• Äldre 28 May 11:22
    4138 visningar
    19 svar
    19
    4138

    Hur viktig är dans för er?

    Jag och sambon har hittat en lokal till bröllopsfesten, det är inte helt bestämt att det blir den, endast storleken som avgör.

    Vi har pratat om brudvalsen, det kan hända att det inte blir mycket plats kvar till någon dans. Vi känner båda att dans inte är något vi prioriterar, blir det inget av så gör det inte så mycket.

    Vad skulle ni tycka om ni var på ett bröllop där det inte erbjuds någon dans? Varken brudvals eller dans för gästerna?

    Vi kommer ha runt 30 gäster, min familj är rätt stel av sig och att någon skulle vilja dansa känns inte så troligt. Min sambos familj är mer framåt och visar när dom tycker det är roligt, kanske skulle dom kunna dansa lite.

    Vad tycker ni? Har ni varit på ett bröllop utan dans som ändå varit superlyckat?

  • Svar på tråden Hur viktig är dans för er?
  • stormh­elen
    Äldre 28 May 11:31
    #1

    Jag hade nog inte brytt mig så mycket om det. Visst det had ju varit kul att få dansa, men känner inte att det är super viktigt för mig.


    Dock så kan det ju vara så att gästerna ser fram mot själva festen då de får dansa. Det är ju något som liksom brukar tillhöra bröllopsfesten.


    Med det sagt, så får man ju göra precis som man själv vill på sitt eget bröllop. Det finns ju inga rätt eller fel, så gör så som ni själva vill ha det. =)

  • Äldre 28 May 11:37
    #2

    Majoriteten av de bröllop jag har varit på har varit dansbröllop. Men har även varit på bröllop som inte varit dansbröllop. Då har vet varit mycket sittande program och några bensträckare... Båda bra i sig..

    Det bröllop som vi var på isommras så hade de brudvalsen och sen musik.. Just det bröllopet var det inte så lyckat med eftersom 70% av gästerna är religiösa och helt enkelt steg upp och for hem. Så det blev ett ganska hastigt slut på det hela...

    Gör som ni känner är bäst. Vill ni ta en svängom så gör det. Plocka undan några bord och ställ stolarna efter väggen...Så får folk göra som de vill.

  • marsma­t
    Äldre 28 May 11:41
    #3

    Jag tänker att ni borde göra det som NI är mest bekväma med. Det är inte kul om någon känner sig pressade att dansa "bara för att det är ett bröllop". Personligen älskar jag att dansa huuuur mycket som helst, och gör det mycket gärna tillsammans med min m2b, vilket alla våra kompisar vet eftersom de sett oss genom åren gå helt amock på en hel del dansgolv. Ergo är det viktigt för oss att dansa. Min mamma däremot tycker det är det dummaste NÅNSIN och vill helst släppa dansa alls. Hon menar att bröllop där det inte dansas är de absolut mest lyckade, jag menar nog att det är tvärt om. 

    Och precis så är det. Man tänker att bröllopet är lyckat om det blir som man själv vill ha det. Om ni inte vill dansa så strunt i det! Det är säkert många av gästerna som kommer att andas ut av lättnad för att förväntningen om att dansa inte finns. Och kanske andra som blir lite besvikna- men de kan ju efterfesta på en klubb någonstans! 

  • Äldre 28 May 11:49
    #4

    Jag har inte varit på något bröllop utan dans, men jag hade definitivt inte haft något emot det! Ett bröllop utan dans kan nog vara precis lika roligt som ett med dans :)


  • Äldre 28 May 11:50
    #5

    Vi dansade inte - och efter middagen stod spotify på så att dom som ville dansa (på det lilla utrymmet som fanns) kunde göra det.
    Det var bara svärmor och svärfar som hade sett fram emot att få dansa lite. Och dom kunde ju göra det när det kom någon bra bugglåt Flört 

  • Äldre 28 May 11:50
    #6

    Vi ska inte ha dans och ingen av gästerna har ifrågasatt det. Vi ska ha ett litet bröllop med endast vigsel och middag och det är ett upplägg vi är nöjda med.

    Vi kommer inte ha någon brudvals heller. Jag har varit på ett bröllop där de hade brudvals som enda dans. Alltså ingen dans för gästerna. Det kändes faktiskt lite konstigt. Däremot hade jag inte reagerat om de inte hade haft brudvalsen och sedan ingen dans för gästerna. Nu kändes det som om brudparet dansade brudvals (eller snarare tryckare) för att de kände att de måste...


  • PMB
    Äldre 28 May 12:01
    #7

    Vi kommer ha dans men vi tycker båda om att dansa. Kanske mest jag då Flört Bland gästerna så är det väldigt blandat vad det är för folk. En del är som jag och älskar att dansa medan andra föredrar att sitta ner och umgås så det kommer antagligen vara några som sitter hela tiden, några som dansar hela tiden och andra som gör både och.

    Jag har inte varit på något bröllop utan dans men om jag skulle komma till ett så skulle jag inte tycka det var något med det. Då har man mycket tid att prata med folk och det är inte så tokigt det hellerGlad 

  • Äldre 28 May 12:03
    #8

    Ett "dansgolv" behöver ju inte vara många kvadratmeter stort. Jag tycker om att dansa men behöver ingen stor yta, snarare är det trevligare med ett mindre dansgolv om det inte är så många som dansar.


     


    Jag skulle inte alls reagera på att brudparet inte dansar, hellre att de avstår om de inte vill/kan dansa, än att det blir lite halvstel obekväm vals som inte uppskattas av någon.


     


    Jag tycker att Chicitas upplägg låter perfekt för ett brudpar som inte själva vill dansa!

  • Äldre 28 May 12:29
    #9

    På vårt bröllop hade vi ingen dans för gästerna. Vi gillar inte att dansa själv och vi var "bara" 20 st så dans kändes konstigt. Vi berättade det dock innan så folk var beredda på det. Vi hade en brudvals. Ifall man vill ha det och inte har plats så kan man ev dansa den utomhus och tex ha marshaller runt dansytan.


     


    Själv tycker jag att dans på bröllop och liknande fester är irriterande och tråkigt. Antagligen eftersom musiken ofta är så hög att det blir svårt att prata med nån annan en den precis bredvid. Man får alltså dansa, eller sitta och titta på. Ett bröllop utan dans är alltså ideal för mig.

  • dellel­garin
    Äldre 28 May 13:10
    #10

    En fest utan dans skulle inte vi kunna tänka oss, men vi gillar att dansa båda två, min blivande är dock MYCKET mer begåvad än mig , men det brukar gå bra ändå :) Vi har hyrt ett bra band och verkligen satsat på den delen för vi VET att folk kommer dansa loss

    Har varit på ett bröllop utan dans, det jag minns är att festen tog slut fort.
    Men alla är ju inte dansfolk, då kanske det blir mest pinsamt att ha ett tomt dansgolv..

    Gör som magkänslan säger.

  • Rosoro­chkärl­ek
    Äldre 28 May 14:25
    #11

    Jag har varit på bröllop utan dans och tyckte det kändes lite snopet. Det blev liksom mest en väldigt lång middag och även om det var bensträckare och pauser så blev det ju aldrig den där riktiga feststämningen.,

    Å andra sidan beror det ju på hur många man är och vilken typ av människor som är där. För ett litet bröllop med många äldre släktingar kanske dansen inte direkt lockar oavsett.

    Jag tror det viktiga bara är att ha någon form av aktivitet som bryter av lite... om inte dans så kanske något annat som ger folk chans att röra lite på sig.


    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • Carina­10
    Äldre 28 May 14:43
    #12

    Vi är ca 20-25 persone ro vi ska inte ha dans men dock ska vi ha någon brudvals.
    Dock inget annat i dansväg. Lokalen är inte utformad för detta heller o av de bjudna är klart övervägande glada att det inte är dans. :)

    Har varit på ett 20-tal bröllop, en del med dans o andra utan. Bryr mig inte om vilket utan de viktigaste är att brudparet mår bra.
    Är där sen dans eller inte....so what?

    Tycker mer att de värsta var när jag var på ett bröllop där man fick pyttelitemat o knappt hade sista gäst tagit mat förrän det dukades ut så vi var många som var hungriga för bara huvudbordet hann ta om!

  • Annica­70
    Äldre 28 May 15:15
    #13

    Jag och min sambo ÄLSKAR att dansa så på vårt bröllop blir det absolut dans. Men för dom som inte vill dansa så mycket eller får on i fötterna så har jag gjort ett stort korsord som ska sitta på en vägg. ´Då kan man ta en paus och gå dit och fundera lite


    Men jag vet att dom flesta som kommer på vårt bröllop är som vi

  • IdaOch­Tomas
    Äldre 28 May 18:43
    #14

    Vi hade varken dans eller brudvals. Gillar att dansa, men INTE när folk tittar på. Är i efterhand så glad att vi bestämde oss för att skippa dansen. Tillställningen var lyckad ändå, då vi hade ett späckat program med tal, upptåg och solosång under middagen.

    Har varit på bröllop med och utan dans, båda varianterna är trevliga. Fundera över vad just era gäster skulle uppskatta, så blir det säkert toppen!

  • marsma­t
    Äldre 28 May 18:53
    #15

    Har förresten varit på ett bröllop i Mexiko där dansen, utom den fantastiska maten, var det enda som hände. Alltså inga tal eller lekar eller sång. Och de hadde skitmånga "props" till dansen som enorma sombreros, ballonger, "ananaser" gjorda i papper för att vi skulle dansa en ananasdans de har där... och massor av annat. Det var helt vansinnigt roligt! Alla- unga, gamla, icke-spansktalande (jag då :P) och ett helt stort gäng med 350 riktigt udda människor, hade precis lika kul som varandra. Det kändes jätteinkluderande verkligen.

  • Äldre 28 May 19:00
    #16

    Jag tycker själv att det är väldigt roligt att dansa på fester, bröllopsfest inget undantag, och jag kan tänka mig att det är något många tar för givet. Men går jag på ett bröllop där det inte är dans sitter jag ju inte heller och tjurar för det, och om någon gör det har den enbart dålig attityd tycker jag. Man är ju där för eran skull, så man får ju ta allt som det är. Men jag tror att man får tänka på att "fylla ut tiden", annars har det ju alltid varit på de bröllop jag varit på, middag, spex, vickning och dans/mingel, och då underhåller ju gästerna sig själva väldigt mycket. Finns det inte utrymme för dans och mingel får man se till att dom har annat att pyssla med, titta på och prata om.

  • Mmmari­a
    Äldre 28 May 20:10
    #17

    För oss var dans med DJ verkligen prioriterat och alla skakade loss hela natten. MEN så verkar ju inte ni och era familjer tycka så du behöver ni ju inte ha dans. En liten bröllopsvals eller liknande kan jag tycka hör till, men bara om ni själva tycker att det känns kul.Jag var på ett bröllop där brudparet dansade vals och sedan åkte från festen kl 22. Då tog festen liksom slut och vi åkte hem. Det var väldigt snopet då vi hade skaffat barnvakt och var tokladdade för dans och fest. Var tydliga på inbjudan vad som gäller så är det lugnt.  

  • Äldre 28 May 22:38
    #18

    Vi kommer ha bröllopsvals och senare även dans för de som vill svänga på benen. De som hellre bara vill sitta och umgås får så klart gärna göra det.


     


     

  • Madick­en
    Äldre 28 May 22:49
    #19

    Brudvalsen= inte alls viktig
    Fest-dans= absolut 

Svar på tråden Hur viktig är dans för er?