• Gladoc­hbra
    Äldre 3 Jun 13:45
    2244 visningar
    9 svar
    9
    2244

    Undvik plötslig spädbarnsdöd

    Att sova ihop med sitt spädbarn verkar öka risken för plötslig spädbarnsdöd, speciellt ifall man är droganvändare(även rökare). Tänkte dela med mig, vad tror ni om det här?:) Ingen risk jag hade velat ta. 

    Källor:
    http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/barnsjukvard/samsovande-okade-spadbarnsdodlighet
    www.doktorn.com/artikel/undvik-pl%C3%B6tslig-sp%C3%A4dbarnsd%C3%B6d-l%C3%A5t-barnen-sova-sj%C3%A4lva 

  • Svar på tråden Undvik plötslig spädbarnsdöd
  • Mmmari­a
    Äldre 3 Jun 13:56
    #1

    Läste om det där i Aftonbladet. Man blir så förvirrad av alla råd. När jag fick barn för 4,5 år sedan var rådet att sova hud mot hud med sin bebis. Vi skulle helst ha barnet sovande på vår mage för att det skulle knyta an till oss. Ganska knepigt att sova så. Ett argument var också att sova nära för att ha koll på att barnet andades etc.Om ca 4 veckor är det dags för barn nr 2 och då ska det bli intressant att höra av de säger. Skönast är ju om bebisen sover i sin spjälsäng.  

  • Äldre 3 Jun 14:11
    #2

    har också läst om de där.. och ärligt talat vet jag inte vad som gäller nu.. under mitt relativt korta liv (22 år) så har rekommendationerna ändrats... med kudde, udan kudde, på mage, på rygg, utan nallar med nallar, utan täcke med täcke, varmt i rummet och kallt i rummet. herrejisses.. 

  • Marjas­inus
    Äldre 3 Jun 14:31
    #3

    Jag har läst några artiklar (hittar såklart inte länkarna nu) som avfärdar den där studien och kallar den ovetenskaplig.

    Även om andelen samsovande barn som dör i plötslig spädbarnsdöd är större än genomsnittet så är det fortfarande så att den absoluta majoriteten av barnen som avlider sover i egen säng. Jag tycker det finns stor anledning att ifrågasätta detta och att kräva att studien görs om inom ett par år för att visa att det inte bara är naturliga variationer. 

  • Gladoc­hbra
    Äldre 7 Jun 09:51
    #4
    Marjasinus skrev 2013-06-03 14:31:38 följande:
    Jag har läst några artiklar (hittar såklart inte länkarna nu) som avfärdar den där studien och kallar den ovetenskaplig.

    Även om andelen samsovande barn som dör i plötslig spädbarnsdöd är större än genomsnittet så är det fortfarande så att den absoluta majoriteten av barnen som avlider sover i egen säng. Jag tycker det finns stor anledning att ifrågasätta detta och att kräva att studien görs om inom ett par år för att visa att det inte bara är naturliga variationer. 
    Jo allt ska ju tas med en nypa salt. Fastom de är så som du säger, så kan ju denna majoritet bero på att flest barn sover i egen säng, vilket vore naturligt. Dubbelkollar dom så är jag iallall tacksam!:) 
  • Gladoc­hbra
    Äldre 7 Jun 09:51
    #5
    Mmmaria skrev 2013-06-03 13:56:16 följande:
    Läste om det där i Aftonbladet. Man blir så förvirrad av alla råd. När jag fick barn för 4,5 år sedan var rådet att sova hud mot hud med sin bebis. Vi skulle helst ha barnet sovande på vår mage för att det skulle knyta an till oss. Ganska knepigt att sova så. Ett argument var också att sova nära för att ha koll på att barnet andades etc.Om ca 4 veckor är det dags för barn nr 2 och då ska det bli intressant att höra av de säger. Skönast är ju om bebisen sover i sin spjälsäng.  
    Ja det ändras stup i kvarten! talar man om sånt med barnmorska först efter förlossning? 
  • Äldre 7 Jun 20:23
    #6

    Man får råd på BVC om det där och kan ju fråga såklart på BB också (har en 7månaders hemma nu och vi har fått det iaf). 

    Det viktiga med en sån studie är väl jämförelsen med kontrollgruppen? 

  • Anonym
    Äldre 7 Jun 23:38
    #7

    Vi har våran son i egen säng, han är 5mån och soviti egen i 4 mån, älskade å ha honom bredvid mig, tills jag en natt amma honom å somna ifrån,, vakna av att jag kände hur han gled ur min famn, han inre reagera så han åkte i golvet (på min stora klädhög peppar peppar,),,, blev å åka in till akuten, allt var bara bra! Men från den dagen sov han i egen säng! Precis invid min säng, (aldrig mer att jag vågar amma i halvslumrande tillstånd!!) nu är han dock äldre å på morgonen får han ibland komma å sova å äta hos mig då jag liggammar nu :) Men iaf här på bb såg de gärna att de skulle sova som någon ovanstående skrev på mage på en, å va super mysigt men tor inte han lider av att sova i sin säng :) (började sova hela nätter när han fick sova där med! 8 h/natt ;) underbart!) å nu tar han upp halva dubbelsängen själv när han sover ;)

  • Äldre 8 Jun 00:23
    #8
  • Äldre 8 Jun 00:29
    #9

    Oj, nu gick det för fort, länken ovan är alltså lite samlad kritik kring rapporten (som egentligen är flera rapporter). Det blir lite olyckligt när man samlar olika studier där förutsättningarna inte ser likadana ut och försöker dra slutsatser av det.

    Nu är jag partisk eftersom vi samsovit i åtskilliga år.....men för mig var det helt galet och väldigt opraktiskt att ha sonen i annan säng. Han ammades jämt och både han och jag sov bättre bredvid varandra än en bit i från. För att undvika täcken över huvudet valde jag helt enkelt att klä på mig lite mer och skippa täcket helt och hållet. Och nej, jag varken rökte eller drack alkohol heller men det gör man väl väldigt sällan som nybliven mamma heller hoppas jag.

Svar på tråden Undvik plötslig spädbarnsdöd