Inlägg från: LinneaR |Visa alla inlägg
  • LinneaR

    Vilket kryssningsbolag till Karibien? För- och nackdelar

    Freksta skrev 2013-06-19 23:33:05 följande:
    Ååå vi åkte med Oasis of the seas i februari, var helt underbart och längtar verkligen tillbaka Skrattande
    Vi hade balkong och det var helt underbart att vakna upp och ha havet som utsikt Solig
    Vi var i farten hela tiden så vi åt på buffen varje dag så vi slapp passa tider, och köper du en drink i ena baren behöver du inte dricka upp den där utan kan ta med den vart du en går.
    Kommer åka en gång till i mitt liv för det var verkligen en upplevelse Skrattande
    Åh va det låter härligt! Jag ser verkligen fram emot att sitta med en drink på balkongen...och så klart äta en massa mat med:)
  • LinneaR
    sansun skrev 2013-06-27 21:26:01 följande:
    Vi funderade också på kryssning men hörde att det mest var pro människor som åkte på sådana resor å då kändes det lite så där... :-/ Hur har det varit för er som åkt? Är medelåldern hög eller är det bara en "missuppfattning"? :-O
    Jag har ju inte rest än men jag oroar mig för att det ska vara för mycket barn....Nu förtiden är det nog väldigt blandat folk som åker på kryssning, definitivt inte bara pensionärer:) men som sagt, min största farhåga är jobbiga småungar. Vi kommer ju åka i april så lär stöta på en massa amerikaner som antingen har spring break eller easter break....är lite orolig, men hoppas att de inte stör för mycket:)

    Men vill gärna också veta (som sansun) om det bara är en massa gamlingar eller ej?
    Någon som upplevde att det var för många barn??
  • LinneaR
    erik2710 skrev 2013-07-02 07:12:29 följande:

     


    Synd att ni bokade så snabbt efter att du startade tråden! Royal Caribbean är nog ett av de sämsta bolagen att åka med om man oroar sig för att det ska vara mycket barn eftersom de helt klart är ett av de barnvänligaste bolagen.


     


    Oftast är det inget problem men ni kan ha otur så att det är väldigt mycket barn på eran kryssning. Eftersom ni redan har bokat får ni göra det bästa av situationen och det blir säkert en härlig resa även om det är mycket barn!


     


    Har ni lämnat något önskemål om sittning till middagarna än? Royal Caribbean har börjat gå ifrån det mera traditionella med fasta sittningar så det finns chans att ni kan få mera frihet både när ni ska äta och med vem ni ska äta (kanske viktigt när det är en bröllopsresa?) men ni bör nog önska det redan nu! Ni kanske är jättesociala men om ni har otur kan ni bli placerade vid ett stort bord med ett sällskap ni inte har något gemensamt med och det kanske inte är optimalt just på en bröllopsresa! Det finns flera restauranger att gå till men eftersom ni ska åka med ett mindre skepp kanske huvudrestaurangen är viktig.


    Tack för svar!

    Jag gjorde rätt mycket research innan och kollade upp andra rederier, men vi bestämde oss för Royal till slut. Har läst att det finns vissa rederier som inte har lika mycket barn osv, men ibland då går ju priset upp då. Hade det inte vart för att det var påskveckan hade jag inte funderat en gång till, men när jag insåg att vi åker  veckan innan påsk blev jag lite orolig. Går förmodligen att boka av (förlorar då endast de 2000 vi lagt i deposition), men efter än mer research....har googlat "Serenade of the seas easter week", "too many kids on easter break" etc och fått blandade svar (vissa säger att de inte märker av barnen, andra säger att det är jättemycket barn osv) och det jag tror och hoppas är att barnen håller sig till sina aktiviteter:)

    Vi åker från New Orleans vilket kan medföra att det är lite mindre barn än turerna som går från Florida....kanske...Och så hoppas jag att, även om Serenade of the Seas är barnvänligt, kanske oasis eller allure är snäppet mer barnvänliga...

    Problemet är ju att hela mars och april är "barnmånader" då alla har spring break på olika tider, men då vi vill åka just då får man väl helt enkelt hoppas på det bästa:) Den turen vi går avgår endast en gång i april, så inte så mycket att välja på. Väldans synd att påsk infaller så sent, annars tror jag datumet vi valt skulle varit perfekt...precis i sluttampen av spring break och många soltimmar...

    Vi har valt My time dining eller vad det nu heter....vet dock inte om man ändå ska säga att man bara vill sitta två. Vad jag har förstått är det vanligare att få ett bord för bara två om man har my time dining...Vet du det? Vi kommer säkert även att prova på specialrestaurangerna med.
  • LinneaR
    erik2710 skrev 2013-07-02 15:26:36 följande:
    Jag glömde att tipsa om cruisecritic.com. Där finns det jättemycket information om kryssningar och också tusentals recensioner av kryssningar.
    Det är där jag har läst till mig det mesta av infon:) känns som jag sitter flera timmar om dagen och läser reviews mm. Vi har i alla fall bokat ett bra rum tror jag (har läst en hel del recensioner om det med:) så blir det för mycket stoj får vi helt enkelt sitta på balkongen och dricka drinkar....om det inte är jättedåligt väder vill säga...

    Ja, vi har bokat 12 april.

    Jag tror att det kommer bli bra....man kan ju inte komma undan barn och tonåringar, men lite jobbigt att vi åker just när påsk är. Så svårt att bilda sig en uppfattning när man aldrig åkt på kryssning innan. Vet ju inte vad som är normalt antal barn osv.  men vi får helt enkelt ställa in oss på att det definitivt kommer vara mer barn och tonåringar på vår resa än om vi skulle åkt annan tid på året...och kanske även med annat bolag och annan resrutt med.

    Ska i alla fall bli himla kul!
  • LinneaR
    erik2710 skrev 2013-07-03 07:22:19 följande:

    Ni får säkert en jättebra kryssning för pengarna! De mindre, lyxigare fartygen är kanske bättre val för en bröllopsresa men de kostar också MYCKET mera så de är nog inte prisvärda egentligen.


     


    Jag tror att de flesta ställen redan har haft sin "spring break" när ni ska åka så det är nog inte alltför mycket barn och ungdomar på eran kryssning. Vi har en kryssning bokad i februari 2015 (det är alltså superlångt kvar!) och det är nog fler som har "spring break" då men vi ska åka på en 12-nätters kryssning och då är det mycket färre barn med.


     


    En kryssning vi var på var det bara sju barn med på men det var en lång transatlantisk kryssning i september och det lockar inte särskilt många barnfamiljer.


     


    Ja, jag tror vi får det bra! Ju mer man läser, desto mer oroar man sig nästan....Hade ingen tanke på allt det jag funderar på nu innan jag bokade, men nu känns det lugnt och bra igen. Ja, de lite längre kryssningarna verkar ju vara väldigt bra om man vill ha så många vuxna som möjligt.

    Nu vill jag mest att det ska bli april:)
  • LinneaR
    eTjörnbrud skrev 2013-07-05 15:13:33 följande:
    Vi funderar på en kryssning i Karibien och sen ev ta några dagar på en ö innan eller efter kryssningen. Ingår det både buffé och a la carte i det priset man betalar så man kan välja på flera restauranger och slippa äta buffé varje dag? Tillkommer det mycket extra, är det bl.a. dyrt med dricka och utflykter? Trodde det kosta mer med kryssning. Vi kommer troligen åka med royal carribbean om vi väljer kryssning. Har de något speciellt för de som är på bröllopsresa? Roligt att höra från er som har erfarenhet :)
    Vi har ju inte rest än så kan inte berätta så mycket av erfarenhet, men har läst på en hel del:)

    Tydligen har de något bröllopsresepaket som de bjuder på (tror i alla fall) om man kan visa att man gift sig inom sex månader: www.royalcaribbean.se/allt-om-kryssningar/brollop.htm
    Tyvärr åker vi 11 månader efter att vi gift oss så kan inte utnyttja detta. Man kan även köpa till saker som champagne på rummet och dekorationer osv...

    Utflykterna verkar kosta en del och det är säkert billigare att fixa själv, men å andra sidan verkar det ju väldigt smidigt att boka genom rederiet. Blir det förseningar mm på utflykten väntar båten om du bokat med dem, men skulle du själv vara ute på äventyr och missar avgångstiden, väntar inte båten så klart....Vi kommer nog boka någon/några utflykter med dem! Finns ju så många att välja på!
    Här kan du hitta alla utflykter:www.royalcaribbean.se/allt-om-kryssningar/utflykter.htm

    Du kanske redan har läst en del på deras hemsida så kanske upprepar jag mig bara, men men...

    Alkoholen vill jag gärna också ha prisexempel på!! Jag tänker att det kommer kosta en del, men å andra sidan betalar man ju i dollar och kronan är ju rätt stark.....Tydligen finns det vinpaket att köpa till middag (beställer hemifrån)  - om någon gjort detta får ni gärna berätta om det var bra/värt det!!

    Vad jag har förstått så ingår buffé och trerätters a la carte (den klassiska kryssningssittningen) + några andra caféer/restauranger + room service i priset. Tror utbudet varierar från båt till båt. Sedan finns ju en del andra restauranger som man får betala för. Kolla här vilka ställer som ingår och vilka du betalar för: www.royalcaribbean.com/findacruise/experiencetypes/category.do

    Som sagt har vi ju inte rest än så som du, tar jag gärna emot fler tips/erfarenheter! Alltid kul att få höra från er som redan varit på kryssning!
  • LinneaR
    erik2710 skrev 2013-07-08 07:21:22 följande:

    Jag tycker att priset på alkohol är helt okej på krysningsfartygen men som svensk är man ju van vid höga priser...!


     


    En Gin & Tonic brukar kosta ungefär 6 dollar. Öl brukar de ha från ungefär 5 dollar. En flaska vin kostar som minst ungefär 30 dollar. En martini kostar ungefär 10 dollar.


     


    De har ofta "två för en " på drinkar i någon bar under eftermiddagen men det gäller inte på allt och ibland får man drinkarna i plastmugg då. En del tycker att det är vårt det, vi betalar hellre mera.


     


    (Gäller NCL men alla bolag är nog ungefär lika när det gäller alkoholpriserna.)


    Låter ändå inte så farligt...En G&T för ca 6dollar är ju helt överkomligt. Förhoppningsvis har de några bra deals och som du säger "två för en" ibland kanske!
  • LinneaR
    Tjörnbrud skrev 2013-07-13 21:47:13 följande:
    Tack för era svar. Har läst på lite mer nu så börjar få koll. Priser på alkohol tycker jag inte var farligt alls, precis som du säger så är man som svensk van med höga priser. Frågan är hur många utflykter man kommer göra. Är väl rätt skönt att bara strosa runt på egen hand. Kommer inte in och kan se vad det finns för utflykter, kan ju kanske vara någon som man verkligen känner för. Ska läsa lite mer om NCL och jämföra lite mer.
    Man ska kunna ladda ner en pdf-fil från sidan länken tar dig till...jag provade igen och det gick, men det kan ju vara någon inställning på datorn eller så...och så krävs ju adobe. Pdf-filen med utflykter på vår resa är ca 140 sidor:)

    Man behöver bara veta fartygets namn och datum för resa - då kan du ju prova dig fram med olika resrutter och fartyg för att se de olika utflykterna. Priserna står där med + rätt utförlig beskrivning (längd på utflykt och vad som ingår mm).
  • LinneaR

    Hur har det gått för er alla som funderar på att ta en kryssning som bröllopsresa? Nu är det "bara" ca ett halvår kvar till vår resa...tiden går ändå rätt fort som tur är:) När vi bokade var det 9 månader kvar...

    Någon som bokat något på senaste tiden?


    Mrs Lindahl 2014 skrev 2013-07-19 15:27:02 följande:

    Vilken fantastisk tråd, snubblade in här av misstag men är glad att jag gjorde det! =)


    Vi funderar på att kryssa på vår bröllopsresa, det blir inte förrän i december 2014 men jag vill vara ute i god tid. Karibien är planen men kanske någon extra dag i Florida innan eller efter =)


    Hur långa kryssningar har ni andra bokat? Är 10-12 dagar för länge, blir man lixom "mätt" på det eller är det lagom?


    Jag kan bli lite sjösjuk ibland när jag åker mindre båtar, typ oslofärjan och sånt, men har hört att det ska va en helt annan sak på stora kryssningsbåtar, stämmer det? Känner man av att det gungar eller är det lugnt? Vill ju inte ligga och spy i en vecka, haha!


    Ni som har kryssat innan, är det någon speciell plats som ni rekomenderar, nått stop som var extra speciellt? Alternativt någon utflykt man absolut bör åka på?


     


     


    Vår kryssning är sju dagar....har aldrig kryssat innan så det känns som en bra längd då vi även vill kombinera med annat än kryssning.
  • LinneaR
    Josiie100401 skrev 2013-10-26 22:59:39 följande:
    Vi som inte skulle åka på kryssning tyckte helt plötsligt att det va kanon! Åker 1dec och är iväg 6 dygn. Blir i karibien med stopp på tre öar och åker med royal caribien! Skönt att det inte är så långt kvar! Ska boka flyg i veckan då någon glömt fixa pass efter efternamns byte i våras
    Åh va kul! har heller aldrig tyckt att en kryssning verkat speciellt kul, men har ändrat mig  nu:) vilket fartyg åker ni med?
  • LinneaR

    så kul! får hålla liv i tråden så jag kan får höra hur ni hade det när ni är tillbaks:)  Inte så långt tid kvar för er då..

    Eller hur, man kan ju softa en hel del även om man är på kryssning...dessutom himla kul att få se lite olika ställen med!

  • LinneaR
    Josiie100401 skrev 2013-10-27 14:22:17 följande:
    Nä vi har tänkt att vi bara vll ligga still på en strand men här måste man ju inte göra mer än man vill heller!
    Vi ska åka med Indipendence of the seas! Verkar gigantisk! Kom nu på dock att jag inte har några sommarkläder...akuta handla på nätet blir de nog! 
    Undrar också hur ni haft det?
  • LinneaR

    Är det någon som nyss vart på kryssning eller precis bokat kanske? Kul att höra om det händer något här på Karibien-fronten:)

    Nu är det mindre än tre månader till vår resa....äntligen kan jag börja planera lite mer:)

    Någon som har några tips på västra Karibien-utflykter (cozumel, grand cayman, jamaica)?

  • LinneaR
    stephelf skrev 2014-01-19 18:33:46 följande:
    vi åker också om mindre än tre månader, på bröllopsresa med royal caribbean! : ) har du åkt på någon sån kryssning innan?

    Vi åker dock en annan rutt, nassau st thomas och st marteen. Är det RC du reser med också?: ) 
    Va kul! Har aldrig åkt på sådan kryssning innan... Ska bli riktigt kul! Ja vi åker med Royal. Serenade of the seas blir det för vår del.

    Den 12 april går vår kryssning...när åker ni?
  • LinneaR

    Om mindre än tre veckor bär det av för vår del!

    Någon som vart på kryssning nyss och kan dela med sig av lite "sista-minuten-tips"?

Svar på tråden Vilket kryssningsbolag till Karibien? För- och nackdelar