• Anonym (Iiiii­k!^^)
    Äldre 9 Jun 14:39
    3317 visningar
    21 svar
    21
    3317

    Råd och tips till blivande sambos!

    Nu ska vi bli sambos.!Solig 
    Efter 6år som bästa vänner och 6månader som ett efterlängtat par så ska vi försöka bo ihop! Vi känner varandra väldigt väl, så jag har inga tvivel på att det kommer gå bra, och vi kan prata om ALLT. Men funderar lite på vad andra med erfarenhet skulle ge för råd och tips? 

    Han kommer börja flytta in så smått i min lägenhet, nu i samband med att jag flyttar tillbaka efter ett års studier i huvudstan. Jag har redan denna 3a rätt så väl inredd och han själv har hyrt ett studentrum tidigare och därför har inte så mycket möbler. Däremot så vill jag ju att han ska känna sig hemma hos OSS, inte som att han bor i mitt hem. Därför har jag väl dragit in honom i olika beslut nu när köket görs om, möbler som ska fram och tavlor som ska upp osv, för att han ska känna sig delaktig, även om han tycker det mesta är fint och nog inte bryr sig så mycket egentligen om jag känner honom rätt Tungan ute

    Det här med samboavtal har jag dock tänkt på, då jag har en rätt annorlunda ekonomi jämfört med vad han har. Dock hade vi väl tänkt först att prova att bo ihop, innan han skriver över sin address till lägenheten, gör detta någon skillnad gällande sambolagen? Gäller den så fort han börjar sova där eller är det först när han skriver sig i bostaden?

    Sen ge alla tips och råd ni har! Från hur man tacklar uppfällda toalock/sitsar, uppdelning av hushållsarbete, hur man kan mysa till det lite extra, osv! 

    Tack på förhand i alla fall!Solig 

  • Svar på tråden Råd och tips till blivande sambos!
  • Äldre 9 Jun 16:19
    #1

    Jag skulle säga att om ni stör er på något som den andra gör / inte gör hemma. Så ta upp det direkt.
    Att gå och bita ihop för att sen explodera är ingen höjdare för ett förhållande.
    Det är såna där "du fäller aaaaldrig ner toalocket, jag har kollat nu och det har hänt 25 gånger på en vecka"... *typ* som kan bli till enorma bråk, bara för att dom faktiskt är rätt onödiga Flört 

    Sen får man ju faktiskt bara helt enkelt acceptera att ens partner har vissa ovanor. Om man inte kan leva med dom ovanorna och det inte är något som denne enkelt kan sluta med (om man talar om hur irriterande det är) så ska man inte bo ihop helt enkelt.
    Om man måste ändra en människa för att den ska passa in i ens egen "mall" så är det inte rätt person hur mycket man än tycker om varandra.

    När det gäller att han ska känna sig hemma hos er så är det nog mest viktigt att du låter honom göra saker. 
    Det är lätt hänt att man i början springer och agerar "värd" och kokar kaffe, lagar mat, diskar osv bara för att man känner att man måste ta hand om personen som "bor hos mig" Flört
    Låt honom leta sig fram... "kan du sätta på kaffe? Grejorna finns i skafferiet" istället för att göra det själv eller komma med detaljerade instruktioner och pekningar från köksbordet. 

    Vad gäller samboavtal så är jag inte säker på vad som gäller.
    Men det låter logiskt att det börjar gälla från att han skriver sig på din adress.
    Det verkar så om jag läser här i alla fall: http://www.juristbyran.com/Vara-Tjanster/sambo/

    Guldkanterna ges bäst i vardagen.
    Om han kommer hem från jobbet / skolan och säger att han är trött i fötterna eller har huvudvärk så kan en kort massage vara värd guld. Eller bara att köpa sambons favoritpålägg och bröd när man går och handlar. Alltså saker som visar att man hör varandra, att man tänker på varandra.... 
    Se till att "budgetera" tid för er två tillsammans också. Det behöver inte vara så att ni ska göra massa saker som bio eller annat. Det kan vara att stänga av datorerna och sätta sig i soffan och bara prata om vad man har gjort under dagen eller göra upp planer för framtiden (även om det så bara är veckohandlingslistan Flört )

  • Anonym (Iiiii­k!^^)
    Äldre 9 Jun 16:46
    #2

    Ah jo! Ingen är perfekt, jag själv har problem med kontrollbehov, vilket är något vi båda jobbar på tillsammans för att jag ska minska på det så han får lite mindre tryck på sig :) Så tipset med om att låta honom göra saker kommer nog väldigt väl till pass Skrattande 

    Får nog kolla upp det där med samboavtal lite närmre med någon jurist egentligen^^

    Tack! Allt låter väldigt vettigt och sunt!Solig 

  • Äldre 9 Jun 16:57
    #3
    Anonym (Iiiiik!^^) skrev 2013-06-09 16:46:53 följande:
    Ah jo! Ingen är perfekt, jag själv har problem med kontrollbehov, vilket är något vi båda jobbar på tillsammans för att jag ska minska på det så han får lite mindre tryck på sig :) Så tipset med om att låta honom göra saker kommer nog väldigt väl till pass Skrattande 

    Får nog kolla upp det där med samboavtal lite närmre med någon jurist egentligen^^

    Tack! Allt låter väldigt vettigt och sunt!Solig 
    Det är många som har kontrollbehov. Börja med dom små sakerna och låt honom ta eget ansvar på bitar du känner att du kan släppa. Och försök fokusera på att det viktigaste är att saker blir gjorda - inte hur dom görs. Annars står du snart där och är en hushållerska med en gäst eftersom man inte vågar göra ens dom enklaste saker som att diska eller handla - om allt man gör görs på ett felaktigt sätt enligt någon annan.

    Jag har ett ex som var extrem (måste haft ett odiagnostiserat tvångssyndrom).
    Han kunde börja gapa på mig om jag började dammsuga i fel hörn av rummet, eller om jag tog "fel kastrull" när jag skulle koka makaroner Tungan ute

    Det är bara ren logik... Om man kan ta ett steg tillbaka och försöka se saker från någon annans synvinkel så kan man vinna mycket på det Glad
  • Anonym (Iiiii­k!^^)
    Äldre 9 Jun 17:07
    #4

    Haha, tur att jag inte är lika extrem som ditt ex Flört Men jo, små steg i taget och logik är väl nyckeln till lösningen! Skrattande

  • Äldre 9 Jun 17:34
    #5
    Anonym (Iiiiik!^^) skrev 2013-06-09 17:07:02 följande:
    Haha, tur att jag inte är lika extrem som ditt ex Flört Men jo, små steg i taget och logik är väl nyckeln till lösningen! Skrattande
    Bara att du är medveten om det är en bra bas att starta på Solig
  • Anonym (Iiiii­k!^^)
    Äldre 9 Jun 17:55
    #6
    Chicita skrev 2013-06-09 17:34:00 följande:
    Bara att du är medveten om det är en bra bas att starta på Solig
    Haha, så sant Skrattande
  • PiaB
    Äldre 9 Jun 17:59
    #7

    Jag ska snart flytta hem till min fästman i hans lägenhet. Vi har pratat mycket om just det att det ska kännas som vårt hem. Inte att jag bor hos honom. Vi har löst det så att jag kommer att ta med saker från mig som är i bättre skick än hans. Te.x. mitt köksbord och mina sängar. Båda två har skruttiga soffor så det köper vi en ny som vi väljer tillsammans.


    Nu har vi turen, om man nu kan tycka så, att hela lägenheten behöver renoveras. Så nu på semestern ska vi välja färger och tapeter tillsammans. På så sätt kommer det nog kännas mer som mitt hem också. Och han är inte ett dugg intresserad av inredning men tycker att jag har ett fint hem så han låter mig mer än gärna inreda


    Vad gäller toalock m.m. så tror jag det gäller att välja sina strider. Jag har levt hela livet med min ex-man och det var mycket jag helt enkelt valde att svälja. Man får försöka tänka efter om det är så viktigt att det är värt ett bråk. Däremot tror jag absolut på att pratat om det känns viktigt. Så det inte blr som Chicita skrev te.x. att en ganska liten sak plötsligt exploderar och blir gigantisk.


    Och jag kommer att ta för mig för att känna att jag är hemma. Jag kommer inte att fråga "var har du...", utan jag kommer rota. Det tror jag är det viktigaste du kan säga till din blivande sambo. Att han får rota och leta och tycka. Han kanske vill ha något på ett helt annat sätt än det är nu och då måste du vara beredd på att ändra eller kompromissa.


    Lycka till


  • Anonym (Iiiii­k!^^)
    Äldre 9 Jun 18:20
    #8

    PiaB: 
    Helt klart bör man ju välja sina strider. Toalocket var mest ett klassiskt exempel x) Men ska nog uppmuntra honom till att rota runt, och sen får vi väl bestämma tillsammans hur vi ska ha allt i alla lådor/köket/garderoben/badrumsskåpet. Passa på att rensa ut alla de saker som tar upp onödig plats också :) 
    Och tack! Solig Kan fortfarande inte riktigt fatta att allting är så bra just nu :D

  • PiaB
    Äldre 9 Jun 18:29
    #9
    Anonym (Iiiiik!^^) skrev 2013-06-09 18:20:17 följande:
    PiaB:
    Helt klart bör man ju välja sina strider. Toalocket var mest ett klassiskt exempel x) Men ska nog uppmuntra honom till att rota runt, och sen får vi väl bestämma tillsammans hur vi ska ha allt i alla lådor/köket/garderoben/badrumsskåpet. Passa på att rensa ut alla de saker som tar upp onödig plats också :)
    Och tack! Solig Kan fortfarande inte riktigt fatta att allting är så bra just nu :D

    Säger detsamma! Känns helt fantastiskt!


    Och visst är det ett bra tillfälle att slänga "skräp".


    Förstod att toalocket var ett exempel. Men det kan bli ett problem för många. Precis som den berömda tandkrämstuben eller kaviartuben som är klämd på fel ställe :P Men då kanske det egentligen är något annat man inte är nöjd med...


  • Anonym (Iiiii­k!^^)
    Äldre 9 Jun 18:34
    #10
    PiaB skrev 2013-06-09 18:29:42 följande:

    Säger detsamma! Känns helt fantastiskt!


    Och visst är det ett bra tillfälle att slänga "skräp".


    Förstod att toalocket var ett exempel. Men det kan bli ett problem för många. Precis som den berömda tandkrämstuben eller kaviartuben som är klämd på fel ställe :P Men då kanske det egentligen är något annat man inte är nöjd med..


    Solig

    Haha, japp. Behövs om man säger så.Oskyldig

    Ja, alltså, jag tror nästan det måste vara något annat än den där tuben, för den kan ju inte vara hela världen egentligen. Och i värsta fall så köper man väl bara en extra? Om det nu är så fruktansvärt irriterandeTungan ute
Svar på tråden Råd och tips till blivande sambos!