• Akjson

Hjälp ang bordsplaceringen ....

Behöver era tips och råd. Ska försöka förklara enkelt:
    Vid honnörsbordet sitter just nu våra föräldrar, en farmor, mina två systrar ( varav en är halvsyster men adopterad av min pappa ) och min sambos syster. Jag har även en halvbror ( min halvsysters helbror ). Han har aldrig bott hos oss utan varit hos oss på lov etc. Han är mycket äldre än mej och han har mer kännts som en kusin man inte träffar så ofta. Jag slogs av tanken idag att han kanske oxå bör sitta vid honnören? För mej går det bra. Men jag vet inte hur han känner ( vi hörs i princip aldrig ). Ser det konstigt ut att min halvsyster står i placeringen som brudens syster och sitter vid honnören, sen har jag placerat min halvbror väldigt nära honnören men då står det brudens halvbror i programet. Han är ju lika mkt släkt som min (halv) syster.
    Jag tror inte han tar illa upp av att inte sitta på honnören men det blir ju lite knepigt...vad tycker ni? Jag vet att jag bör göra som mitt hjärta säger men jag är jättekluven och vill att det ska bli bra för honom

• Svar på tråden Hjälp ang bordsplaceringen ....
  • jimmyojennifer

Jag hade frågat honom vad han känner. Bästa sättet att undvika eventuella hängande läppar :)

Framtiden är den du själv skapar
  • kouki
    Akjson skrev 2013-05-28 09:10:10 följande:
    Behöver era tips och råd. Ska försöka förklara enkelt:
    Vid honnörsbordet sitter just nu våra föräldrar, en farmor, mina två systrar ( varav en är halvsyster men adopterad av min pappa ) och min sambos syster. Jag har även en halvbror ( min halvsysters helbror ). Han har aldrig bott hos oss utan varit hos oss på lov etc. Han är mycket äldre än mej och han har mer kännts som en kusin man inte träffar så ofta. Jag slogs av tanken idag att han kanske oxå bör sitta vid honnören? För mej går det bra. Men jag vet inte hur han känner ( vi hörs i princip aldrig ). Ser det konstigt ut att min halvsyster står i placeringen som brudens syster och sitter vid honnören, sen har jag placerat min halvbror väldigt nära honnören men då står det brudens halvbror i programet. Han är ju lika mkt släkt som min (halv) syster.
    Jag tror inte han tar illa upp av att inte sitta på honnören men det blir ju lite knepigt...vad tycker ni? Jag vet att jag bör göra som mitt hjärta säger men jag är jättekluven och vill att det ska bli bra för honom
    Personligen har jag aldrig förstått varför man måste skilja på hel- och halvsyskon, men det är min egna åsikt att man ska låta bli där. 

Och varför ringer du inte honom och frågar helt enkelt? För vi kan ju inte veta hur han känner :) 
  • Alyllyra

Jag tror det viktigaste för honom är att får en bra placering bland folk som han har något gemensamt med så att han får en kul kväll. Honnören eller inte spelar nog mindre roll. Men om du är jätteosäker, ring och fråga. Eller fråga er syster vad hon tror.

• Chicita
    kouki skrev 2013-05-28 09:13:23 följande:
    Personligen har jag aldrig förstått varför man måste skilja på hel- och halvsyskon, men det är min egna åsikt att man ska låta bli där. 
    Jag håller med - på sätt och vis.
    Jag skulle inte ha presenterat honom som halvbror medans halvsystern blivit "upphöjd till hel" Flört 
    Jag (oj vad många jag det blev nu Tyst ) har också en halvbror. Men jag presenterar honom alltid som brorsan, men eftersom det kan bli lite funderingar när vi pratar om våra pappor så förklarar vi ju alltid situationen med att vi är halvsyskon om någon undrar...
    Akjson skrev 2013-05-28 09:10:10 följande:
    Jag skulle ha låtit honom sitta på en bra plats nära honnören - men strukit "halv" ur presentationen och helt enkelt presenterat honom (och alla andra eventuella halvsyskon) som bara bror / syster.
    Honnören är faktiskt inte alltid bästa bordet att sitta på. Du har hälften så många att prata med (eftersom du inte har någon mittemot / snett emot dig och man kan känna sig lite uttittad. 
    Så enda anledningen att sätta honom där skulle vara för att du på något sätt skulle "erkänna honom". Och om ni inte är så nära så kan det kännas konstigt för både honom och andra runtomkring som känner till er familjesituation.

• Akjson

Jag tycker inte heller att man ska skilja på hel och halvsyskon men i det här fallet så har min ( halv ) syster bott med mej sen jag föddes och min ( halv ) bror har bott hos sin pappa ganska långt bort varpå jag träffade honom ca 3 ggr per år när jag var liten. Han är som sagt var dessutom mycket äldre än vad jag är.

• Chicita
    Akjson skrev 2013-05-28 09:53:57 följande:
    Jag tycker inte heller att man ska skilja på hel och halvsyskon men i det här fallet så har min ( halv ) syster bott med mej sen jag föddes och min ( halv ) bror har bott hos sin pappa ganska långt bort varpå jag träffade honom ca 3 ggr per år när jag var liten. Han är som sagt var dessutom mycket äldre än vad jag är.
    Min bror är 9,5 år äldre än mig. Han fick flytta till fosterhem när jag var ca 4-5 år och sen såg jag inte honom mer än kanske 3-4 ggr under de närmaste 8 åren.
    Sen har han flyttat runt lite och han har bara varit "här" sen han fick barn för 8 år sen.
    Men han är ju fortfarande min bror Glad Flört

Poängen är väl mer att om du låter ditt ena halvsyskon stå som helsyskon och han som halvsyskon i presentationen så är det en mycket starkare markering om att han inte hör hemma där. Än vilken plats han har under middagen.
    Det spelar ingen roll om du sätter honom på honnörsbordet då, för det står ju liksom klart och tydligt att han bara hör till sådär halvt...

Jag skulle bli gladare av att min bror framställde mig som sin syster oavsett vilken plats jag satt på - än att jag markeras som halvsyskon och får en hedersplats... 
  • Akjson

Vet ni, jag tror jag frågar honom helt enkelt. Just nu ligger frågan hos mamma . Tänkte att hon får lägga sig i lite... Min (halv) syster är adopterad in i vår familj och min (halv) bror är nöjd över att ha fått bo hos sin pappa så det är inga konstigheter i vår familj att det är så. Och han hör i princip aldrig av sig till mej men när vi ses max en gång per år är det trevligt. Min (halv) syster har då bott med mej sen jag föddes och vi träffas/hörs flera ggr i veckan. Jag vill inte att han ska känna sig uthängd och markerad som halvbror till bruden men jag är lite lurig på om inte han skulle tycka att det kändes konstigt att bli titulerad som min bror när han aldrig känt sig som min bror....Han och jag kommer nog att få frågor från alla gäster i princip ( förutom mina närmaste släktingar ) om vart han har hållit hus i hela mitt liv... ...

• kouki
    Chicita skrev 2013-05-28 10:06:58 följande:
    Jag skulle bli gladare av att min bror framställde mig som sin syster oavsett vilken plats jag satt på - än att jag markeras som halvsyskon och får en hedersplats... 
    Hear hear! :)
  • Chicita

Utlämna släktskapet helt då? Glad
    Man måste ju inte presentera folk enligt "släkt till" eller "jobbar som". Presentera honom utifrån hobbies kanske? 
    Nu spånar jag bara...
    Men ja det är nog en bra idé att fråga honom på något sätt också. Glad 

• Akjson
    Chicita skrev 2013-05-28 10:17:07 följande:
    Utlämna släktskapet helt då? Glad
    Man måste ju inte presentera folk enligt "släkt till" eller "jobbar som". Presentera honom utifrån hobbies kanske? 
    Nu spånar jag bara...
    Men ja det är nog en bra idé att fråga honom på något sätt också. Glad 
    Ja det skulle man kunna göra.... Så får han själv berätta att han är min halvbror. Rent spontant tror jag att han har mycket roligare att sitta utanför men nära honnören. Men på honörsbordet så har vi tänkt att skriva ut släktskapet då inte alla har koll på vilka som är mina föräldrar, min sambos farmor etc.... Kan man göra så?
  • Chicita
    Akjson skrev 2013-05-28 10:24:19 följande:
    Ja det skulle man kunna göra.... Så får han själv berätta att han är min halvbror. Rent spontant tror jag att han har mycket roligare att sitta utanför men nära honnören. Men på honörsbordet så har vi tänkt att skriva ut släktskapet då inte alla har koll på vilka som är mina föräldrar, min sambos farmor etc.... Kan man göra så?
    Det låter som en bra idé.
    Utanför honnörsbordet utlämnar ni släktskap. Men på honnörsbordet står det vem som hör ihop med vem Glad 
    Och så sätter ni honom på en bra plats nära honnören där han antagligen har som trevligast också  Skrattande
Svar på tråden Hjälp ang bordsplaceringen ....