• Äldre 4 Jun 18:23
    4487 visningar
    18 svar
    18
    4487

    Avböja andras barn, men ha med sina egna??

    Min sambo tycker vi kan "avböja barn" vid middagen på vår bröllopsfest. Vi tänkte att vi bjuder in till vigsel, har en mindre mottagning direkt efteråt med kaffe o tårta (o lite annat i fika väg), här kan ju alla barn vara med (ca 19st under 18 år).
    Men när vi sedan sätter oss till bords för själva middagen (buffen) framåt kvällen, kanske man på något vis kan hinta i inbjudningarna om att det vore bra om de små barnen kan avvika?
    MEEEN, min sambo tycker det är helt OK att VÅRA små barn ( 11, 7 o 4 år) ska få vara kvar..... Så kan man väl inte göra? Begära av gästerna att lämna bort sina barn, men att våra egna är kvar så länge svärmor är kvar.....?

  • Svar på tråden Avböja andras barn, men ha med sina egna??
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 4 Jun 18:25
    #1

    Klart ni kan! Det är ju ert bröllop. plus att ni kan hävda att alla barnvakter är med på bröllopet =) 


  • Äldre 4 Jun 18:25
    #2

    Kan kan man väl, det är ert bröllop
    Det finns säkert etiketter för sådant här men vi kommer t.ex. be våra gäster ordna barnvakt då vi bara vill ha vuxna på festen. Undantaget min sladdissyrra som är 4 år. Eftersom hon är min syster vill jag ha med henne på bröllopet. 

  • Äldre 4 Jun 18:39
    #3

    Självklart kan ni ha bara era egna barn med! Det är er fest och ni som bestämmer vilken sorts fest ni vill ha, en för vuxna eller ett barnkalas.

  • Helipa
    Äldre 4 Jun 18:45
    #4

    Vi har själva en son som ska vara med på bröllopet (med sin mormor som utsedd barnvakt hela dagen och kvällen) men vill helst inte ha övriga barn där. Dock vill vi inte att folk ska känna sig tvungna att avböja ifall de inte kan ordna barnvakt, så vi skrev så här på vår bröllopshemsida:
    "Barn är välkomna till både vigsel, middag och fest, dock ber vi er ta med i beräkningarna att ingetdera kommer vara barnanpasssat. Meddela när ni OSA:r ifall barn kommer medfölja."

    Sedan har vi pratat med de barnfamiljer som är bjudna och sagt att vi väldigt gärna vill få en chans att umgås med dem och därmed hoppas att de kan ordna barnvakt (det handlar om barn under fem år) och även sagt att vi kan hjälpa dem att ordna barnvakt till bröllopet ifall föräldrarna vill gå ihop och ha en gemensam barnvakt som har hand om alla barnen på plats (vi kommer ha festen i en trädgård och då kan barnvakten ordna film och popcorn och mys till ungarna inne i huset). Det kan ju vara ett bra alternativ för de som inte kan ordna barnvakt på egen hand?

  • Cathel­ica
    Äldre 4 Jun 19:57
    #5

    Vi har inte bjudit barn.. (nu är det inte alls många barn i våran krets heller.. 4-5 kanske..)
    Men våran eldsta son på 6år ska få följa med ett tag innan han åker til barnvakten. Vi är lite osäker på  den yngsta på 2år.. för honnom blir det nog mest drygt så vi funderar på att låta honnom få va med barnvakten från 16.00 då vi serverar middag. :) 

  • Äldre 4 Jun 19:59
    #6

    de enda barnen som är med på vår fest är mina syskonbarn. varav 2 av 3 inte har några barnvakter och den 3e kolelr älska att vara på bröllopsfest,men hennes lillebror på11 månader (i augusti) kommer vara hos mormor.

    min farbror kommer inte för han är barnvakt åt mitt kusinbarn och min sambos kusins man kommer inte för han är hemma med deras barn.

    och det är smällar vi får ta.

     

  • stormh­elen
    Äldre 4 Jun 20:01
    #7

    Jag tycker att det är självklart att ni kan ha med era egan barn under hela dagen och kvällen. Det är ju ert bröllop och därför blir era barn ett undantag från regeln.


    Det får gästerna faktiskt ha förståelse för.

  • Malain­a
    Äldre 4 Jun 20:40
    #8

    Absolut tycker jag ni kan ha med era egna barn men önska att andras barn inte är med. Vill ni dela er dag med era barn ska ni få göra det utan att andra tycker det är konstigt. :)

    Vi har inga egna barn, i vårat inbjudningskort står att vi önskar att de kommar utan barn denna kväll.
    Vi har bjudit syskonbarnen dock. (Men dom kommer inte ändå)  
     

  • Marjas­inus
    Äldre 4 Jun 21:11
    #9
    Isasa skrev 2013-06-04 18:23:10 följande:
    MEEEN, min sambo tycker det är helt OK att VÅRA små barn ( 11, 7 o 4 år) ska få vara kvar..... Så kan man väl inte göra? Begära av gästerna att lämna bort sina barn, men att våra egna är kvar så länge svärmor är kvar.....?
    Jag tycker det är så märkligt att när det kommer till vuxna så kan man "välja och vraka" och bjuda in precis de personer man vill ha där - men när det kommer till barn så är gängse uppfattning att man måste ha en konsekvent linje mot alla barn oavsett vilken relation man har till dom.

    Nu har vi bjudit alla med sina barn, men jag hade inte haft några problem att bara bjuda min dotter, min brorson samt våra närmaste vänners barn (som jag träffar minst 1 gång i veckan). Jag har en relation till dom barnen och kan tycka att deras närvaro på vårt bröllop förgyller stämningen på ett sätt som kanske inte godtyckligt barn jag aldrig har träffat har.

    Barn behöver inte bara ses på som "bihang" till de vuxna.
  • Anna S Olsson
    Äldre 6 Jun 12:37
    #10

    Ni gör som ni vill. Det är erat bröllop och jag kan förstå varför ni vill ha era barn med och inte gästernas. Det är trots allt en helt annan relation.

    Men vi själva tänkte ha med gästernas barn. Mest för att våra barn ska få ha lite sällskap och slippa "umgås" med oss vuxna... Kan ju bli rätt tråkigt att vara med oss också, konstigt nog ;) 

  • Äldre 6 Jun 13:20
    #11

    Jag tycker det handlar mycket om hur man uttrycker sig.


    Om man själv pratar om "barnfritt" i inbjudan och om man har direktiv till sina gäster om att "alla barn går hem efter kyrkan" tex, så får man ju fatta att någon kanske undrar "jamen-det är ju barn här ändå?"


    Har man däremot inställningen att barnen är som vilka gäster som helst-dvs det finns inbjudna som råkar vara  barn, och det finns de som råkar vara gamla, så har man ingen anledning att fösvara sina val av gäster. Det är då också väldigt naturligt att barn som finns nära själva kärnan i ens krets är med, till skillnad från arbetskamraters barn exempelvis.

    Däremot tror jag era egna barn har roligare om andra barn också är kvar.
    Och är det inte stor risk att ena hälften av era gäster försvinner om de måste åka hem med barnen? Så att det avbrottet blir en riktig partydödare, mer än barnen skulle vara om de var på plats tänker jag? Det måste ju isåfall vara så att ni håller er fest någonstans det är lätt att ta sig till och från för att hämta/lämna?

    Att ni gör som ni vill för att det är ert bröllop, tycker jag är ett helt värdelöst statement som inte tillför något, ändå känns det som det vanligaste "rådet" på forumet-om era gäster upplever era olika val, krav eller förväntningar som krångliga, svindyra, oförskämda eller bara inte som ett upplägg för en trevlig fest så kommer de inte att vara sugna på att gå-och då kan man ju sitta där och ha sin dag med sin fest bäst man vill -på tu man hand. Så, nog för att man kan göra som man vill med det mesta-men det får ofrånkomligen olika konsekvenser beroende på vad för omdöme och omsorg om andra man visat med sina val. En rent allmän reflektion, utöver själva trådfrågan.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Singin­gFanta­cia
    Äldre 6 Jun 14:09
    #12

    Tycker absolut ni kan ha med era barn men inte andras.
    Vi har i vår inbjudan skrivit att de som står på kuvertet till inbjudan är välkommen till festen. Övriga familjemedlemmar är välkommna att medverka i kyrkan.
    Sen har vi valt att bjuda in våra syskonbarn och inga andra.


  • Mmmari­a
    Äldre 9 Jun 23:28
    #13

    Låter som en bra idé!!! Ingé konstigt alls tycker jag. Ni är ju dessutom de som borde ha svårast att fixa barnvakt då alla ni känner är med på bröllopet, eller?

  • Maria7­6
    Äldre 10 Jun 17:49
    #14

    Vi skrev såhär: Barn Är välkomna till kyrkan Under kvällen vill vi fira med våra vuxna vänner och släkt med undantag för våra egna barn

  • Gabrie­llaIva­rsson
    Äldre 10 Jun 18:28
    #15

    Vi har valt att bjuda syskonbarn, men inga andra barn. Något som moster tydligen muttrat lite över då kusinen "inte kan hitta barnvakt och syskonbarnen är ju bjudna" och kusinens man därför blir hemma. Synd, men faktiskt inte vårt  problem, om man får uttrycka sig så :P 

  • Äldre 10 Jun 19:29
    #16

    Jag har en åttaåring som skulle få ett tristessanfall om han var det enda barnet bland en massa vuxna som ska sitta och äta lääääääääänge. Nu faller det sig så bra att vi umgås med klasskompisars föräldrar, mina brorsbarn är i ung. samma ålder och en del andra gästers barn funkar också bra åldersmässigt. De blir elva, tolv stycken.Om man har egna barn och de ska vara med hela bröllopet genom kan det nog vara en bra idé att fundera på vad som är roligt för dem också. För den skull behöver det ju inte bli trettio ungar men finns det bara några till så kan de dels roa varandra, dels få en trevlig fest. Jag växte upp på sjuttiotalet och begreppet barnfria fester fanns väl knappt då, vi var alltid med och slocknade i en hög någonstans (oftast på allas pälsar och jackor som jag minns det...).  

  • Äldre 11 Jun 14:41
    #17

    Klart att ni kan! Vi kommer ha barnfritt förutom våra barn. Dessutom har vi lite svårt med barnvakt eftersom alla våra närmsta kommer att spendera kvällen tillsammans med oss. Däremot kommer någon annan ha "ansvaret" för barnen unde bröllopsdagen.

    Vi vill inte välja bland barnen eftersom alla betyder mycket för oss. Och om vi skulle bjuda alla barn hade det blivit ca 50st....och det blir lite väl mycket barnkalas (och pengar!) för oss denna dag. Och NEJ, jag underskattar inte barns förmåga att kunna sitta still och vara tysta men 50barn på en lång sittning kan omöjligt bli annat än kaos med sönderstressade föräldrar.
    Den typen av kalas har vi vid andra tillfällen

  • Äldre 11 Jun 16:01
    #18

    Vi tänker oss också ha ett barnfritt bröllop. Många kanske kommer uppleva det som lite konstigt eftersom jag jobbar med barn. Men den dagen känner vi faktiskt att vi vill vara med de vuxna. Vi har i och för sig inga egna barn. Vill man verkligen komma så tror jag att man klarar av att lösa barnvakt.

Svar på tråden Avböja andras barn, men ha med sina egna??