• Anonym (besviken)

    Svensexa/möhippa (obs långt)

    I lördags var det dags för min möhippa och M2B svensexa.
    Min var för övrigt HELT UNDERBAR och hans också men.....

    Han som hade hand om svensexan har inte kontaktat mig om nästan någonting.
    Han har frågat vilka helger som passar, men det är typ det enda.

    Jag har alltså INTE fått veta datumet, så jag har inte kunnat hålla mannen hemma.
    Däremot, eftersom vi har barn, har svärföräldrarna fått reda på datum, vad de ska göra osv. men inte jag!
    Är det inte konstigt?

    På slutet av min möhippa kände jag att det vore kul att ansluta med grabbgänget. Eftersom de valt samma helg, tänkte jag att det var okej, och en i mitt gäng ringde och hörde att det var okej och det var det.
    Vi gick dit, men då blev det sura miner. JÄTTETRÅKIGT!
    "inga tjejer på en svensexa" var det första jag hörde när jag kom in där. En person blev så sur att han gick ut och var borta en lång stund (tydligen hade vi förstört genom att vara där). En av mina kompisar råkade höra en tråkig kommentar och gick därför tillsammans med en till tjej.

    Kvar var jag och en tjej och grabbgänget. Vi hade jättekul, lyssnade på musik, drack och lekte. Jag förstår inte varför vi inte fick komma. Vad tror ni? Jag kan förstå att vi ändrade deras planer, men inte gjorde vi det sämre i alla fall. Det är alltför gammalmodigt att tänka att man måste vara ifrån varann hela dagen, kvällen och natten.

    Sedan, dagen efter alltså igår fick jag reda på att de tänkt låta M2b sova över UTAN att berätta det för mig. Hur fanken tänkte de då? oförskämt och respektlöst tycker jag. Skulle jag gå och vara orolig hela natten för att han inte kom hem (obs han hade varken kläder, mobil eller nycklar med sig).

    Jag är besviken på han som ordnade detta för den dåliga stämningen och för att de tänkt kidnappa honom hela natten utan att berätta det för mig.
    Till råga på allt skrev jag ett sms igår om allt det här och beskrev hur jag kände, inget svar.....
    Det här är vår best man, men nu vet jag inte längre om han får vara det....
    Är jag löjlig?

  • Svar på tråden Svensexa/möhippa (obs långt)
  • Anonym (Sofia)

    Löjlig vet jag inte, men jag kanske inte riktigt håller med dig. Det är märkligt att de inte sa datumet till dig när de bestämt sig, det kan jag hålla med om. Men när min sambo får sin svensexa kommer då inte jag räkna med att han kommer hem förrän dagen efter. Helt ok med mig! En av sambons kompisars blivande körde flera mil för att hämta hem honom kl 3 på morgonen, trots att hon försäkrades om att sovplats var ordnat för honom. För mig känns det konstigt, man måste ju kunna lita på personen man ska gifta sig med. Att ni "våldgästade" svensexan tycker jag också känns lite konstigt. Jag tycker tvärtom att en dag och kväll borde man kunna få vara med sina kompisar. Jag förstår att många kände sig både förvånade och besvikna. Om du är tveksam till att ha personen som bestman tror jag tyvärr att du får gilla läget.

  • daniiel

    Jag håller med om att det är lite konstigt att inte du fick veta datum för svensexan. Det kan ju faktiskt vara bra att tala om, för hans vänner kan ju omöjligt veta om du/ni planerat in något viktigt just den dagen/kvällen annars. Speciellt när man har barn, då kan det ju vara bra med lite framförhållning. Jag förstår inte heller varför svärföräldrarna (hans föräldrar) fick veta och inte du. Märkligt.

    Däremot håller jag med ovanstående om att ni kanske inte skulle bestämt er för att åka till svensexan? Visst, det är bara en kväll, men samtidigt då - det är bara en kväll. En kväll som han väl bör kunna få vara ifred med sina vänner? Jag kan faktiskt förstå en viss besvikelse från svensexegängets sida där. Det är ju en sak om det är bestämt i förväg att man ska ansluta till varandra på slutet av kvällen, men har man inte det, så kan man försöka hålla sig på sitt håll tycker jag nog.

    Och angående att sova över, så tycker jag återigen att det kan vara bra om personens partner får veta det i förväg. Speciellt om man har barn, återigen. Då kan det ju vara väldigt bra att få veta sådant. Jag tycker inte man ska räkna med att en svensexa är över en natt. Dom flesta svensexor jag vet om, så har brudgummen åkt hem under kvällen/natten.

    Sedan om marskalken som ordnat med svensexan ska få vara marskalk.. ptja, om det bara är baserat på detta, så kan man säga att han kanske inte hade planerat det med dig i åtanke, men det var ju ingen stor katastrof. Din blivande måste ju dessutom få vara med och tycka till på ett hörn där, med tanke på att det är hans vän antar jag.


  • Anonym (Sofia)

    Jag tänker som så, att om han ändå är borta på kvällen med nattningen osv så har det egentligen ingen betydelse om han sover borta. Om jag vet att det ska vara svensexa (nu visste ju inte TS det helt bestämt) så planerar jag inget tidigt dagen efter där han "behövs". Men nu vet ju jag hur de andra svensexorna har varit i det här gänget och litar helt på de som anordnar.

  • Anonym (Varför inte?)

    Som du skrev hade marsalken frågat vilka helger som passade. Att dina svärföräldrar hade fått veta datumet är väl inte så konstigt, de skulle ju passa barnen (som jag förstod ditt inlägg). Era vänner ville väl kanske inte att du skulle planera in att åka iväg med barnen när han blivit kidnappad. De kanske tyckte att överraskningsmomentet var bättre/större mm när ingen av er visste vilken dag det handlade om. eller rädda att någon skulle försäga sig.

    Det hade ju varit bättre om grabbarna sagt att det inte var OK att ansluta till att börja med men jag håller med flera av ovanstående, att om man ska ansluta så är det bra att ha planerat för det i förväg.
    Du undrade varför en del hade reagerat så. Jag hade reagerat så om jag varit singel och sett fram emot en kväll som på den gamla goda tiden. Jag har bara varit med om att möta upp svensexan en gång och då var det på ett uteställe, det var kul. Sitter man däremot hemma hos någon så kanske man vill umgås lite mer utan respektive för en gångs skull. Jag hade inte tyckt att det varit en bra ide om någon svensexa anslutit till oss när vi haft möhippa för någon kompis. Lika fel som att jag skulle varit med grabbarna på svensexan när mina killkompisar gift sig. Jag tror inte att de hade tänkt ordna några dumheter med strippor eller ragga på andra tjejer eller så om det är det som du är orolig för.

    När min blivande blev kidnappad så fick jag veta först när han åkt iväg att han inte skulle komma hem på kvällen. Helt OK att han sover borta men tycker att din mans kompisar kunde sagt något till dig med, åtminstone samma dag.
     

  • yavanna81

    I de fallen vi haft måhippa och svensexa samma dag har vi inte heller sagt nått till dem innan. Just för att vi i många år alltid lade det samma dag och då visste paret ju direkt ifall de fick veta att den andra skulle iväg.


     


    Att han skulle sova över hade inte jag tyckt var hela världen. Jag hade knappast suttit upp och väntat på att han skulle komma hem och barnen var väl ändå inte hemma. Ifall man blivit orolig kunde man ju alltid ringt nån av kompisarna. Sen hade det ju varit bra om de sagt det till dig, åtminstone samma dag, men troligen är det bara glömska.


     


    Nagående att besöka svensexan: De borde kanske sagt direkt att ni inte var välkomna, men om det var en oväntad fråga visste kanske inte den som svarade vad hela gruppen tyckte. Jag tycker att det är dumt att de sa ja och att det sen blev bråk om det. Dock hade jag nog inte spontant besökt svensexan och kan förstå att folk reagerade. Tycker inte heller att man måste vara uppdelade, men närvaro av andra könet kan vara lite kontroversiellt och därför bör man fundera igenom det innan.


     


     

  • Anonym (besviken)

    1:
    min sambo visste ALLT om min möhippa, datum, personer och vad vi skulle göra. Jag visste INGENTING om hans, alltså inte ens datum. Nu listade jag ut det ändå. det är ju självklart att partnern måste veta datumet, så man inte planerar in annat den helgen.

    2:
    vi gick INTE dit oanmälda. VI frågade och fick ett ja. (dock ifrån endast 1 person). 3 av killarna och min sambo VILLE att vi skulle komma dit, de övriga kanske var tveksamma. best man ville alltså inte att vi skulle komma. Detta visste en av mina tärnor, men sa inget om det förrän dagen efter.

    3:
    det är helt sjukt att låta honom sova borta hela natten och inte säga nåt till mig innan. Jag hade ringt polisen. Nu hade han ALDRIG av respekt gjort så ändå, men beteendet hos grabbarna var inte okej. Barnet sov hemma, och sambon hade ingen mobil eller nyckel ens än gång.

    Värst är att best man vägrar prata med mig, långsint som fan tydligen.
    Jag och sambon är mycket besviken på honom, så vi får väl se hur det blir....

  • Mmmaria

    Dina känslor är aldrig löjliga utan sanna för dig. De är din verklighet och hur du tolkar och reagerar på händelsen. Blev du ledsen och besviken så är det så.Om du frågar vad vi andra tycker så är det nog väldigt olika. Jag tycker inte att de behöver berätta datumet så länge de sett till att ni har tex barnvakt. Att mannen är hemma eller ej är deras problem att se till. När det gäller att ni crashade deras svensexa så tycker jag att de borde sagt nej eftersom de uppenbarligen tyckte det. Jag själv hade inte velat vara på min mans svensexa eller att han kom till min möhippa (vi hade också samma helg). Att mannen sover borta är väl ok, men jag hade också blivit orolig att det hänt något. De borde iaf skickat ett sms till dig under kvällen (nu behövdes ju inte det).Som jag skrev i början så var det ledsamt att du reagerade så starkt på detta. Så är det ju hela tiden att vi tänker olika och tycker olika om samma händelse. Jag tror inte att din blivande mans vänner är onda, utan de tänker inte som du bara. Låt inte detta förstöra resten av er planering eller ert bröllop.        

  • Anonym (besviken)
    Mmmaria skrev 2013-06-03 20:17:43 följande:
    Dina känslor är aldrig löjliga utan sanna för dig. De är din verklighet och hur du tolkar och reagerar på händelsen. Blev du ledsen och besviken så är det så.Om du frågar vad vi andra tycker så är det nog väldigt olika. Jag tycker inte att de behöver berätta datumet så länge de sett till att ni har tex barnvakt. Att mannen är hemma eller ej är deras problem att se till. När det gäller att ni crashade deras svensexa så tycker jag att de borde sagt nej eftersom de uppenbarligen tyckte det. Jag själv hade inte velat vara på min mans svensexa eller att han kom till min möhippa (vi hade också samma helg). Att mannen sover borta är väl ok, men jag hade också blivit orolig att det hänt något. De borde iaf skickat ett sms till dig under kvällen (nu behövdes ju inte det).Som jag skrev i början så var det ledsamt att du reagerade så starkt på detta. Så är det ju hela tiden att vi tänker olika och tycker olika om samma händelse. Jag tror inte att din blivande mans vänner är onda, utan de tänker inte som du bara. Låt inte detta förstöra resten av er planering eller ert bröllop.        
    Tack!
    Jag måste få känna som jag känner, det går inte att undvika. Vet att de inte är onda, men det är synd att detta hänt, så nära inpå bröllopet.
    Självklart skulle de talat om att han skulle sova borta! Nu gjorde han inte det, och skulle nog inte ha gjort det ändå men....
    Och om man inte talar om datumet, hur vet de att han skulle vara hemma den helgen? vi hade lika gärna kunnat hyrt stuga nånstans eller så... jaja

    Men värst är att han inte ens vill prata om det, så vi kan lägga det bakom oss. Det är en otroligt barnslig och konflikträdd person jag har att göra med här tydligen.
  • kitkät
    Jag tycker att du överreagerar, men du har såklart rätt att känna precis vad du känner, det är dina känslor. Jag förstår dock inte varför du känner dig så besviken över det faktum att du inte fick veta vilket datum svensexan skulle äga rum? Jag anar en gnutta kontrollbehov i ditt inlägg, och jag säger inte det för att vara dum utan för att jag också har stort kontrollbehov. Du skriver att din fästman visste exakt vad som hade planerats för din möhippa och vilka som skulle vara med etc. Men du kan ju inte kräva att hans polare ska berätta alla detaljer för dig, det tycker jag inte att du har med att göra egentligen. Det är upp till dom vad dom vill planera för din fästman och förhoppningsvis så känner dom honom/dig så väl att dom ser till att inte trampa på några tår eller planera något olämpligt. 
    Du kanske kan försöka se det ur lite andra perspektiv, att det kanske ändå inte var så farligt att du inte fick veta vilket datum det skulle äga rum? Antagligen har väl din bestman pratat med din fästman innan svensexan och försäkrat sig om att ni inte skulle göra något speciellt just den helgen! 
    Att du vill veta om han ska sova kan jag däremot förstå. Förhoppningsvis så hade bestmannen kanske i så fall tänkt skicka ett litet sms om så vore fallet. 
    Och angående att ni "kraschade" svensexan så tycker jag att både du och dom gjorde fel! Jag hade aldrig kommit på tanken att vara med på min fästmans svensexa om det inte var så att det redan från början var planerat från båda sidorna. Jag skulle inte vilja ta ifrån han hans "sista kväll med grabbarna"! Men den som sa att ni fick komma gjorde också fel som sagt, men han kanske var för feg för att säga nej? Och kanske hade dom planer för kvällen som ni förstörde när ni dök upp. Då är det inte så konstigt om några av dom blir uppenbart irriterade! Jag hade också blivit irriterad om jag planerat en möhippa för min vän och så dyker hennes fästman och hans polare upp! Visst är det kul att umgås allihop, men just en sådan dag tycker jag att man gott kan få för sig själv med sina kompisar utan att ens blivande ska vara med! 
  • Ariana

    En tanke, om din blivande visste om att det var dags för din möhippa, så kanske hans vänner visste om att han skulle hålla dig hemma och därmed vara hemma själv med, då finns det ju egentligen ingen anledning att tala om det för dig iom att de fixat barnvakt. Sen kan man ju absolut tycka att det hade varit en bra sak att tala om för dig ändå.

    Om jag tolkat det du skrivit rätt så ringde ni och frågade om ni fick krascha svensexan, men ni ringde inte till killen som hade anordnnat den utan någon av gästerna? Absolut inte ok. Jag hade blivit förbannad om jag hade lagt ner en massa jobb på att arrangera en möhippa och brudgummen sedan dykt upp mitt i utan att kolla med mig först. Det tar ofta en massa tid att arrangera så att det blir bra. Det är då inte alls kul att få planerna ändrade mitt i.

    Att inte tala om för dig att han inte ska sova hemma är absolut inte ok, förhoppningsvis hade de tänkt meddela dig innan du hunnit bli orolig för honom.

  • Anonym (besviken)

    Vi kraschade ingenting! Vi fick tillåtelse och därför gick vi dit.

    Nu har vi hört med några personer och minst hälften av killarna tyckte att det var jättekul att
    vi kom dit! Nu känns det redan mycket bättre! =)

    Jag har kontrollbehov ja, och ville inte veta några detaljer alls, men datumet ska man väl som partner veta?

    Och en svensexa är inte sista kvällen som singel eller med gänget, det är en trevlig kväll skapad för bruden eller brudgummen, i detta fall för båda.

    Min möhippa höll på att dö ut, så tack och lov att jag hade grabbarna den kvällen!
    Det är nog i princip bara best man som är sur, långsint och dryg. Usch

  • Anonym (besviken)
    Ariana skrev 2013-06-03 21:08:23 följande:
    En tanke, om din blivande visste om att det var dags för din möhippa, så kanske hans vänner visste om att han skulle hålla dig hemma och därmed vara hemma själv med, då finns det ju egentligen ingen anledning att tala om det för dig iom att de fixat barnvakt. Sen kan man ju absolut tycka att det hade varit en bra sak att tala om för dig ändå.

    Om jag tolkat det du skrivit rätt så ringde ni och frågade om ni fick krascha svensexan, men ni ringde inte till killen som hade anordnnat den utan någon av gästerna? Absolut inte ok. Jag hade blivit förbannad om jag hade lagt ner en massa jobb på att arrangera en möhippa och brudgummen sedan dykt upp mitt i utan att kolla med mig först. Det tar ofta en massa tid att arrangera så att det blir bra. Det är då inte alls kul att få planerna ändrade mitt i.

    Att inte tala om för dig att han inte ska sova hemma är absolut inte ok, förhoppningsvis hade de tänkt meddela dig innan du hunnit bli orolig för honom.
    Precis, att jag inte fick reda på datumet gjorde inte så mycket.
    Värst var ju att best man surade i en timme och sa otrevliga saker när vi kom dit.
    Vi skulle ha följt vad best man ville (att vi inte skulle träffas) men det visste ju inte jag. En av tjejerna
    ringde en av gästerna, som de var hemma hos och han sa ja.

    Det var otroligt roligt hela dagen och kvällen så den slutade med glädje.....vi får prata med best man så hoppas vi på en lösning.
    Tack för era svar!
  • FruForsmark

    Tråkigt att du är besviken men jag tror du fokuserar fel här. Var nöjd över hur bra hippan blev och förstör inte den känslan över att du inte hade full inblick i svensexan. Det var ju ändå ordnat med barnen med hans föräldrar så det verkar inte som att bestman struntat helt i den saken. Min man blev bortrövad till utlandet på sin svensexa, detta meddelade grabbarna mig och sedan ringde de från taxin och sa att de nu kommer beslagta hans mobil hela helgen. Jag tyckte verkligen det var superkul även om jag saknade honom. Tror det är viktigare för killgängen att symbolisera "sista natten med gänget" och då vill man vara fri från den blivande bruden. Jag tror det var lite därför det blev sura miner när ni dök upp på deras fest.. ni borde ha tänkt på det

  • Anonym (besviken)

    Saken är den är jag inte känner hans kompisar och hade ingen aning om vad de skulle hitta på.
    Vara borta en hel helg tex skulle aldrig fungera eftersom vi har barn och jag hade möhippa samma helg osv. Min sambo hade inte velat vara borta så länge och han blev glad att vårat gäng kom förbi. Tilläggas att innan vi kom var det tjafs mellan två av killarna så vi kom faktiskt in som en frisk fläkt.

    Men vi har pratat ut om allt med best man, han blev besviken att vi kom utan att han visste, och det kan jag förstå. Och han tog hänsyn till vårt barn.

    Dock behöver man inte sura resten av kvällen för det, vi hade skitkul och det var min och min sambos vilja att ses, då är det det enda som gäller. Festerna var ju för våran skull främst.

    Vi kommer bara att ha positiva minnen att ta med oss nu!

  • Augusti13
    Anonym (besviken) skrev 2013-06-05 12:00:12 följande:
    Dock behöver man inte sura resten av kvällen för det, vi hade skitkul och det var min och min sambos vilja att ses, då är det det enda som gäller. Festerna var ju för våran skull främst.

    Vi kommer bara att ha positiva minnen att ta med oss nu!
    Precis vad jag tänkte skriva :) Så länge det var vad NI ville gøra, och så länge ni  hade kul. Härligt att det känns bättre!
  • Chicita

    Jag kan ju säga att vi inte hade en aning om något alls över huvud taget. Men det är ju för att dom fixade en svenhippa till oss Flört Det hade ju varit svårt att berätta för mig att dom kommer kidnappa maken då - om dom hade tänkt ta mig samtidigt.

    Ens känslor är alltid ens egna. Man kan inte säga att någon inte har rätt att känna på ett speciellt sätt. Sen kan man ju resonera om det är sunt eller logiskt att känna på ett speciellt sätt.
    Men det är ju en helt annan sak Glad 

    Skönt att ni har rett ut det nu och att det känns bra för alla inblandade.
    Hoppas ni får ett jättefint bröllop och fler bra minnen att lägga till dom ni redan har Glad 

Svar på tråden Svensexa/möhippa (obs långt)