Inlägg från: Allis |Visa alla inlägg
  • Allis

Inredningshjälp, barnrum! (långt OT inlägg)

När vi flyttade in i huset var min pojke lika gammal som din dotter är nu så han fick bestämma själv. Nu menar jag verkligen helt själv.

Resultatet blev ett prickigt rum och först tänkte jag jaaahaaaaaa, hur tänker han nu då? Jag ska försöka få sambon att ta lite bilder så får du se, det är väldigt långt ifrån de bleka (men fina!) färger du har ovan men mest ett bra exempel på hur kul det kan bli när de själva får bestämma.

Rummet är knallgult och han hade mycket bestämda åsikter om vilka färger prickarna skulle ha så vi åkte till Colorama och träffade en mycket entusiastisk färghandlare som tyckte att det var jättekul med ett barn som hade egna idéer. Det lustiga i sammanhanget är att han verkligen fick till det bra, han har liksom lyckats pricka in rätt nyanser av allt. Sen tog jag stora och små tallrikar och ritade ringar som jag sedan tejpade och målade i med pensel. Bort med tejpen och det blev prickigt.

Du skulle kunna spara en del tapet och klä sidorna på hyllan i den, min pojke hade urtrista vita garderober som jag klätt i ett lapptäcke tapetprover som vi rollat i samma färger som prickarna, sen spikade vi på list runt om som en ram.

Runda mattor är väldigt lätta att virka själv av gamla trasor. Har du olika material blir det rätt effektfullt i ett mer dämpat rum. Du skulle kunna göra kuddar som matchar mattan eller begå lite saxmord på några gamla loppisdukar och sy ihop dem lite hipp som happ.

Bra belysning är a och o när de börjar läsa mer. Jag är loppisfanatiker och du kan hitta rätt roliga gamla lampor för inga pengar alls. Fixa egen skärm, måla om skärm om den är i fel färg men lampan ska gå att rikta. Snart sitter hon där och läser och då är belysning viktig.

I påskas hade vi pappersgardin i köket. Det låter inte klokt men jag ska försöka förklara. Jag klippte massor med cirklar i olika gula, mönstrade papper och sydde ihop dem med raksöm i långa rader med kanske 10-15 cm emellan varje cirkel. Sen hängde jag kanske fem, sex rader på var sida och det såg ut som om cirklarna svävade i luften. Rätt kul och lätt att byta när man tröttnar på en viss färg.

Nu kommer det här inte att låta klokt det heller men en viss nyans av olivgrönt (ganska dov) skulle nog funka med färgerna ovan. Men om du väljer ytterligare en dämpad färg måste det bli lite kul grejer av det, kanske lite knäppare kuddar i form av djur eller hjärtan.

Vad tycker hon själv om? Det är URKUL att sitta och pyssla tillsammans tycker jag och min lilla pysseldåre är rätt händig så under en period hade han fingervirkat långa girlanger som hängde i intrikata mönster över hela rummet. Rätt rörigt men han var nöjd och det är ju huvudsaken :)

Svar på tråden Inredningshjälp, barnrum! (långt OT inlägg)