• Sandra380

Champagne?!

Vilken Champagne föredrar ni av dessa och vad skulle ni välja till bröllopet

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Champagne?!
  • Fjärilen
    niriel skrev 2013-06-05 12:50:58 följande:
    Om du inte själv gillar champagne är det väldigt svårt att välja! Jag har inte druckit något av alternativen som du har, men jag är förtjust i både lite halvtorra och i söta mousserande viner (dricker nästan aldrig äkta champagne). Be att få tips på en godare lättdrucken! Jag gillar (och den är söt som stryk men jag tycker den är hur mumsig som helst) Cinzano Asti. Finns som småflaskor på systemet tror jag, om du vill testa!
    Om man frågar om champagne som är torr, så tycker jag att Cinzano är så långt ifrån det man kan komma. Om man inte vill köpa champagne så hade jag tipsat om Prosecco istället.
    Hade jag fått Cinzano och de hade lanserat den som champagne så hade jag blivit grymt besviken.

Detta är inget påhopp på din smak, som tur är har ju alla olika smaker.Tänk så trist världen hade varit annars :)
  • Kalaspinglan
    darkHorse skrev 2013-06-05 13:19:49 följande:
    Om ingen av era gäster brukar dricka champagne hade jag personligen inte valt att lägga pengar på det. Kommer era gäster märka någon skillnad? Om man inte är en van vindrickare är man inte lika känslig för alla smaker och riskerar att inte märka någon skillnad, eller tom kanske tycka bättre om billigare alternativ som man är van vid. Har ni kollat på vad prisskillnaden blir om ni köper champagne? Det är faktiskt en rejäl slant.

Att jag föreslog en Rosé-variant beror främst på att jag tycker det är roligt med något överraskande och man brukar ju dricka vit champagne.
    Ja detta skriver jag under! Visst är det kul med äkta champagne, men de flesta som inte är vinintresserade märker ingen skillnad mellan ett bra mousserande vin och en äkta champagne.

Jag tror det är få gäster som förväntar sig champagne på ett bröllop, speciellt om brudparet själva inte är vinintresserade.

Vi är som sagt champagnenördar och har varit i Champagne-distriktet ett flertal gånger och därför kommer vi att lägga en hel del pengar på just champagnen på vårt bröllop. Restaurangen försökte erbjuda allehanda mousserande (och billigare) vin, men vi är bergsäkra på vårt val: på vår bröllopsdag dricker vi en av våra favoritchampagner.
  • niriel
    Fjärilen skrev 2013-06-05 13:24:39 följande:
    Om man frågar om champagne som är torr, så tycker jag att Cinzano är så långt ifrån det man kan komma. Om man inte vill köpa champagne så hade jag tipsat om Prosecco istället.
    Hade jag fått Cinzano och de hade lanserat den som champagne så hade jag blivit grymt besviken.

Detta är inget påhopp på din smak, som tur är har ju alla olika smaker.Tänk så trist världen hade varit annars :)
    Haha, tänker absolut inte ta det som ett påhopp! Jag gillar Churchills citat om champagne (torr, kall och gratis) men torr tycker jag får min tunga att krulla sig. Jag såg inte någonstans att det var just torr som TS frågade efter utan menade mest att tipsa om Astin som ett alternativ om man inte vill ha torrt mousserande. Och jag är nog en sån person som utgår från att de flesta vet skillnaden mellan champagne och mousserande men skulle nog varken känna skillnad eller bry mig så mycket för egen del... Så mycket finsmakare är jag! Solig
  • kouki

Det godaste jag druckit hittills är Pol Roger's Winston Churchill 1999, men den är ju i princip omöjlig :)
    Som någon nämnde tidigare så är dock Bollinger Special Cuvée Brut väldigt trevlig.
    André Clouet Grande Réserve är en som jag ibland också kan öppna upp.

Det är rätt trevligt att ha släktingar som är vinhandlare i Frankrike^^

• Enar

Skippa Champagne, kör på mousserande istället. Det är inte värt det om du inte själv har några starka åsikter. Använd systemets personal, som redan föreslagits.

• imoen

Jag skulle ha valt något som både är plånboksvänligt och lättdrucket om det är för gästernas skull. För egen del så är det ju tillåtet att skåla i alkoholfritt bubbel som inte smakar som vare sig vin eller champange! Finns det någon cider du gillar? Eller varför inte pommac? Det finns också typ jordgubbsmousserande på systemet som ligger ganska långt ifrån vinsmak.

• Pia88

Gancia Asti är ett förslag.. Inte champagne utan mousserande... borde finnas i mindre flaska om ni vill provsmaka först Glad

• HannaP

Pol Roger, min absoluta favorit! Räcker pengarna till hade jag satsat på rosévarianten...

• Fröken Finemang

jag skule gått ut med att det bjuds på mousserande, å för oss blir det chapel hill sparkling.

hade jag haft råd hade jag tagit gula änkan till alla å envar. 

• dellelgarin

Vi gillar champange men valde ändå mosserande till våra gäster, samma som jimsan här över, "den riktiga champangen" drack vi dagen efter när vi hade vett nog att uppskatta den ;)

• Förlovad2012

håller med kouki, André Clouet Grande Réserve rekommenderas varmt!

• Roxanna

Spansk Cava är bra. Freixenet Cordon Negro Brut. Prisvärt och finns även i små 200ml flaskor om man vill göra det på ett lite annorlunda vis, och servera var o en en sån liten flaska med fina sugrör ist för att man får ett glas. Kostar 29:- st. 750ml kostar 79:- allt på systemet så klart ;)

• a ring on my finger

Rapparen Petter har nyligen lanserat ett prosecco som heter P.Lex och som är riktigt gott! Finns än så länge bara som beställningssortiment på de flesta Systembolaget. Beställ en flaska och testa. Kostar 99:- så det är väldigt prisvärd. Där finns även en alkoholfri variant som tydligen blivit utnämnd som en av de bästa på marknaden. Vi hade tänkt ha rose-bubbel men kommer ev köra denna istället. Den är sötare än champagne men inte så sötsliskig som vissa prosecco är ibland.

• passionsblomman

Alexandre Bonnets Perle rosé nr7471 är jättegod
    http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&distrikt=Champagne&groupfiltersheader=Default&artikelId=404092&varuNr=7471&filters=distrikt%2c

Annars håller vi här i huset hårt på vänskapen med Polaren Roger som vi säger om Pol Roger
    http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=650&page=27&searchview=All&distrikt=Champagne&groupfiltersheader=Default&artikelId=3986&varuNr=7549&filters=distrikt%2c

Alltså har jag svarat "annat".

Men, om ni inte är några champagneälskare, så tycker jag ni ska överväga att skämma bort era gäster med något annat gott som bubblar-det måste ju inte komma från champagnedistriktet för att smaka bra och vara festligt. Och vill ni ändå välja just champagne, så tycker jag ni ska ta tillfällena i akt att själva pröva er fram-vad fasen-köp hem en liten flaska och skåla för er själva och er framtid och smaka!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sofie R

Mitt förslag är ju helt klart att satsa på mousserande istället! Och kanske köpa en flaska riktig champagne till dig själv och gubben som ni kan dricka tillsammans vid passande tillfälle!

• SiriochPer

Pol Roger kommer vi ha efter noga utprovningar :)

Svar på tråden Champagne?!