• Aleeli­bär
    Äldre 20 May 17:01
    4660 visningar
    21 svar
    21
    4660

    Bröllop på en fredag?

    Hej! Jag och min sambo planerar vårt bröllop och satsar på att gifta oss 2014. Vi tänker ha ett borgerligt bröllop, ganska enkelt och med en stor fest efter ceremonin. Min fundering är hur det är att ha bröllopet på en fredag? Eftersom det inte ska vara i en kyrka så behöver vi ju inte passa några tider så då kan man ha det lite senare på eftermiddagen. Men jag tänker på gästerna, blir det fel att de ska behöva ta ledigt eller stressa efter jobbet? Någon som haft sitt bröllop på en fredag eller kanske varit på ett bröllop som varit på en fredag? :) Vi förlovade oss den 14/2-2010 så därför vill vi gärna gifta oss den 14/2, vi vill inte vänta ett år till heller.. Tacksam för lite tips och råd :)

  • Svar på tråden Bröllop på en fredag?
  • stormh­elen
    Äldre 20 May 17:16
    #1

    Jag skulle nog inte ha valt att ha det på en fredag just för att det är en vanlig arbetsdag oavsett om det är en borglig eller kyrklig vigsel.


    Då kanske man får räkna med att det är en del som inte kommer att kunna komma.


    En helg är i regel bättre om man vill att fler ska kunna komma på bröllopet.


    Men givetvis så ska ni ju göra som ni själva vill, det är ju er dag.


     


    Varför vill ni gifta er på en fredag? *nyfiken*

  • Äldre 20 May 17:49
    #2

    Ni kan väl gifta er på fredagen och ha festen på lördagen? Min tanke är att alla som jobbar en fredag i februari förmodligen är ganska trötta på fredag kväll och om folk ska åka långt kan det vara svårt med ledighet från jobbet o.s.v, så allt beror väl på hur långt gästerna ska resa och hur viktigt det är för er att festen håller på länge. Har ni vigseln på fredagen så kan alla som har möjlighet vara med och sedan kan alla komma på festen på lördagen. En borgerlig vigsel går ju inte på många minuter så ni kan ju visa den på festen sen till exempel..

  • Äldre 20 May 18:13
    #3

    Vi ska gifta oss på en fredag, den 7 juni, klockan 18. Det är iofs en klämdag, men alla i vår familj har inte automatiskt ledigt (vårdyrken m.m.) De har dock tagit ledigt eller jobbar tider som gör att de hinner. Det beror väl lite på vilka slags jobb era gäster har (om de lätt kan ta ledigt m.m.), om de måste åka långt och så vidare. 

  • Äldre 20 May 19:35
    #4

    Vi kommer att gifta oss på en tisdag, den 11 februari 2014!!
    Vi har valt det datumet för att det är speciellt för oss och för att vi planerar in en minimoon dagen efterGlad 
    Vi har valt att lägga vigseln kl 18,00,,de flesta som kommer att bli bjudna har arbeten, idags läget, som gör att de kommer att kunna komma. Inga långt resande gäster.
    Jag har faktiskt inte fått en negativ synpunkt av våra närmaste, men här på BT har det inte varit lika "populärt"...
    Ni vet bäst vad ni har för bekantskapskrets och hur villiga de är att vara med på er dag och stödja ert upplägg.
     

  • SofiaM­agdale­na
    Äldre 20 May 22:10
    #5

    Om de flesta gästerna har kort resväg så absolut kan ni ha vigseln på en fredag. Sen eftermiddag/tidig kväll och sen äta middag närmasta familj/vänner och ha fest på lördagen låter utmärk! Då får man fira i två dagar vilket ju är trevligt! 

  • Aleeli­bär
    Äldre 20 May 22:11
    #6

    Tack för alla svar! :) Anledningen till att vi vill ha det på en fredag är för att 14/2-2014 är just en fredag, och som jag skrev så vill vi inte vänta ett helt år till för att det ska bli 14/2 på en lördag. Det längsta en del ska resa är 10 mil och då finns det övernattningsmöjligheter för dem som inte vill /kan åka hem efter festen. Det är verkligen svårt att planera sitt bröllop för man vill ju att allt ska bli så bra som möjligt! Och just nu känns det som att vi bara sitter fast i planerna eftersom det känns mest naturligt att bestämma datum först så man har något att sikta in sig på.. Jag kanske helt enkelt får avslöja att vi ska gifta oss och fråga om det skulle funka för de flesta, för även om det skulle vara roligt att överraska med en inbjudan i brevlådan så blir det ju ändå inte så roligt om nästan ingen kan komma :p

  • SofiaM­agdale­na
    Äldre 20 May 22:18
    #7

    Tror ni att gästerna skulle orka åka 10 mil efter jobbet? Kan dem tänkta sig gå tidigare från jobb/skola/dagis för att närvara?
    Om ja så tycker jag att ni skall köra på eran årsdag om ni tycker det är viktigt att det blir just den dagen och om ni vill att så många gäster som möjligt kan vara med.

    Om ni inte tror gästerna orkar/kan åka på fredagen så kör på lördagen. Då får ni fira två dagar i rad vilket är en utmärkt anledning att åka på weekend i framtiden om ni så önskar :D 

  • Äldre 20 May 23:25
    #8

    Jag tycker att ni ska välja den dag som känns rätt för Er. De som vill närvara kommer att se till att kunna göra det. De flesta begravningar är på fredagar och det har alltid fungerat och då är det vanligtvis mycket kortare varsel än inför en vigsel. Oroa er inte för gästerna de tar säkert mer än gärna ledigt för er skull, planera er dag efter era önskemål.

  • stormh­elen
    Äldre 20 May 23:37
    #9
    Aleelibär skrev 2013-05-20 22:11:11 följande:
    Tack för alla svar! :) Anledningen till att vi vill ha det på en fredag är för att 14/2-2014 är just en fredag, och som jag skrev så vill vi inte vänta ett helt år till för att det ska bli 14/2 på en lördag. Det längsta en del ska resa är 10 mil och då finns det övernattningsmöjligheter för dem som inte vill /kan åka hem efter festen. Det är verkligen svårt att planera sitt bröllop för man vill ju att allt ska bli så bra som möjligt! Och just nu känns det som att vi bara sitter fast i planerna eftersom det känns mest naturligt att bestämma datum först så man har något att sikta in sig på.. Jag kanske helt enkelt får avslöja att vi ska gifta oss och fråga om det skulle funka för de flesta, för även om det skulle vara roligt att överraska med en inbjudan i brevlådan så blir det ju ändå inte så roligt om nästan ingen kan komma :p

    Vi hade lite samma sak, vi har vår årsdag 15 september, men det ligger i år på en söndag, vilket inte passar så bra, då drygt hälften av gästerna bor 40 mil från oss där vi bor.


    Från början ville vi gifta oss på vår årsdag, den dagen då vi varit tillsammans i 6 år (eller rättare sagt den dagen vi träffades).


    Men vi valde att ha bröllopet den 14 septemebr istället då det ligger på en lördag, på så sätt var/är det mer troligt att fler kan närvara vid vårt bröllop, (å´ nu har alla lågväga gäster faktist tackat ja Skrattande ).


    Nu är jag glad att vi inte har vårt bröllop på vår årsdag. Nu kommer vi att få fira två dagar på raken. Först vår bröllopsdag och dagen därpå firar vi årsdagen då vi träffades. På så vis får vi fira vår kärlek i två dagar istället för en. Solig


     

  • Aleeli­bär
    Äldre 21 May 20:32
    #10

    När jag läser kommentarer som säger att vi ska köra på vårt datum och ha det på fredagen så känns det självklart.. Men sen när jag läser de som tycker det är bättre på en lördag och att det kan vara mysigt att ha två dagar att fira så känns det också så självklart.. Haha det är inte lätt det här!

Svar på tråden Bröllop på en fredag?