• heartgirl26

    var byter man om?

    Hej!


    Ska gifta oss i kyrkan om en månad.. Var byter jag om till klänningen..I kyrkan eller kommer man till kyrkan med klänningen på sig? Vill ju inte att man krockar med nån utanför..o min blivande får inte se mig förrän i kyrkan var det tänkt.. Hur gör alla andra?

  • Svar på tråden var byter man om?
  • passionsblomman

    Nä, inte i kyrkan. Dit är det meningen att du ska komma färdig-och då ingår att ha kläder på sig.

    Det är vanligt att man byter om till klänningen hos frissan (en av anledningarna att en bruduppsättning kostar en del, då det ju tar en stund att få ordning på klänning och allt) eller hemma, på hotellet eller var du nu tillbringar din morgon. Ska inte din blivande se dig innan så får du nog ordna med en egen transport dit.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Grodprinsens brud

    Jag har samma dilemma... Min frissa kan av någon anledning absolut inte ha öppet senare än till kl ett (det är stadens största frisersalong) så då måste vi vara klara där. Bröllopet är dock inte förrän kl 16 och så länge vill jag ju inte gå i klänningen... 


  • Kakbakaren

    I vår lokala kyrka hade de ett litet rum i "källaren" med speglar och sånt, jättemysigt, och när jag var konfirmand för x antal år sedan hade vi en rundvandring i kyrkan med olika stationer och då förstod jag det som att bruden och tärnorna kan byta om i det rummet innan vigseln. Nu var det som sagt några år sedan så kan jag ju minnas fel eller så har de ändrat men eftersom jag efter det hade en bild i huvudet om att jag skulle byta om där när jag gifter mig tror jag inte det. Du kan ju alltid fråga och se om det finns något motsvarande i den kyrkan ni gifter er.

  • amerika

    Om du verkligen inte kan ta på dig klänningen någon annanstans än i kyrkan, så går det troligen att lösa med att du får komma t sakristian och byta om där. Men detta är väl inte det vanligaste sättet.

    Som flera ovan redan skrivit så är väl det vanligaste att du byter om hos frisören. Eller på något annat ställe (på hotellet, hemma hos kompisaen/mamma eller vardu nu befinner dig innan vigseln). Om ni inte ska se varandra innan, får ni se till att befinna sig på olika ställen och ta er till kyrkan på två ollika sätt. 

Svar på tråden var byter man om?