• Tinuse­n
    Äldre 9 Jun 18:39
    5315 visningar
    16 svar
    16
    5315

    Namna fleecefiltar?

    Tänkte slå två flugor i en smäll och använda vita fleecefiltar (Jysk, 13:- st!) dels som present till alla våra gäster, men också att märka dem med deras namn för bordsplaceringens skull. Tycker också det vore roligt om namnen finns kvar som ett minne för gästerna om bröllopet.Så frågan är; har någon här gjort något liknande och vet hur jag ska (och inte ska..) göra? Har en månad på mig, och ca 80 filtar att märka upp, så inte allt för avancerat...   Snälla hjälp mig!! 

  • Svar på tråden Namna fleecefiltar?
  • Äldre 9 Jun 18:46
    #1

    Om du har någon kompis med en symaskin som kan brodera så går det rätt snabbt att brodera namn på dom.

    Men annars skulle jag nog använt tygfärg (sån där på flaska) och skrivit namnet på tyglappar som jag sen syr fast. Man kan inte fixera färgen med strykjärn om man gör det direkt på fleecefilten. Fleecen tål inte så hög värme 

  • Äldre 9 Jun 20:06
    #2

    Vilken rolig idée! Har alltid tyckt att favors är lite onödigt, efter som man oftast redan bjuder på hela kalaset.. men det är mest när det typ är "nått onödigt" som gästerna kanske ändå inte kommer använda igen! Men en filt gör ju inte så mycket.. och de kan använda dem på plats om det blir kallt! Som gäst hade det varit en favor jag hade uppskattat på riktigt....

    Vi kommer nog själva bara ha tuggummin som favors (då mamma kan fixa små pack gratis, plus att det blir lite hintat på mig som alltid har tuggummin med mig) 

  • Tinuse­n
    Äldre 9 Jun 21:16
    #3

    Ja, att de ska använda den på kvällen var ju också tanken (TRE flugor i en smäll) eftersom vi ska sitta ute. De döljer också lite att det blir olika stolar, så det ser mer enhetligt ut.


    Någon kompis med avancerad symaskin har jag nog inte. Finns en firma här som broderar på arbetskläder, ska kolla vad de vill ha för jobbet..


    "Tråklösningen" blir annars namn på pappershjärta med sidenband och fin säkerhetsnål...

  • Äldre 9 Jun 21:32
    #4

    Texta namnen med textilpenna på tygband annars då och sy fast med ett par stygn.
    Alltså bara någa snabba stygn på ett ställe - inte hela vägen runt Glad 

  • Tinuse­n
    Äldre 9 Jun 21:41
    #5

    Ja, det skulle nog bli fint! Grönt till herrarna och rosa till damerna skulle det i så fall bli.( Prinsessan Madeleine snodde mitt färgtema, grönt, vitt och lite rosa, samt pionerna..)


    Hinner jag inte sy får det väl bli häftapparaten.. Nej då, skojar bara!!

  • Äldre 9 Jun 21:46
    #6
    Tinusen skrev 2013-06-09 21:41:09 följande:

    Hinner jag inte sy får det väl bli häftapparaten.. Nej då, skojar bara!!


    haha... ja värre saker har man väl sett Flört
    Du borde kunna ta ett tjockt garn och en stoppnål och i princip bara dra ett varv igenom filt och band och sen knyta en rosett. 
    Du borde kunna sy alla 80 filtarna på någon timme i så fall tycker jag (om du håller tempot uppe  
  • Äldre 9 Jun 22:18
    #7

    Åh, så himla bra idé!

  • PoS
    Äldre 9 Jun 23:12
    #8

    Får man sno denna underbara idé? Jag har stora problem med stolarna i vår lokal och om man då kan täcka med en filt som man dessutom kan ha ute vid bensträckarpauser (vi gifter oss i vinter) och som matchar färgtemat så är det ju klockrent!


    Menar du dock att du faktiskt köpte 80 filtar på en gång? eller fick du åka runt på alla olika butiker och samla haha?

  • Tinuse­n
    Äldre 9 Jun 23:29
    #9

    Nej, jag googlade fleecefilt+billig eller ngt sånt. Åkte till Jysk och kollade kvaliteten och den är ok för ändamålet. Beställde sedan av expediten så får jag dem packade i låda vid nästa leverans till butiken. Hur smidigt som helst! En sak att tänka på är att de kanske luddar av sig på gästernas kläder, men det får de ta...


    Bara sno du, bra om jag hjälper någon nu när jag fätt hjälp. Är ju liksom syftet med forumet, eller hur?

  • Äldre 10 Jun 08:20
    #10

    Kanonide´

  • Tinuse­n
    Äldre 10 Jun 16:10
    #11

    Tack för alla tips!Har hämtat alla filtarna idag samt hittat gröna och rosa nylonband  att texta på. Ska leta upp blommigt tyg att klippa hjärtan av, tråcklar fast dem med bandet (ca 40 cm) dubbelvikt i hjärtats spets och ev. med en liten pärla eller knapp. Kanske guldgarn att sy med? Tror det här kan bli himla bra! Kanske det kommer en bild när jag är klar... 

  • Äldre 10 Jun 16:15
    #12
    Tinusen skrev 2013-06-10 16:10:45 följande:
    Kanske det kommer en bild när jag är klar... 
    Ja nu vill vi se... Upp till "bevis" Flört

    Det låter jättebra. Och om nu inte alla tar med sin filt hem så kan ni ju enkelt sprätta bort namnen eftersom det inte står direkt på filten och kanske sälja dom vidare eller i alla fall använda själva / ge bort till vänner...
  • PoS
    Äldre 12 Jun 21:33
    #13

    Jag har förankrat idén hos sambon, som tyckte det var en kanonidé så vi kommer att sno den!


    Himla praktiskt att åka och beställa i butik! Det var ju smidigt.


    Vi kommer dock att skriva med silvrig textilpenna på mörkblått band och sy fast med "stora" stygn med vit garntråd. Tror det blir superbra! Om vi är inspirerade kanske vi även syr fast två snöflinge-applikationer också men det får bli i sista hand tror jag. Iofs är det ju något man kan ägna mörka höstkvällar åt haha.


    TACK TACK för tipset i alla fall!


    Jag hoppas på bilder från dig så jag kan se din idé i verkligheten

  • PoS
    Äldre 30 Jan 09:53
    #14

    Ja om det är fler som undrar över bordsplaceringen och hur man ska göra med den kan jag verkligen rekommendera denna idé! Alla gäster hittade sina platser och dessutom så tog alla utom fem personer med sig sin namnade filt hem vilket måste ses som ett gott betyg? Jag gjorde så att jag köpte 10-kronors filtar på IKEA (kråkris) och vitt satinband från Panduro för 9 kr/m. Köpte mörkblått garn på loppis. Mörkblå tuschpenna hade jag hemma och skrev alla namn i skrivmaskinsstil. Lånade en tjock synål av min mamma och sydde väldigt enkla kors för att fästa namnlapparna på filten. Det tog sin lilla tid men det var verkligen värt det för stolarna var förskräckliga men doldes effektivt av filtarna. Summa för detta blev: 530 kr för filtar, 63 kronor för bandet (varje lapp var 12 cm) och 10 kr för garnet.

  • Äldre 16 Jul 08:57
    #15

    Vet inte om någon av er som använde denna idé som fortfarande läser här men i så fall så vore det väldigt kul att få se en bild på hur det blev med filtarna! Vi har också tänkt använda filtar som bordplacering/favors men jag tvekar lite hur jag ska göra med namnen så det vore kul att se hur era blev :)

  • Äldre 16 Jul 10:35
    #16

    Wow så smart!

    Vilket tips. Har såå fula stolar i lokalen och att köpa presenter för dyra pengar som endå ingen vill ha. Blir det filtar kvar kan man lämna dom till Stockholms stadsmission .

Svar på tråden Namna fleecefiltar?