• Marjasinus

Om du bara fick ge ett enda råd till några som planerar bröllop...

...vad skulle det vara?

---

Jag tvekar mellan:

"Ta inte ditt bröllop på för stort allvar, och om du ändå gör det - förvänta dig inte att alla andra ska göra det också."

eller:

"Försök föreställa dig eventuella problem som _kan_ uppstå och försök förebygga dom istället för att tvingas ta tag i dom när dom uppstår." 

eller kanske:

"Om det är något som är självklart för dig så innebär det inte automatiskt att det är självklart för någon annan. Man kan aldrig vara för tydlig mot sina gäster"

Eller är egentligen alla tre ovanstående råd samma sak? 

• Svar på tråden Om du bara fick ge ett enda råd till några som planerar bröllop...
  • Chicita
    Chinchilli skrev 2013-05-27 22:13:32 följande:
    Jag går emot vad många andra säger... Mitt är:

Tänk på att ni inte bara är brudpar, ni är även värdar också!!

Så gå inte helt "crazy" med åsikten att ni gör som ni vill utan tänk på era gäster också! Så planera så gästerna får det så enkelt och trevligt som möjligt, de är dem som gör er dag! 

Jepp... 
    Om man börjar se gästerna som statister som ska följa klädkoder (gärna påhittade så dom inte vet vad man menar egentligen) och som ska tåla att flyttas runt som shackpjäser mellan olika lokaler, ska skåla på givna signaler, kasta ris/blomblad/blåsa såpbubblor för att det blir så vackra bilder osv. Men dom får inte ens fråga om det är ok att ta med barnen, om det var ok med en ljus blommig knälång klänning till "midsommarfin" osv... Tja då kan man ju börja fundera vad man ska med gästerna till.

Ofta är det ju dom som ska detaljstyra så totalt som samtidigt är rädda för att det ska bli stelt.
    ... Undrar vad dom fått den oron ifrån Flört 
  • jenniferochaugust
    Chinchilli skrev 2013-05-27 22:13:32 följande:
    Jag går emot vad många andra säger... Mitt är:

Tänk på att ni inte bara är brudpar, ni är även värdar också!!

Så gå inte helt "crazy" med åsikten att ni gör som ni vill utan tänk på era gäster också! Så planera så gästerna får det så enkelt och trevligt som möjligt, de är dem som gör er dag! 

Håller såklart med! Det ska ju vara en rolig dag och kväll för alla! Det är superviktigt för oss att alla kommer ihåg vår dag som något alldeles speciellt. Därför har vi vekrligen försökt tänka på vad som gör en fest rolig och försökt anpassa oss därefter :)
    Men sen är det såklart så att man aldrig kan göra alla nöjda och att många har lite väl mycket åsikter om vad som är "vett och etikett" och rätt gällande bröllop. Alla ska bjudas, det ska bjudas på allt osv... Men visst får man inte glömma gästerna, mycket viktigt!
  • Allis

Om det ska skalas ner till ett enda råd skulle jag nog säga var tydlig. Allt blir så oändligt mycket lättare om man känner till förutsättningarna. Använd en vedertagen klädkod, skriv en lättförtåelig inbjudan där det framgår hur man svarar och när, tala om vad och hur ni vill ha det istället för att förvänta sig att folk ska fatta det av sig själva.

Vill du ha hjälp, be om hjälp. Vill du inte ha det, säg till. Vill man jättegärna ha en möhippa - för det ploppar ju upp här med jämna mellanrum - så säg för guds skull det istället för att puppa när det inte händer. Skulle det ändå inte bli av så har man iallafall sagt det.

• PimPim83
    Allis skrev 2013-05-28 09:58:30 följande:
    Om det ska skalas ner till ett enda råd skulle jag nog säga var tydlig. Allt blir så oändligt mycket lättare om man känner till förutsättningarna. Använd en vedertagen klädkod, skriv en lättförtåelig inbjudan där det framgår hur man svarar och när, tala om vad och hur ni vill ha det istället för att förvänta sig att folk ska fatta det av sig själva.

Vill du ha hjälp, be om hjälp. Vill du inte ha det, säg till. Vill man jättegärna ha en möhippa - för det ploppar ju upp här med jämna mellanrum - så säg för guds skull det istället för att puppa när det inte händer. Skulle det ändå inte bli av så har man iallafall sagt det.
    Precis vad jag hade tänkt skriva! Glad
  • Marjasinus
    Allis skrev 2013-05-28 09:58:30 följande:

Jag håller helt med dig. Det ingår lite i det där jag tänkte kring att förebygga problem. Man kan nog inte vara för tydlig...
  • dellelgarin

Mitt största råd är nog att inte glömma sig själv, det värsta som finns är bröllop när man klämt in brudgummen i nån tjusig outfit och han står och ser obekväm ut, klart man skall vara fin men oxå sig själv :)

och att ta hjälp! låt folk vara med at planera , många älskar bröllop:)

• hedvig

Slappna av.

Och det får ju gälla allt. Fick se ett skräckexempel häromdagen där min syster fick en inbjudan på 2st A4-sidor fullproppade med information. Istället för att bara skicka ett kort med tid, datum, klädkod, "barnfritt" kom det en hel uppsats med förklaringar, motiveringar och konstiga formuleringar. Ta ut pinnen ur arslet och skriv en rak och tydlig inbjudan som folk förstår.

• Rosorochkärlek

Om jag bara fick ge ett enda råd skulle jag ge samma som TS: "Ta inte ditt bröllop på för stort allvar, och om du ändå gör det - förvänta dig inte att alla andra ska göra det också."

Annars skulle jag ge rådet att ha en person som hjälp hela dagen. Kanske en bästa väninna, kanske någon annan, men själv upplevde jag det som väldigt stressande och ganska svårt att inte kunna göra saker själv och en del saker blev inte gjorde för jag fick inte tag i någon som kunde hjälpa mig. Som brud kan man inte plötsligt börja flytta stolar eller hämta någonting som saknas (det här gäller säkert inte lika mycket när bröllopet är på en lokal, men när man planerat stort själv) så jag saknade en extra hand som visste vad jag ville ha.

rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • Sara 120707

Tror jag står i valet mellan"prioritera" - man kan inte göra allt och man kan inte göra alla nöjda så ta en ordentlig funderare tillsammans över vad som egentligen är viktigast för er INNAN ni börjar. Dvs stort vs litet, enkelt el lyxigt, kyrka el. borgerligt etc."Chill out" - Det är bara EN dag, vad gör det om hundra år liksom. Var noga med det du upplever som viktigast och ta det andra lite med en klackspark om det skiter sig. För NGT kommer att skita sig och ironiskt nog kan det i efterhand vara de roligaste minnena      

• Annica70

Ha roligt och gå inte och fundera på vad som kan hända mm. Det som händer det händer det är inte hela världen om något skulle bli lite fel..

Njut av dagen

Svar på tråden Om du bara fick ge ett enda råd till några som planerar bröllop...