• ballon­gbud
    Äldre 10 Jun 22:57
    7497 visningar
    25 svar
    25
    7497

    Vad gillar du ballonger som dekoration?

    Jag undrar hur trenden ser ut bland er som går i dekorationstankar:) Jag har precis startat ett företag som sysslar just med ballongdekor och är nyfiken på den allmänna inställningen. Många tycker att det är "för amerikanskt och vräkigt" medans andra tycker det är jättefint(det finns ju oerhört vackra ballonger med tex damasktryck, genomskinliga med fjärilar, rosor eller duvor på)  En del gillar ju även att ha ballongnedsläpp över dansgolvet eller liknande , så vad gillar du? :) Det verkar som att vi svenskar är lite mer för det enkla och inte så stort och pampigt så dessa är exempel på dekor jag gjort till bröllop. Den större är tänkt som dekorationer på pelare eller i ändarna av honnörsbordet beroende på typ av bord och placering. Högre pelare i samma stil kan man ha utanför festlokalen, och de små som bordsdekorationer :)


  • Svar på tråden Vad gillar du ballonger som dekoration?
  • Äldre 10 Jun 23:02
    #1

    Jag tycker det är fint om manhåller sig till ett tema. En silkesvit ballongbåge kan vara jättefint även på finare tillställningar. Annordnar babyshowers ibland o det jag saknar i sverige är enkel tillgång på helium. Men man tror väl folk sniffar ihjäl sig kanske.

  • Madick­en
    Äldre 10 Jun 23:15
    #2

    Ballonger är både fina och roliga! Kommer ha massa ballonger ( så många gubben tillåter haha)

  • stormh­elen
    Äldre 10 Jun 23:19
    #3

    Jag går emot ovanstående talare. Jag tycker att balonger är riktigt hemska att ha som dekoration till ett bröllop. Det ser billigt ut och är inte så "bröllopigt," det spelar ingen roll om det är en eller 1.000.000 balonger.


    Tycker det är lika gräsligt.


    Balonger hör hemma på kalas (kanske främst på barnkalas).  Balonger skulle kunna funka till andra event så som t.ex. babyshowers. Men de är ju inte speciellt vanliga här i Sverige. Eller kanske olika PR event för olika saker. Då kan det vara kul med lite rolia dekorationer med balonger som balongvalv och liknande.


    Men nej på bröllop är det bara helt fel.


     

  • ballon­gbud
    Äldre 10 Jun 23:41
    #4
    Js Fästmö skrev 2013-06-10 23:02:28 följande:
    Jag tycker det är fint om manhåller sig till ett tema. En silkesvit ballongbåge kan vara jättefint även på finare tillställningar. Annordnar babyshowers ibland o det jag saknar i sverige är enkel tillgång på helium. Men man tror väl folk sniffar ihjäl sig kanske.

     t.ex teknikmagasinet säljer mindre tankar med tillhörande ballonger. visserligen inte jättebilligt, kostar väl ca 500 för helium med tillhörande 30 ballonger i storlek 9" vilket är aningens mindre än den normala kalasballongen:) men ska man bara ha ibland funkar det ju. jag har satsat mest på dekor utan helium då det kommer gå upp i pris framöver och det snabbt då utvinningen av helium inte hinner med efterfrågan. Så ska man göra något med helium är det dags nu:) kolla med AGA också de hyr ut tuber om man ska ha av större modell.. de levererar också mot avgift:) och det där med att sniffa ihjäl sig ..det stämmer ju att det är farligt mycket farligare än de flesta tror.. då om man drar in för mycket helium så kan man tränga bort syret och ha svårt att få in mer och därmed riskera kvävning. så undvik "kalle ankarösten" :)
     
  • ballon­gbud
    Äldre 10 Jun 23:42
    #5
    Madicken skrev 2013-06-10 23:15:45 följande:
    Ballonger är både fina och roliga! Kommer ha massa ballonger ( så många gubben tillåter haha)
    gillas:)
  • ballon­gbud
    Äldre 10 Jun 23:45
    #6
    stormhelen skrev 2013-06-10 23:19:43 följande:

    Jag går emot ovanstående talare. Jag tycker att balonger är riktigt hemska att ha som dekoration till ett bröllop. Det ser billigt ut och är inte så "bröllopigt," det spelar ingen roll om det är en eller 1.000.000 balonger.


    Tycker det är lika gräsligt.


    Balonger hör hemma på kalas (kanske främst på barnkalas).  Balonger skulle kunna funka till andra event så som t.ex. babyshowers. Men de är ju inte speciellt vanliga här i Sverige. Eller kanske olika PR event för olika saker. Då kan det vara kul med lite rolia dekorationer med balonger som balongvalv och liknande.


    Men nej på bröllop är det bara helt fel.


     


    som sagt råder det dela meningar, bra att du skriver så jag som älskar ballonger inte blir helt lost uppe bland molnen ;) Som du säger så tycker vi i Sverige ganska ofta att det är för "kalasigt" med ballonger och tidigare när man hade i stort sett pärlemovita runda ballonger och inte så mycket annat att välja på så var det kanske inte så roligt. Men har sett flera andra ballongdekoratörer som nu kombinerar olika tryckta ballonger och blommor, tycker det har blivit riktigt fint, men så är ju jag ett ballongtjej också;)
  • Äldre 10 Jun 23:53
    #7

    Älskar ballonger, och vill jag gärna bryta upp vår i övrigt ganska traditionella planering med lite barnsliga toucher. Tänker mig antingen ballong'knippen' i vitt eller guld eller ensamma gigantiska ballonger svävande från snöre med tyngd, i vart fall bakom våra platser vid honörsbordet. Tycker det gör mycket för stämningen och utseendet för en relativt liten peng. 

    Måste nästan bildbomba lite från vår inspirationsmapp:







     
  • Äldre 11 Jun 00:08
    #8

    Stora runda ballonger som pa ovan bild (dem vid tartbordet och dem som bruden haller i) ar fina, men dem ska anvandas sparsmakat i sa fall. Det kan ju se fint ut att anvanda till fotograferingen, om man har en stor ballong eller nagra stycken i en fin farg som passar in, eller vita om man vill ha det. Det ar ju valdigt populart i UK, Australien och USA redan. 

    Men vad gallande vanliga ovala ballonger, eller ballonger med tryck pa sa tycker jag inte att det ar fint till brollop. Det ser billigt och tacky ut tycker jag...

  • ballon­gbud
    Äldre 11 Jun 02:19
    #9
    FrökenW skrev 2013-06-10 23:53:05 följande:
    Älskar ballonger, och vill jag gärna bryta upp vår i övrigt ganska traditionella planering med lite barnsliga toucher. Tänker mig antingen ballong'knippen' i vitt eller guld eller ensamma gigantiska ballonger svävande från snöre med tyngd, i vart fall bakom våra platser vid honörsbordet. Tycker det gör mycket för stämningen och utseendet för en relativt liten peng. 

    Måste nästan bildbomba lite från vår inspirationsmapp:

     


     


     


     


     


    De var ju helt underbara de där bilderna:) ja jag är också ett fan av stora enkla ballonger(mer än ballongknippen faktiskt) det är jättefint med lite bredare tyllband till. så kan man som sagt också sätta till några blommor vid knoppen, det skulle vara riktigt fint tycker jag även om ballongen är fin i sin enkelhet också:)
  • stormh­elen
    Äldre 11 Jun 07:19
    #10
    ballongbud skrev 2013-06-10 23:45:50 följande:
    som sagt råder det dela meningar, bra att du skriver så jag som älskar ballonger inte blir helt lost uppe bland molnen ;) Som du säger så tycker vi i Sverige ganska ofta att det är för "kalasigt" med ballonger och tidigare när man hade i stort sett pärlemovita runda ballonger och inte så mycket annat att välja på så var det kanske inte så roligt. Men har sett flera andra ballongdekoratörer som nu kombinerar olika tryckta ballonger och blommor, tycker det har blivit riktigt fint, men så är ju jag ett ballongtjej också;)

    Ja, det är klart att det kan råda delade meningar - vi är ju alla olika. Sedan kanske vi svenskar (eller iaf jag Drömmer) har en ganska så snäv bild HUR man kan använda sig av balonger på roliga och annorlunda sätt.


     


    Därför var det roligt att FrökenW visade ett litet bildspel där man använt sig av balonger (som jag antar är till bröllop). Och jag måste faktiskt säga att det där tyckte jag var riktigt snyggt. Så jag kanske börjar ändra uppfattning här. Glad


    Jag gillar speciellt bilderna nedan.


    FrökenW skrev 2013-06-10 23:53:05 följande:




Svar på tråden Vad gillar du ballonger som dekoration?