marsmat skrev 2013-05-26 20:30:39 följande:
Framförallt kan man tänka såhär: Hur kul är det egentligen att gå i bröllopet till någon man inte känner, med en massa folk man inte känner?
Fast, det beslutet är ju faktiskt upp till den inbjudne att fatta. "Tycker jag att det här verkar vara en trevlig och givande tillställning nog för att jag ska låta den ta min tid i anspråk?" Ja tack eller nej tack. Det
inbjudaren har att ta ställning till, är ju hurvida man tänker sig välkomna vederbörande eller inte med en inbjudan. Och anledningen att man bjuder med någon att delta, måste väl rimligen vara att man tycker att den hör dit av ena eller andra skälet. För somliga räcker det att en person blivit en del av en annan gästs liv och därför räknas in i gemenskapen. För någon annan krävs det en närmre bekantskap på det personliga planet sedan längre tid tillbaka. Men väljer man att bjuda utan partner, när någon kasnke själv tycker sig vara etablerad, så är det väl värt att man vet om att man då frångår en norm. "jag tror inte hon skulle ha kul ändå" tror jag inte är en lyckad förklaring.