• lilja01

Alkoholfritt till mat och bar

Det börjar närma sig dagen D, och vi har nu börjat titta efter alkoholfri dryck till maten. Aldrig i mitt liv har jag trott att det skulle vara så svårt!
    Några av gästerna har tidigare haft alkoholproblem, de är numera nyktra och klarar utan problem att vara på platser där det serveras alkohol (restauranger och krogar). Men på grund av deras förflutna vill jag inte bjuda på t.ex. alkoholfritt vin...

Därför behöver jag nu tips på något riktigt gott alkoholfritt som passar till maten! Till förrätt äter vi lax, och till varmrätt serveras viltstek. Coca-cola, fanta och annan "barnläsk" är inte ett alternativ, och det får gärna vara dryck utan kolsyra.
    Efter middagen vill vi gärna erbjuda alkoholfria drinkar i baren, så vi tar tacksamt emot förslag på sådana också.

Snälla, hjälp en stressad brud ;)

• Svar på tråden Alkoholfritt till mat och bar
  • kouki

Finns ju de franska lemonaderna också! Minns inte märkets namn, men de har en med grapfrukt som är lite mer besk, istället för det supersöta!

• Larssonmaria86

En viktig sak att tänka på är att bara för det står att den är alkoholfri (som t.ex. på systemet) så innebär INTE det att den är alkoholfri, som BEO. Den innehåller 0,5 procent och för en fd alkoholist eller en som går på antabus är det katastrof att dricka detta då dem verkligen måste ha 0 procent.
    Så var noga med att läsa på informationslappen på systemet eller på flaskan, litet tips bara :)

• MH2014
    Larssonmaria86 skrev 2013-05-20 14:23:19 följande:
    En viktig sak att tänka på är att bara för det står att den är alkoholfri (som t.ex. på systemet) så innebär INTE det att den är alkoholfri, som BEO. Den innehåller 0,5 procent och för en fd alkoholist eller en som går på antabus är det katastrof att dricka detta då dem verkligen måste ha 0 procent.
    Så var noga med att läsa på informationslappen på systemet eller på flaskan, litet tips bara :)
  • Pyssligheter
    Larssonmaria86 skrev 2013-05-20 14:23:19 följande:
    Bra tänkt! Dock innehåller BEO bara 1 % alkohol. :) Jag rekommenderar verkligen för övrigt denna dryck, vi ska köra båda dessa (grönt te/äpple och blodapelsin/hibiskus) på bröllopet. Jättegoda och fräscha och passar bra till mat då de inte innehåller något tillsatt socker. 
  • lilja01

Tack för infon om beo, för såklart måste det vara helt alkoholfritt! Vilket också gör det hela ännu svårare ;)
    Då får jag leta lite efter franska lemonader också :)

• niriel

Jag läste om en svartvinbärsdryck som heter Nigrum som finns på systemet, men den var visst 0,5 % såg jag nu.. Den var annars rekommenderad som "ersättning" för rött vin till kött. Ett tips: provdrick tillsammans med den mat som ni har tänkt er, annars kan det bli en rätt otrevlig överraskning vid middagen! Vissa alkoholfria drycker blir otroligt söta tillsammans med mat, även om de inte är det från början..

• Pyssligheter
    Pyssligheter skrev 2013-05-20 20:21:55 följande:
    Bra tänkt! Dock innehåller BEO bara 1 % alkohol. :) Jag rekommenderar verkligen för övrigt denna dryck, vi ska köra båda dessa (grönt te/äpple och blodapelsin/hibiskus) på bröllopet. Jättegoda och fräscha och passar bra till mat då de inte innehåller något tillsatt socker. 
    Jag menade 0,1 %!
  • Lenblo

0,5 % alkohol = all alkohol försvinner i första-passage-effekten i levern innan blodet går ut i kroppen efter att ha passerat mage-tarm. Hjärnan, som ju är den som är beroende, kommer alltså inte att få någon alkohol alls. Det är därför man sätter 0,5 % på alkoholfria hyllan. Lämpligt för gravida och alkoholister alltså.

• Rin

Angående alkoholfria drinkar hade ICAs buffé en artikel i senaste numret om just detta. Finns säkert att läsa på nätet också och recepted finns ju i ICAs databas. Det grundläggande tipset där var att öka syran och minska sötman för att det ska bli gott.
    Har själv aldrig druckit vindruvsjuice men vet att det finns must gjord på vindruvor också. JOKK gör flera olika bärdrycker som är bra alkoholfria alternative. Jag gillar själv deras blåbärsdryck, den är typ inte söt alls. Det kan också vara värt att se sig omkring efter lokala alternativ. Det kanske finns någon gård i trakten som gör egen äppelmust eller någon som plockar egna lingon och saft. Sådant gör det ju roligare, att det finns en historia bakom liksom. 

• Larssonmaria86

Lenblo: Okej, vi har fått höra på beroendecentrum att det var jätteviktigt att det verkligen är 0 % men det är kanske en skrämselpropaganda dem kör med.. Ska undersöka detta vidare.

• darkHorse
    Larssonmaria86 skrev 2013-05-21 23:19:43 följande:
    Lenblo: Okej, vi har fått höra på beroendecentrum att det var jätteviktigt att det verkligen är 0 % men det är kanske en skrämselpropaganda dem kör med.. Ska undersöka detta vidare.
    Jag har verkligen ingen aning om hur det funkar, men även filmjölk och youghurt har en liten alkoholhalt, kanske 0,2% eller så. Det är alltsås vårt att veta vad som är helt utan alkohol.
  • Enar

Gravida kan utan problem dricka "alkoholfria" drycker, eftersom alkoholen ej når blodet. Att de flesta har valt att specificera "under 0,5%" eller någon variant därav på sina flaskor är på grund av att detta är gränsen för vad som får kallas alkoholfritt inom EU. Att mäta upp 0,0% alkohol är svårt, dyrt och vanskligt när man handskas med jästa drycker som avalkoholiserats. Många avalkoholiserade viner har en alkoholhalt kring 0,2%, men väljer att skriva ut 0,5% på flaskan.

Alkoholister triggar inte nödvändigtvis på själva alkoholen. Jag kontaktade Maria Beroendecentrum med denna fråga, då jag inte vill orsaka olycka för mina slutkonsumenter. Lars Blomström, medicinsk chef på Capio Maria, skriver såhär:

"Det finns en hel del vetenskapliga studier på alcohol related and non alcohol related cues och deras inverkan på beslutsförmåga, kognitiv funktion och alkoholkonsumtion som tyder på att alkoholrelaterade stimuli innebär en risk. Så därför rekommenderas inte alkoholfria alkoholliknande drycker, eller drycker som har namn eller förpackning som antyder släktskap med alkohol, till nyktra alkoholister."

Om ni vill servera alkoholfritt till alkohlister bör det ske efter en diskussion om detta och inte som en överaskning till bordet under bröllopsfesten. Gravida , ammande och chaufförer samt andra som av olika skäl ej vill dricka alkohol på er stora dag är i min erfarenhet glada åt att få gott alkoholfritt vin istället för det gamla vanliga utbud som erbjuds nyktra.

Svar på tråden Alkoholfritt till mat och bar