bra namn inom släkten. Alltså vill vi skapa ett eget, ganska traditionellt svenskt namn. Det är lättare sagt än gjort eftersom ingen annan får ha namnet!!! Vårt senaste förslag har inte blivit godkändt, och nu måste vi tänka ut nya namn ( tre stycken).

    Förledet är klart, men jag skulle behöva hjälp att hitta fina, korta, lite ovanliga naturord som efterled.
    Gärna lite ovanligare, typ äldre ord som inte används så mkt. Exempel som vi kollade på var - mo och -nor ( annat ord för sund).

    (Förled är första delen av ett namn ex. Lund i Lundström. Efterledet är  andra delen, ex. Lund- kvist, -gren, -berg).

    Hoppas ngn kan hjälpa :)

  • Svar på tråden Hjälp med naturord till vårt nya efternamn
  • CoG
    Äldre 11 Jun 12:35
    #1

    kanske inga äldre men...

    -bäck
    -lin
    -sten
    -fors
    -löf
    -stedt
    -strand
    -dahl
    -holm
    -bladh
    -borg
    -gård
    -rot

  • Äldre 11 Jun 20:58
    #2

    Vet inte vad din första del är men försökte komma på lite annorlunda ord (passar förmodligen inte alls men man vet aldrig, kanske sätter det igång tankeverksamheten hos er iaf)

    - Näver
    - Kåda 
    - Ametist
    - Knopp
    - Fall
    - Torp
    - Klo
     

  • Pillan
    Äldre 11 Jun 22:23
    #3

    Du vill inte skriva första delen? Droppe, dagg, stig, stack, bo, dy, hag

  • Pillan
    Äldre 11 Jun 22:26
    #4

    Kas - är ett annat ord för eld eller bål

Svar på tråden Hjälp med naturord till vårt nya efternamn