• rock brud

    Varför skall man spara tårtan

    Imorgon har vi 1-årig bröllopsdag och det borde man väl fira.

    Enligt den tradition jag har lärt mig, skall man spara resterna av "toppkakan" och äta på sin första bröllopsdag ( Alt. då första barnet föds om det är innan...)

    Nu har jag grävt fram tårtan ur frysen för att tina upp den, och jag undrar just om den är ätlig, grädden såg inte spec. aptitlig ut..) Funderar på att slänga den istället..

    Men vad är trditionen med att man skall spara tårtan? Vilka nadrar blidkar man med det?:)

  • Svar på tråden Varför skall man spara tårtan
  • Chicita

    Det är inte en Svensk tradition att man ska spara topplagret på tårtan.
    Utan en Engelsk (som väl också "utvandrade" till USA).
    Där har man inte samma typ av tårtor som vi är vana vid i Sverige så tårtorna håller sig mycket bättre. (det är oftast kompakta fruktkakor som är dekorerade utvändigt)
    När man fryser en "svensk tårta" så är det viktigt att packa in den lufttätt i dubbla (minst) lager plastfolie. Och sen ska den tinas långsamt i kylskåpet, helst inlindad i en kökshandduk.
    Men det är ju svårt om det var grädde utanpå. (inuti tårtan är det inga problem).

    Jag har inte läst på om varför man ska äta tårtan. Men det ska väl vara för att ge lycka och liksom "fräsha upp" bröllopslyckan igen... 
    Om den inte ser bra ut så släng den.
    Jag skulle hellre ha gjort / beställt en "kopia" av tårtan till årsdagen om man vill ha någon sorts tradition med det Glad 

  • kouki

    Dock i England så var det tradition att nedersta lagret var till bröllopet, mellanlagret till 1a bröllopsdagen och översta lägret till dopet av första barnet. Detta enligt "Hela England Bakar"s bröllopsspecial ;) 

  • rock brud

    aha, jag gissade nog att det inte var så svenkt, själva svenska-bröllopstårtan är väl också ett ganska nytt påfund?

    Har bekanta i tyskland, och där har dom mycket riktigt en sårts fruktkaka, som skall sparas och ätas vid dop osv. Tror det var så att man skulle äta av föräldrarnas tårta då man gifte sig? Men där är ju tårtan en torkad skorpa mer..

  • rock brud

    Följdfråga på samma tema;
    Jag har lärt mig att det bara är brudparet som får äta av toppkakan. Men har även varit på bröllop där nästa gäst har fortsatt rakt av... Och även varit på bröllop då bruden gråtit av att nån nallat på deras tårta

    Hur är det här då?

  • Chicita

    Hmm... Om ingen annan ska få äta av topp-tårtan så får man nog säga det eller plocka bort den. Jag tror att de flesta bara fortsätter och tar lager för lager så att säga - även om tårtan inte är en staplad tårta, utan står i en tårtställning...
     
    Jag har aldrig hört att översta våningen är brudparets. I så fall hade vi fått äta en j-a massa tårta på vårt bröllop då översta våningen räckte till 12 personer (väldigt höga våningar) Flört 

  • ThereseV

    När vi beställde tårta så pratade dom om den översta som våran och eventuella brudföljet alt. våra föräldrars tårta, men jag vet inte om det är något som bara dom kör med där eller om det är så enligt etiketten. Gissar att det inte är så många som känner till det i så fall, så man kan nog göra hur man vill  utan att speciellt många reagerar, så länge man är tydlig:)

  • stormhelen

    Oj, vilken hel vetenskap det var det här med gur och vilka som ska ta av vilket lager på tårtan.


    Jag trodde att brudparet bara tog de första bitarna, sedan fortsätter alla gästerna att ta på det lagret som är påbörjat och fortsätter ner allt eftersom att lagrerna tar slut. Tungan ute

  • annapia

    Det är helt rätt. Den lilla toppkakan är bara till för brudparet (egentligen inte för brudföljet). Den bör därför vara riktigt liten (!) Det är lika illa av gästerna att ta för sig av den som att bära vit klänning på ett bröllop.
    Kan era gäster inte de koderna så bör de informeras av toastmastern / värden eller Er för att inte göra brudparet besvikna och ledsna.  
    Att spara tårtan är väl en ny tradtionen, men jag skulle precis som redan förslagits göra en ny lite mindre bröllopstårta till bröllopsdagen. Äta rester just den dagen tilltalar inte mig.

  • Chicita
    stormhelen skrev 2013-05-31 12:19:59 följande:

    Oj, vilken hel vetenskap det var det här med gur och vilka som ska ta av vilket lager på tårtan.


    Jag trodde att brudparet bara tog de första bitarna, sedan fortsätter alla gästerna att ta på det lagret som är påbörjat och fortsätter ner allt eftersom att lagrerna tar slut. Tungan ute


    Ja så har det alltid varit på alla bröllop jag varit på i alla fall.
    Och ska man ha den här varianten med staplade tårtor som är så modernt nu så måste man ju i så fall också lyfta av eventuella rester från "brudparets våning" innan gästerna börjar skära. Annars blockerar man ju halva tårtan och det finns ju risk att resten i så fall faller ihop för man kan ju inte ta tårta under brudparets kvarvarande våning i så fall... 
  • darkHorse

    Som nämnts är det här med att spara tårtan och äta den senare en anglosaxisk tradition. Det funkar klart bättre om man har deras, enligt mig, torra tråkiga tårtor
    Kul kuriosa är att det också är tradition att skicka bitar av tårtan till de gäster som inte kunde närvara på bröllopet. Så har man tackar nej till en avlägsen kusins bröllop kan det en dag dyka upp en tårtbit på lådan

    Det här med att brudparet ensamt ska äta översta lagret på tårtan har jag aldrig hört. Kan det vara någon regional tradition?

Svar på tråden Varför skall man spara tårtan