• Helipa

    Inbjudan gäller för en person, nu vill gästen ta med sig sambon, hur svarar man?

    Hej!

    På våra inbjudningar har de närmsta vännerna fått "+1" på sin inbjudan eller blivit bjudna som par, dock har vi några gäster som vi inte står lika nära men som vi ändå vill ha närvarande. Dessa har fått inbjudan enbart för sig själv, även om de har sambos. På deras inbjudan står endast deras namn.

    Nu har en av dessa vänner som enbart fått inbjudan från sig själv frågat ifall hon får ta med sig sin sambo. Jag känner spontant att ifall det enbart står sitt eget namn och inte "+1"/"+gäst"/"+sambo/respektive" eller liknande så fattar man väl att då gäller inbjudan enbart för dig själv. Eller är det bara jag?
    När jag har varit bjuden på bröllop och det var enbart mitt namn har jag sett det som självklart att min sambo inte fick haka på, jag hade inte ens fått för mig att fråga. Tycker att det hade varit oartigt att fråga. Jag utgår från att brudparet hade skrivit på inbjudan ifall den gällde även för respektive. Det är ju inte så att det är en vanlig fest som man är bjuden till där man kan dra med sig lite vem som helst.

    Spontant ville jag bara svara "stod det "+1" på inbjudan?" men jag förstår att det är ganska barnsligt och otrevligt. Men hur ska jag svara? De vänner hon känner på bröllopet tillhör den gruppen som har fått "+1" på sin inbjudan så jag är lite orolig att hon ska ta väldigt illa vid sig för att hon inte får ta med sig en vän/sambo.

    Rent praktiskt så är det klart att hennes sambo kan haka på ifall någon annan hoppar av, men vi är inte beredda på att utöka antalet gäster för hennes (eller någon annans) skull.

    Vad tycker ni är det rätta att göra?
     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-03 22:44
    Har nu svarat att han självklart är välkommen till bröllopet, efter att ha fått lite andra perspektiv på saken och förstått att det visst var jag som var oartig och inte tvärtom. Och tydligen har de brudpar som enbart bjudit in mig och inte min sambo varit oartiga mot mig. Det är väl tur att jag inte tänkte på det då :)

  • Svar på tråden Inbjudan gäller för en person, nu vill gästen ta med sig sambon, hur svarar man?
  • Helipa

    Kan tillägga att hon var en av gästerna som stod på "kanske"-listan men som  bjöds i alla fall i sista sekunden eftersom jag gärna vill få tillbaka den nära kontakten vi hade för 4-5 år sedan. Jag har aldrig träffat hennes sambo, har inte ens träffat henne på nästan två år. 

  • Red Lion

    Tycker inte det är så konstit att hon frågar. Hon kanske inte vet att ni vet att hon har sambo eller att hon skulle vilja att han kommer / han vill komma. Och fråga kan man väl få göra liksom?

    Om ni verkligen inte vill bereda plats åt honom så säg vänligt att ni tyvärr inte har möjlighet till det. Ni kan ju även tillägga, om ni vill och vågar, att han kan få komma om någon annan avböjer.

  • Helipa
    Red Lion skrev 2013-06-03 21:40:36 följande:
    Tycker inte det är så konstit att hon frågar. Hon kanske inte vet att ni vet att hon har sambo eller att hon skulle vilja att han kommer / han vill komma. Och fråga kan man väl få göra liksom?

    Om ni verkligen inte vill bereda plats åt honom så säg vänligt att ni tyvärr inte har möjlighet till det. Ni kan ju även tillägga, om ni vill och vågar, att han kan få komma om någon annan avböjer.
    Ja,det har du visserligen helt rätt i. Hörde även från min mor att det är god etikett att man bjuder folk med sina respektive även om man inte känner den respektive och hon tyckte att om vi har bjudit några med +1 så ska vi göra det för alla. Fick en mindre utskällning i att man ska värdera sina gäster lika och inte ge vissa "privelegier" bara för att de är nära, gäst som gäst tyckte hon.

    m2b tyckte dock att vi ska svara att vi i nuläget inte har plats till fler personer men att om någon avböjer så står hennes sambo högst på listan. Men då känns det lite som att han är där på nåder och inte är lika välkommen som de andras respektive... 
  • Emily

    Att bjuda en gäst utan respektive tycker jag låter jätte konstigt. Hade jag fått inbjudan med bara mitt namn så hade jag trott att det hade blivit en miss bara. Bor man ihop så är det väl självklart att båda är bjudna. Hade du bjudit på födelsedagsfest/nyårsfest hade du ju bjudit båda... vad är skillnaden? Antingen bjuder man båda eller ingen, man utesluter ju inte bara den ena!

  • passionsblomman

    Enligt rådande etikett, så är det du som är oartig, i och med att du delar på ett par som är uppenbart etablerat-och att du dessutom gör skillnad på somliga par gör inte saken bättre. Det "normala" vore att hon självklart skulle ha bjudits tillsammans med sin smabo, så att hon frågar är vare sig konstigt eller oartigt.
    När man väljer att frångå gängse normer/etikett, så behöver man ha en genomtänkt plan för hur man hanterar att någon reagerar eller undrar över ens val.
    Att raljera över den som bara väntar sig saker utifrån hur "det brukar vara" är inte en bra lösning.
    Att du dessutom valt att bjuda delvis enlgit amerikansk sed, gör ju allt ännu mer förvirrat för gästerna. +1 existerar inte i vår sed, och då är det ju väldigt svårt att fatat vad man ska vänta sig. +1 en är ju dessutom en date, vilken som helst, så varför har vissa fått "priviliegiet" att få ta med sig någon random person (som ni ju kanske inte alls känner öht) medan andra, som har en sambo bjuds in ensamma?

    Jag tycker personligen att du ska ändra dig och bjuda med sambon och låtsas om att det var menat så hela tiden.
    Om du trots allt tänker stå fast vid att en av dina gästers sambo inte är välkommen, ja då får du ju hitta ett sätt att servera det faktumet och eftersom det är precis det statement det är-att den inte är välkommen-så får du ju också räkna med att den personen kanske inte tycker det är jättekul.

    Det är svårt att sålla bort folk utan att de känner sig just bortsållade-och utifrån hur man känner sig värderad själv lär man ju också välja sina tillställningar.
    Man kan liksom inte vänta sig att man själv ska göra val som sedan inte ska föreställa precis det man just valt.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Cathelica

    Jag tycker inte det är så konstigt att hon frågar. För mig är det naturligt att man inte delar up etablerade par (sambos, gifta, forlovade).. Och jag skulle bli besviken om min sambo blev bjuden i nåt sådant utan mig.

  • Helipa

    Okej, det verkar som att de flesta håller med min mor om att man bjuder par tillsammans, oavsett ifall man känner respektive eller inte. Det var ju tur att jag frågade här först innan jag svarade gästen :)

    Jag har personligen själv blivit bjuden ensam till bröllop (när jag har haft sambo som paret visste om, men inte kände) och inte själv tyckt att det var konstigt och har därmed inte reflekterat över huruvida detta är norm eller inte. Jag har nog mest tänkt att bröllop INTE är samma sak som en hemmafest/nyårsfest eller liknande just för att det är en intim stund som man bjuder in till, något man förhoppningsvis bara gör en gång och att därför inte är en tillställning där man frågar "får jag ta med nån".
     
    De som har fått +1 har fått det av särskilda anledningar, t.ex. familjemedlemmen som ligger i skilsmässa (och han bad själv att få +1 istället för att han och frun skulle bli bjudna tillsammans eftersom han inte visste stauts på äktenskapet om tre månader). Jag skulle nog förtydligat att för oss är "normen" att vi har bjudit de par där vi känner båda paren och i övrigt folk endast själva. De som har fått +1 har fått det för att de är i gränslandet mellan singel och par... Sedan har det råkat bli så att de som står oss närmare känner vi såklart bättre (och då även deras respektive) medan de som står längre ifrån har vi inte en helt uppdaterat civilstatus på.

    Kan ju säga till mitt försvar att jag inte visste att detta var ett etablerat par, så det var inte så att jag aktivt valde bort hennes sambo. Vi har ju, som sagt, inte haft någon kontakt de senaste 2 åren..

    Jag vill ju absolut inte att någon ska känna sig "mindre bjuden" än någon annan, så vi kommer troligtvis ordna en plats även till sambon ^^
     

  • Humle

    "Men då känns det lite som att han är där på nåder och inte är lika välkommen som de andras respektive... " Det är ju precis så det är, personen är ju uppenbarligen egentligen inte alls välkommen på ert bröllop. Jag håller med ovanstående om att det är konstigt att bjuda +1 för en del medan vissa inte får ta med sin sambo. Jag har aldrig varit på ett bröllop där det varit +1, däremot på ett bröllop där min sambo aldrig hade träffat brudparet men blev bjuden just för att han var min sambo.

  • Helipa

    Nu har jag svarat att han självklart är välkommen.

    Tack för er input, det är tur att man har bröllopstorget som kan leda en runt i etikettdjungeln och ge lite perspektiv, ibland blir man så insnöad på ett sätt att se det så man missar andra perspektiv :)

    Och jag vill tillägga att det känns jättebra nu, vill ju ha ett inbjudande och glatt bröllop, men ibland stirrar man sig lite blind på sitt maxantal gäster.. 

  • Red Lion

    Vad fint, det blir nog jättebra! Förstår dock din tanke på intim tillställning, men ibland får man tänka på gästernas känslor också och ens framtida relation med dem. 

  • Sebastiána

    Kutym är att man bjuder båda i ett etablerat par. Inte konstigt då att man tror att inbjudan gäller båda.

  • Js Fästmö
    Sebastiána skrev 2013-06-04 11:29:48 följande:
    Kutym är att man bjuder båda i ett etablerat par. Inte konstigt då att man tror att inbjudan gäller båda.

    Tänkte precis skriva samma sak!


    Hade tyckte det var vääääldigt konstigt och ofint att bara bjuda en, oavsett hur väl man känner någon eller inte.


     


    Och att man förväntar sig att folk ska tro att inbjudan bara är till den som det står till är också konstig.Det spelar ju ingen roll vilken adresat man väljer.


     


     

  • passionsblomman
    Helipa skrev 2013-06-03 22:41:35 följande:
    Nu har jag svarat att han självklart är välkommen.

    Tack för er input, det är tur att man har bröllopstorget som kan leda en runt i etikettdjungeln och ge lite perspektiv, ibland blir man så insnöad på ett sätt att se det så man missar andra perspektiv :)

    Och jag vill tillägga att det känns jättebra nu, vill ju ha ett inbjudande och glatt bröllop, men ibland stirrar man sig lite blind på sitt maxantal gäster.. 
    Jag måste bara säga att det är väldigt uppfriskande och trevligt att se någon ha sådan förmåga att faktiskt byta perspektiv och inte sura ihop för att svaren man får kanske går på tvärs med vad man själv först tänker och känner. Det ska du ha credd för-jag har sett mången tråd spåra ur när folk upplevt att de inte får medhåll nog.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • jenniferochaugust

    Det är inte självklart hur man ska förhållasig till vem och vilka man ska erbjuda. Det här är, som du skrev, inte en vanlig hemmafest direkt. Jag hade ju inte tagit illa upp om en barndomskompis till mig som aldrig träffat min kille bara skulle bjuda mig. Men efter att ha läst en massa trådar här så förstår även jag att det är ett absolut no-no att dela på par. Och jag accepterar och förstår det nu. Men vi har ändå valt att inte bjuda vissa respektive eftersom vi har ett så litet bröllop, men vi står för vårt beslut och har vänligt förklarat för alla inblandade varför vi gjort som vi gjort. Vi bjuder bara närmsta släkt och vänner på middagen, de andra är däremot varmt välkomna på festen efteråt :)

  • Lakinna
    passionsblomman skrev 2013-06-04 13:36:25 följande:
    Jag måste bara säga att det är väldigt uppfriskande och trevligt att se någon ha sådan förmåga att faktiskt byta perspektiv och inte sura ihop för att svaren man får kanske går på tvärs med vad man själv först tänker och känner. Det ska du ha credd för-jag har sett mången tråd spåra ur när folk upplevt att de inte får medhåll nog.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Aniara4
    passionsblomman skrev 2013-06-04 13:36:25 följande:
    Jag måste bara säga att det är väldigt uppfriskande och trevligt att se någon ha sådan förmåga att faktiskt byta perspektiv och inte sura ihop för att svaren man får kanske går på tvärs med vad man själv först tänker och känner. Det ska du ha credd för-jag har sett mången tråd spåra ur när folk upplevt att de inte får medhåll nog.
    Jag tänkte precis samma sak. Cred till TS!
  • Helipa
    passionsblomman skrev 2013-06-04 13:36:25 följande:
    Jag måste bara säga att det är väldigt uppfriskande och trevligt att se någon ha sådan förmåga att faktiskt byta perspektiv och inte sura ihop för att svaren man får kanske går på tvärs med vad man själv först tänker och känner. Det ska du ha credd för-jag har sett mången tråd spåra ur när folk upplevt att de inte får medhåll nog.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Vad glad jag blev, vad gulligt av dig att skriva så, tack så mycket!

    Även om det är svårt ibland så man ju försöka att komma ihåg att man faktiskt ber om råd, och inte medhåll, och jag är hemskt glad att jag fick råd i denna frågan annars hade det kunnat bli superpinsamt och jobbigt om jag hade gått på min första linje! Men tack vare god rådgivning som fick mig att tänka efter och diskutera vidare med m2b och familjemedlemmar så kunde vi ta ett bra beslut. Hade jag bara fått medhåll hade det ju blivit helt tokigt!
     
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2013-06-04 13:36:25 följande:
    Jag måste bara säga att det är väldigt uppfriskande och trevligt att se någon ha sådan förmåga att faktiskt byta perspektiv och inte sura ihop för att svaren man får kanske går på tvärs med vad man själv först tänker och känner. Det ska du ha credd för-jag har sett mången tråd spåra ur när folk upplevt att de inte får medhåll nog.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Har helt missat den här tråden.
    Men nu när jag kikade in och såg detta så kände jag att jag måste hålla med bara.

    Det finns till och med trådar som talar om hur elaka människor är bara för att dom inte bara håller med.
    Så att TS tog till sig kritiken och vände det till något positivt är väldigt trevligt att se Glad
  • passionsblomman
    Helipa skrev 2013-06-07 17:16:53 följande:
    Vad glad jag blev, vad gulligt av dig att skriva så, tack så mycket!

    Även om det är svårt ibland så man ju försöka att komma ihåg att man faktiskt ber om råd, och inte medhåll, och jag är hemskt glad att jag fick råd i denna frågan annars hade det kunnat bli superpinsamt och jobbigt om jag hade gått på min första linje! Men tack vare god rådgivning som fick mig att tänka efter och diskutera vidare med m2b och familjemedlemmar så kunde vi ta ett bra beslut. Hade jag bara fått medhåll hade det ju blivit helt tokigt!
     
    Underbar inställning!
    Det här hade vi kunnat spika upp på BT´s anslagstavla för tid och evighet-man HAR ju ibland nytta av andras råd-och när man samlat ihop många olika, så kan man ju titta på dem, resonera med de man ska besluta med och välja vilka råd man tänker bry sig om och inte. Och som sagt, mycket uppfriskande med någon med så prestigelös inställning. Jag blir glad själv, så tacka inte mig för att du själv är vettig och trevlig!Solig
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Inbjudan gäller för en person, nu vill gästen ta med sig sambon, hur svarar man?