Inlägg från: Rosorochkärlek |Visa alla inlägg
  • Rosorochkärlek

Kan man önska sig pengar i present fast man inte behöver det?

Jag tycker det är rätt normalt om man inte vill tömma alla sparkonton för bröllop och resa, så jag skulle helt enkelt använda alla fådda pengar till det, och låta eventuella egna sparade pengar stå kvar till framtida husköp, pensioner eller vad som helst (för jag antar att ni inte har så mycket pengar att ni är helt ekonomiskt oberoende för resten av livet ).

Gästerna vet ju inte vad ni har på sparkontot och de vet heller inte vad bröllopet kostade (det är nästan omöjligt att gissa, sådant som verkar billigt kan vara jättedyrt och vice versa).

Så låt du önskan stå kvar med gott samvete, och spara era egna pengar till något annat.

rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • Rosorochkärlek
    Marjasinus skrev 2013-06-06 12:26:43 följande:
    Tack för kloka och trevliga svar.

Dock tror jag ändå att det går en gräns nånstans när man börjar tycka att ekonomiska bidrag inte är ok - om man är väldigt välbergad (Wallenberg-style liksom). 
    Håller med, men har er ekonomi ändrat sig så mycket sedan ni önskade er pengarna då?

Det måste ju finnas ett skäl till att ni önskade pengarna från början, och spontant känns det som att gästerna inte kan veta att ni nu har bättre ställt än ni trodde ni skulle ha? Jag antar att ni från början inte räknade med att ha råd med resan helt på egen hand, men nu har ni det? Då tycker jag det är helt okej att lägga undan era respengar och använda de fådda pengarna istället.

Att spendera en massa mer på bröllopet kan ju i så fall ge motsatt effekt, för då tror folk att ni verkligen har det väldigt gott ställt och ifrågasätter varför ni önskat er pengar. Jag hade försökt vara så diskret som möjligt och inte pratat för mycket om det.

Håller dock helt med om att om någon som jag vet har väldigt gott ställt önskar sig pengar så skulle jag reagera. Men om någon som har normalt med pengar önskar sig bidrag till bröllopsresan för att slippa ta alla sina sparpengar tycker jag det är okej.
    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
Svar på tråden Kan man önska sig pengar i present fast man inte behöver det?