• lilja01

Alkoholfritt till mat och bar

Det börjar närma sig dagen D, och vi har nu börjat titta efter alkoholfri dryck till maten. Aldrig i mitt liv har jag trott att det skulle vara så svårt!
    Några av gästerna har tidigare haft alkoholproblem, de är numera nyktra och klarar utan problem att vara på platser där det serveras alkohol (restauranger och krogar). Men på grund av deras förflutna vill jag inte bjuda på t.ex. alkoholfritt vin...

Därför behöver jag nu tips på något riktigt gott alkoholfritt som passar till maten! Till förrätt äter vi lax, och till varmrätt serveras viltstek. Coca-cola, fanta och annan "barnläsk" är inte ett alternativ, och det får gärna vara dryck utan kolsyra.
    Efter middagen vill vi gärna erbjuda alkoholfria drinkar i baren, så vi tar tacksamt emot förslag på sådana också.

Snälla, hjälp en stressad brud ;)

• Svar på tråden Alkoholfritt till mat och bar
  • darkHorse

Om du inte serverar alkoholfritt vin, går alkoholfri öl också bort? Mineralvatten med neutral eller citrussmak funkar. Gärna Perrier eller något i en lite roliagre flaska. Alkoholfri cider, sådan man köper på maxi är också en bra måltidsdryck. Lingondricka kanske?

• afturelding

Äppelmust är gott till fisk har jag hört. Det finns flera varianter på systemet, prova ut den ni gillar bäst :)
    Annars är fläderblomssaft gott till mat tycker jag, men den får inte vara för söt.

Drinkar är jag dessvärre dålig på. 

• Sudditjuven

Vad är det som går bort? Alkoholfritt öl och vin? :) Tänker mig att det finns ganska goda muster och dylikt, men det är kanske ingen hit att kombinera med lax. Ginger ale finns ju också, men då är det kolsyra med. Hm... Kommer att följa denna tråden med spänning! 

• MariaochDaniel

Fruktdrink till baren. Har inga recept tyvärr. Gillar själv apelsinjuice med citronsaft i och kanske nån frukt i.
    Till middagen kan jag tipsa om äppelmust, alkoholfri cider, och  helt enkelt mineralvatten med smak.

• BellaBella

Vi kommer göra flädersaft och jordgubbssaft, kan det vara nåt?
    Skulle dock inte servera "vanlig" saft utan vi gör den alltså själva.  Solig
    Sen finns peach-nånting på systemet, supergott alkoholfritt fast det är med bubblor..
    Kommer även ha bål, vad vet jag inte än. 

• kouki

Färskpressade juicer?
    Kombucha? (Liknar öl men ändå inte, jäst te från Japan som är naturligt alkoholfritt) 

• TheD

Vi hade alkoholfri öl, mineralvatten, bordsvatten, äppeljuice och två olika bål. Kommer inte på om det var något mer.

• Vichy

Systembolaget har massa alkoholfriaalternativ som är goda till mat och bar. Nån skrev här ovan att äppelmust ska funka till fisk, kanske skulle det funka bra med Strowford Press, engelsk äppelcider från systemet? GT-dricka, flädercider, funkar till det mesta och är kanon god. Finns i vissa matbutiker eller kan köpas hos IOGT-NTO Till köttet skulle jag rekommendera Blåbär 100% som finns på både systemet och Coop - Strowford är jättegoda att dricka som den är med, inte lika söt som "vanlig cider" och inte lika beskt som öl! - Briska alkoholfri päroncider - BEO ekologisk cider hibiskus och äpple - Peach pearl, persikocider (inte alls för söt), passar kanske bäst som skål - Drinkmixar och juicer att blanda drinkar med?

• lilja01

Tack för alla svar :)
    Nej, vi vill inte servera något som påminner om deras tidigare alkoholproblematik, så alkoholfri öl går också bort.
    Beo har jag läst en del gott om. Tänker mig att smaken "äpple-grönt te" kanske kan vara gott till fisken, eller kanske flädersaft eller äppelmust. Det är nog mest hjorten som får min hjärna att vända sig ut och in ;)
    100% blåbär ska inhandlas och provas, likaså lingondricka. Tack för tipsen!
    Har något vagt minne av att jag läst något om vindruvsjuice när jag googlat, någon som provat eller hört någonting om det? Till skålen har vi hittat en meloncider som var över förväntan, supergod!

Svar på tråden Alkoholfritt till mat och bar