• Lemmi

Dåligt väder?

Vi ska gifta oss 20 juli och jag kan inte låta bli att tänka på väderfaktorn...
    Vi ska fotografera oss utomhus, gifta oss inne i en kyrka och ha middagen i ett hyrt tält (lite halvutomhus alltså). Vad sjutton gör man om det blåser stormvindar och/eller tokregnar hela dagen?
    Nån liten regnskur gör ju inte så mycket men om hela middagen blåser bort så blir ju hela festen en flopp.

• Svar på tråden Dåligt väder?
  • amerika

Tyvärr är det det ju så det är i Sverige på sommaren......

Utomhusfotografering brukar lösa sig. Proffsfotografer anpassar sig efter ljusförhållandena och det är knappt ens säkert det syns på bilderna sedan att det regnar. Men lite hjälp av någon/ett par andra att hålla stora paraplyer över er för närbilder vore väl en idé. Sen kan ni ju göra en kul grej av att det regnar:  blommiga gummistövlar till brudklänningen, pussar under paraply osv.  

Fest i tält är ju något av en chansning. Om det är stormen Gudrun (vilket väl inte förekommer i Sverige på sommaren?) så är det som det är: en naturkatastrof helt enkelt. Men om det regnar och blåser lite mer normalt, så är det tydlig info till gästerna som gäller (dvs: vi kommer att vara utomhus så se till att ha med er varma kläder). Och så får man stå ut med att folk drar på sig tjocktröjor framåt kvällen.... Går det att ha terrassvärmare/värmelement inne i tältet? Om det bara finns värme så det inte blir utkylt och rått så brukar det inte göra så mycket om det regnar.

Jag tror säkert att er stora dag kommer bli helt fantastisk! Personligen har jag inte varken hört talas om eller varit på något bröllop som har blivit en flopp pga dåligt väder, så jag gissar att sannolikheten ändå är ganska liten........ 

• MTB

Finns det väggar till tältet? för isf är det nog ingen fara.

• Vicke01

Vi ska köra på samma upplägg så vi har köpt vita fleece-filtar till gästerna. De finns på Jysk för 13 kr/ st. Vi gifter oss redan 8/6 och även om vädret ser lovande ut kan det vara skönt med en filt på kvällen.

Om ni befinner er i Göteborgsområdet kanske ni är intresserade av våra filtar? Vi har ingen nytta av 48 st vita filtar efter nästa lördag

• Lemmi

Hej och tack för era svar!

Vi befinner oss inte i Göteborgsområdet utan ca 80 mil norrut. Men filtlösningen tål ändå att tittas på, tack för det!:)

Tältet har fyra väggar så lite lagom blåst lär inte förstöra vår fest. Vi ska dock ha grillbuffé så ett visst mått av utomhusvistelse lär förekomma under middagen.

Jag tog upp mina farhågor med vår fotograf och han har en plan B att vi ska vara i deras studio. Jag tänker dock köpa ett fint paraply för det känns inte så kul med studiofoton när jag föreställt mig utomhusbilder.

Jag är absolut säker på att vår bröllopsdag kommer bli fantastisk men jag hoppas ändå innerligt att vädret åtminstone är hyfsat. :)

Idag är det exakt en månad kvar, på tal om elefanter! ;)

• JIEB

Exakt samma situation (och datum) här! Partytälten vi hyr ska vara så pass stadiga att de håller för lite tuffare väderlek, men självklart finns det en del worst case scenarios i mitt huvud... Vi kommer att tillhandahålla filtar, har förvarnat gästerna om att vi kommer att vistas utomhus och så ska vi ha värmefläktar redo för tälten ifall det blir kyligt.

Håller tummarna för oss båda! Solig

• Lemmi
    JIEB skrev 2013-06-20 22:06:57 följande:
    Exakt samma situation (och datum) här! Partytälten vi hyr ska vara så pass stadiga att de håller för lite tuffare väderlek, men självklart finns det en del worst case scenarios i mitt huvud... Vi kommer att tillhandahålla filtar, har förvarnat gästerna om att vi kommer att vistas utomhus och så ska vi ha värmefläktar redo för tälten ifall det blir kyligt.

Håller tummarna för oss båda! Solig
    Jag håller också alla tummar jag har då!:) Vi har också förvarnat om att vi ska vara utomhus. Vi skrev inget om tält i inbjudningarna utan vi skrev att festen ska vara utomhus för att folket verkligen ska ta med extrakläder. Vi har varken budgeterat för värmare eller filtar men kanske tar vi med de värmare vi har. Vi har dock en inomhuslokal i direkt anslutning som alla får plats i efter middagen. Stående människor tar tydligen mindre plats än sittande människor med bestick i händerna... ;)

Jag tycker bara att det blir så tråkigt om inte vädret är bra... Jag är lite rädd att kyla/blåst/regn är det man kommer att minnas,,,,
Svar på tråden Dåligt väder?