• Gusgus
    Äldre 25 May 14:08
    1378 visningar
    2 svar
    2
    1378

    Egen buffe?

    Hej,

    Har kikat runt lite i forumet och läst igenom förslagen på egen lagad buffe. Jag, min sambo och mamma skall laga själva. Vi har tänkt oss att ha fläskfile, kycklingfile, olika sallader, paj osv. Vad har ni för tips? Hur mycket kan det gå på ungefär? Någon som har smaskigare recept att bjuda på? ;)

    Tackar i förväg för hjälpen :)) 

  • Svar på tråden Egen buffe?
  • Äldre 25 May 15:36
    #1

    Det låter ungefär som buffén vi hade på vår första bröllopsdag :) Då bjöd vi in ca 30 kompisar och hade fest. Jag valde att göra en kall buffé, dels för att det är enklare att inte behöva ha någon varmhållning och dels för att jag tycker det är gott på sommaren att äta kall mat :)

    Vi gjorde fläskytterfilé, kycklingfilé, västerbottensostpaj, potatissallad, grönsallad, bröd, tsatziki och till efterrätt paj med jordgubbar och rabarber med vaniljsås till. Om jag inte minns helt fel, så kostade det ca 750kr för allt och jag lagade allt ensam dagen före :)

    Fläskytterfilén marinerade jag i vitlök och peppar, samt lite örter, och tillagade sedan i ugnen och den serverades kallskuren. Kycklingfilén marinerade jag i citron och örter och sedan samma där, tillagad i ugnen och serverades kallskuren. Köttet går ju servera varmt också ifall man vill och har möjlighet.

    Västerbottensostpajen gjorde jag lite fullkornspajskal och gjorde i långpanna och skar sedan upp det i färdiga portionsbitar. Enklare att hålla koll på åtgången och enklare att servera tycker jag.

    Potatissalladen valde vi att göra på färskpotatis, morötter, tomat, gurka, rädisor och ruccolasallad, samt en salladsdressing. En sån klar dressing, inte sån vit sörja som är i potatissallader :P Någon form av fransk potatissallad (som det kallas tror jag?) och i den kan man ju egentligen ha vad man vill. Det man tycker om :) Det går ju göra två olika varianter också. Även den serverades ju då kall.

    Vi valde att bara ha tsatziki som sås till, dels för att jag inte orkade göra flera olika sorter och dels för att vi vet att i princip alla vi känner tycker om det :) Väldigt enkelt att göra själv också.

    Bröd kan man ju baka själv. Brytbröd är ju väldigt tacksamt tycker jag och dessutom fint att servera. Jag hann dock inte baka, så vi köpte färdigt och skar upp. Det funkade det också, men kan ju vara skoj med hembakt :)

    Ja, sedan en vanlig grönsallad. Vad man nu brukar ha i en sådan kan ju variera lite från person till person. Vi valde att ha granatäpple i, för det bryter av fint och blir lite syrligt och gott, samt att jag tycker den röda färgen som små rubiner i salladen är jättefint!

    Men sedan kan man ju fylla ut med vad man vill, men jag tycker det var en bra grund till en buffé om inte annat. Billigt, enkelt att göra och det var faktiskt väldigt gott :)


  • Äldre 25 May 15:37
    #2

    Pastasallad hade vi tänkt ha också samt pizzabullar/matmuffins, men jag varken hann eller orkade med det :P Det kan ju dock vara bra tips om man vill ha lite mer på bordet :)


Svar på tråden Egen buffe?