• Äldre 29 May 14:40
    4830 visningar
    7 svar
    7
    4830

    Fika/te-bröllop, är det opassande med stort följe

    Några frågor När man avser att ha ett fika/te-bröllop, bör man tänka på vilken brudklänning man har då? Ser det konstigt ut med ett halvlångt släp som kanske mest är i vägen på "fikastunden" efteråt? Hur tänker ni? Tärnor o best man, känns/ser det oxå överflödigt då mottagningen inte blir lika "pampig" som själva ceremonin? Ca 30-35 gäster.

  • Svar på tråden Fika/te-bröllop, är det opassande med stort följe
  • Äldre 29 May 14:44
    #1

    Du kan ha precis vilken klänning du vill och hur många tärnor/marskalker som ni vill. Det enda är väl kanske att ni inte bör ha fler personer i brudföljet än antalet gäster kan jag tycka :P

    Men vill du ha 1-2 tärnor och din blivande 1-2 marskalker, så tycker jag att det går alldeles utmärkt :) Vill du ha en brudklänning med släp, så tycker jag definitivt att du ska ha det. Om du har någon form av sk. bustle på klänningen, så kan du knyta upp släpet ifall du skulle tycka att det är ivägen :)


  • PMB
    Äldre 29 May 15:56
    #2

    Om du har drömt om att ha en klänning med släp så ska du väl ha det även om det är ett fika/te-bröllop. När ska du annars ha den på dig? Skulle vara ännu mer konstigt om du dök upp med en sådan på jobbet Tungan ute
    Men någon typ av upphängning som daniiel pratar om är nog smart att ha ifall det känns som om det är i vägen lite senare under dagen.

    När det gäller brudföljet så håller jag med daniiel (även klänningen förstås) att du kan ha hur många du vill men det kan se lite konstigt ut om ni har fler personer i följet än gäster som bevittnar giftemålet. 

  • Äldre 3 Jun 09:58
    #3

    Har ni tänkt er ett förmiddagsbröllop, eller sent på dagen? Är det vinter eller sommar? Vissa saker spelar ju faktiskt in. Tebröllop känns mer "fika och umgås en stund" och sedan får gästerna gå hem till sig och äta middag. Självklart kan man ha jättepampigt med stor/lång klänning o tärnor o släp o bestman (näbb?) m.m. om man vill. Det kan ju bli lite mycket. Jag tycker det vore jättesnyggt med lite enklare kort klänning om det är relativt tidigt på dagen o vår, sommar eller tidig höst, eftersom det verkar som att ni ska ha en lite enklare mottagning. Men jag är ju en sucker för asfina korta klänningar ;) Allt beror ju på er och vad/hur ni vill ha det. Annars håller jag med tidigare talare, ha en upphängningsanordning på klänningen verkar smart.

  • Äldre 3 Jun 10:48
    #4

    Fika /te behöver inte betyda enkelt.
    Jag tänker mig en överdådig buffé med scones, massa burkar med lösteer, småkakor på fat efter fat, bullar, marmelader och sylter osv...
    En klänning med släp kan defenitivt passa in, speciellt om ni kör på den där romantiska dukningen med trädgårdsrosor i små kaffekoppar, spetsar och lull-lull...
    När det gäller bröllopsfölje så håller jag med övriga. Det bör inte vara fler tärnor / marskalker än gäster. Men annars är det väl bara att köra Flört
    Nu bildbombar jag...
     

  • Äldre 3 Jun 10:55
    #5

    Åh vilka fina bilder!!! Att det kunde bli sååå fint hade jag nog aldrig i mina vildaste fantasier kunnat tänka mig!! Tack så jättemycket för inspirationen

  • Äldre 3 Jun 11:04
    #6
    Isasa skrev 2013-06-03 10:55:04 följande:
    Åh vilka fina bilder!!! Att det kunde bli sååå fint hade jag nog aldrig i mina vildaste fantasier kunnat tänka mig!! Tack så jättemycket för inspirationen
    Googla Tea Wedding så kommer det upp massor Solig

    Det kan bli hur fint som helst. Och det går ju att göra på en budget.
    Exempelvis så kan gamla sylt och marmeladburkar bli jättefina te-burkar den här dagen.
    Diska ur dom ordentligt och se till att dom är riktigt torra.
    Texta på en brun etikett vad det är för innehåll (om du inte kan texta fint så be någon annan, handskrivet är snyggast), sätt etiketten på ett hampasnöre och knyt runt burken. Klä locket med spetstyg eller något annat tunnt tyg (limma gärna fast det så det är lättare att få med locket när man vrider) och sätt ett band runt om du vill (sådär som "mormors sylt" kan se ut, med en liten "hätta" på burken)...

    Att låna ihop gammalt udda porslin att fika i + att gå på loppis och fynda själv är både billigt och det blir fint.
    På loppis kan du hitta lite kantstötta gamla kaffekoppar för i princip bara någon krona... som blir jättefina vaser. Gamla udda tallrikar kan göras till kakfat (finns set med pinnar utan tallrikarna som man kan köpa, eller så "lånar" man från något gammalt tårtfat) eller så limmar man ihop faten med koppar emellan som avdelare Glad
    Att sy vimplar av stuvbitar blir inte heller så dyrt och är inte svårt alls men kan göra massor för känslan och stämningen.

    Satsa på pasteller om du vill ha den där romantiska känslan. Bara att hänga upp långa band / tygremsor i träd och buskar kan göra en hel del för intrycket... 
  • Äldre 3 Jun 11:28
    #7

    Shit! Det där hade jag inte en tanke på! (Det är ju faktiskt måndag)


    Gud vad fint. Lite MarieAntoinette över det hela, och då kan man ju absolut ha en svullig klänning med extra allt :)


     


     


     

Svar på tråden Fika/te-bröllop, är det opassande med stort följe