• Cecilia31

När börjas planerna?

Hej alla!

Tänkte bara höra runt lite löst när man ska börja bröllopsplanera,hur långt i förväg började ni?

mvh C 

• Svar på tråden När börjas planerna?
  • Cecilia31
    afturelding skrev 2013-05-26 11:00:05 följande:
    Vi letade ganska länge. Vi började titta för ett år sedan, men hade väldigt svårt för att bestämma oss. Sen hittade vi till bygdegårdarnas samlade hemsida där man kunde söka på län, och då blev det lättare.

Vi ska för övrigt ha c.a 50 gäster. Vi hade nästan 70 från början, men folk har fallit bort/valt att inte ta med respektive osv. 
    Ok Men står ni för allt själva då? Mat, dukning, musik?m.m
  • sommaren13
    Cecilia31 skrev 2013-05-26 11:01:30 följande:
    Låter som ni kommer få en fantastisk bröllopsdag!
    ca 60000 då.shit! bara å börja spara :) hehe
    Gifter ni er kyrkligt?
    Köper eller hyr du klänning?
    många frågor :)...!!
    Hela bröllopet hamnar på runt 100000
    Vi gifter oss kyrkligt. 
    Jag har köpt en klänning från lilly, har dock en kinaklänning hängandes oxå som jag försöker få såld, då den var lite för stor.
    Jag har hittat mycket på ebay och tradera som tårtdekoration, murgröna, rosetter, löpare mm.
  • afturelding
    Cecilia31 skrev 2013-05-26 11:02:34 följande:
    Ok Men står ni för allt själva då? Mat, dukning, musik?m.m
    Nja, vi har catering :) Det hade blivit på tok för jobbigt att laga mat till 50 pers när vi själva måste åka 10 mil också. Men ja, vi måste få hålla kontakten med alla, såklart, om det är det du menar? Det slipper man ju på lite "finare" lokaler ofta, men mig gör det inget att behöva hålla i alla trådar.
  • Cecilia31
    sommaren13 skrev 2013-05-26 11:04:09 följande:
    Hela bröllopet hamnar på runt 100000
    Vi gifter oss kyrkligt. 
    Jag har köpt en klänning från lilly, har dock en kinaklänning hängandes oxå som jag försöker få såld, då den var lite för stor.
    Jag har hittat mycket på ebay och tradera som tårtdekoration, murgröna, rosetter, löpare mm.
    Runt 100000,låter som om man får räkna med ungefär det.
    Tack för tips! underlättar planerandet, som det känns somjag måste ta tag i snart.
    Hurmycket somhelst ju...
  • Cecilia31
    afturelding skrev 2013-05-26 11:14:11 följande:
    Nja, vi har catering :) Det hade blivit på tok för jobbigt att laga mat till 50 pers när vi själva måste åka 10 mil också. Men ja, vi måste få hålla kontakten med alla, såklart, om det är det du menar? Det slipper man ju på lite "finare" lokaler ofta, men mig gör det inget att behöva hålla i alla trådar.
    Jag tror jag skulle bli alldeles förvirrad av allt för att hålla i allt själv samtidigt som det måste kännas skönt att veta att allt blirpå det sättet man har visioner om..
    Vart börjar man?
    Börjar man med lokal? 
  • afturelding
    Cecilia31 skrev 2013-05-26 11:21:51 följande:
    Jag tror jag skulle bli alldeles förvirrad av allt för att hålla i allt själv samtidigt som det måste kännas skönt att veta att allt blirpå det sättet man har visioner om..
    Vart börjar man?
    Börjar man med lokal? 
    Jo, det är ju lite olika. Jag tycker om att planera och gör listor, då går det ganska smidigt :)
    Ja, det är nog lättast att börja med lokal (och kyrka), och sedan mat och andra stora poster. Småsaker tar man lite varteftersom tycker jag. Men det allra första man bör göra är att göra gästlistan, så att man vet säkert hur många som kan tänkas komma. Vissa lokaler har ju olika kapacitet som man måste ta hänsyn till, och jag tyckte att det tillkom en massa folk när man faktiskt satte sig ner och skrev listan.
  • Cecilia31
    afturelding skrev 2013-05-26 11:30:48 följande:
    Jo, det är ju lite olika. Jag tycker om att planera och gör listor, då går det ganska smidigt :)
    Ja, det är nog lättast att börja med lokal (och kyrka), och sedan mat och andra stora poster. Småsaker tar man lite varteftersom tycker jag. Men det allra första man bör göra är att göra gästlistan, så att man vet säkert hur många som kan tänkas komma. Vissa lokaler har ju olika kapacitet som man måste ta hänsyn till, och jag tyckte att det tillkom en massa folk när man faktiskt satte sig ner och skrev listan.
    Då ska jag sätta mig ner och försöka med en lista.
    Det är svårt att veta vart man ska dra gränsen,vilka man ska bjuda??
    Men det är klart vet man antalet på ett ungefär måste det ju underlätta vidare process med lokal m.m
    Tack! tänkte inte på det :) 
  • HalkatlaNr1
    Cecilia31 skrev 2013-05-26 11:42:00 följande:
    Då ska jag sätta mig ner och försöka med en lista.
    Det är svårt att veta vart man ska dra gränsen,vilka man ska bjuda??
    Men det är klart vet man antalet på ett ungefär måste det ju underlätta vidare process med lokal m.m
    Tack! tänkte inte på det :) 
    Att ha en lista är bra.. Man ser så mycket enklare om nått fattas.. 
    Här på BT finns många saker som är bra oxå ju. Som gästlista, 
    bordsplacering, planeringskalender, önskelista m.m. 
    O alla bra svar i dessa forum...
  • Cecilia31

Alla ni har ju börjat nästan mer än ett år innan... 
    känns skönt att veta att fler än jag börjar med god marginal :)

• xMariax
    Cecilia31 skrev 2013-05-26 19:46:42 följande:
    Alla ni har ju börjat nästan mer än ett år innan... 
    känns skönt att veta att fler än jag börjar med god marginal :)
    Det är bra om man vill ha populär lokal/kyrka/fotograf etc..
  • Mmmaria

Vi började planera 2 månader och 10 dagar innan bröllopet!!!! Gick utmärkt att få ihop ett elegant herrgårdsbröllop med 50 gäster, lekar, tal, festhäften, dans och fest. MEN det går inte om man ska gifta sig i en speciell kyrka, sy upp klänning etc.

• Maria466

Vi gifter oss 7/6 2014 (pingstafton) på min mammas födelsedag. Kyrkan bokade vi redan i augusti 2012 och lokalen bokades i fredags ;)

• jimmyojennifer

Vi började planera 1½ år innan. Vi gifter oss 6 juli och vi bokade kyrkan redan i december 2011 innan vi förlovade oss (förlovade oss en vecka efter bokad kyrka)

Sen började vi planera vart efter. En sak i taget. Nu är det 38 dagar kvar och vi väntar på killens kläder och ska handla lite snacks och så i övrigt är vi klara. Men all planering, pyssel, budgetering osv har tagit nästan 1½ år och då har vi gjort lite då och då under månaderna.

Framtiden är den du själv skapar
  • Rosorochkärlek

Vi bestämde oss ett halvår innan och började själva jobbet ungefär 2-3 månader innan. Lokal och sådant bokade vi dock tidigare eftersom det kan vara svårt att få den tid man vill annars.

Jag tyckte det var svårt att börja tidigare - det blev liksom inte verkligt förrän de där sista månaderna. Å andra sidan stressade jag som en tok då, så det var kanske dumt tänkt av mig.

rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
Svar på tråden När börjas planerna?