• Anonym
    Äldre 19 May 09:54
    1438 visningar
    4 svar
    4
    1438

    hört den förut

    Har ni hört den förut.


    Vi ska gifta oss. Vi älskar varandra. Det finns inte något bättre på jorden. Så börjar bröllopsplaneringen.... VAD är det med alla människor runt omkring en som går i spinn fullständigt - det ena dummare än det andra. En bestman som tänker köra mc till bröllopet och byta om i "vapenrummet" (finns inget sådant), hans sambo som tänker göra likadant och tycker att vi ska strunta i att gifta oss i kyrkan (DET har väl hon verkligen inte med att göra, kom eller stanna borta tänker jag). Han tänker inte hålla tal, inte köra oss till kyrkan (det var väl det enda vi bad om) osv osv. Dessutom förolämpar han våra andra vänner på löpande band. Tärnan håller på och väser om etikett, vilka naglar jag ska ha osv osv - för det hade hon på sitt bröllop. Och dissar bestman. Frisören vill inte att jag ska ha det jag vill i håret. Alla tycker att vi lägger för mycket pengar på alltihop och att vi borde bjudit mindre antal gäster, gift oss på jävla Arlanda eller hyrt klänningen (DEN har jag betalt själv, så dra åt ...) Själv håller jag på att ge upp allting. Är helt ledsen och slut på allt som sjuder. Alla pratar om att det är VÅR dag men beter sig som det var deras egentligen. Och när jag säger till min blivande man att han måste ta tag i saker så får han fullständigt hjärnsläpp och panikångest.


    Och alla kallar MIG för Bridezilla.....

  • Svar på tråden hört den förut
  • Äldre 19 May 11:13
    #1

    Låter helt ärligt som att ni för det första valt helt fel bestman OCH tärna för är dom lämpade för rollen så håller dom inte på så där.
    Och vad det gäller det andra så får man försöka att inte bry sig så mycket. många har åsikter och det får dom har men det är bara om du tar åt dig som det faktiskt kan förstöra. Om man bara skiter i andra och är nöjd med sitt eget beslut så känns det mycket bättre.
    Har också hört att vi lägger för mycket pengar och att vi borde köpa något annat för dom pengarna osv osv. Men ärligt talat tycker jag bara synd om personen som säger så för det är med största säkerhet avundsjuka som ligger till grund för det.
    Så är det i alla fall i vårat fall.

    Hoppas det går bättre snart i alla fall så du får planera er dag.

  • Malain­a
    Äldre 19 May 11:20
    #2

    Hej! 
    Låter inte kul detta, men håller med Pagnie att ni ska försöka att inte bry er! Förstår att det är svårt!!!
    Det är eran dag och låt den då bli som ni vill!
    Prata med tärnan och säg hur du känner, att du inte vill att hon ska prata om allt detta! Att det är ditt bröllop och att då är det du som ska få bestämma! (erat bröllop)
    Är hon en bra vän så ska hon förstå, anser jag! :) Nu känner jag ju inte henne!

    Hoppas det löser sig för er och fortsätt kämpa med planering! Lycka till!!!  

  • Äldre 19 May 21:50
    #3

    Alltså, jag tycker mig märka att alla har en sådan otroligt förutbestämd bild av hur de tycker att ett "riktigt" bröllop går till.

    Min mamma t ex hävdade bestämt att bruden inte kunde ha vit klänning med släp på ett borgerligt bröllop, och försökte förgäves övertala mig om att välja en vanlig sommarklänning. För vi skulle ju inte vara i kyrkan. Hon mumlar fortfarande om att "bröllopet nog har vuxit sig större än vad ni trodde från början", men så är det inte alls. Bröllopet blir som vi tänkte oss från början, det var bara det att när vi sa att vi skulle ha en borgerlig vigsel tänkte hon automatiskt "enkelt" medan vi ville ha det pampigt men personligt och utan religiösa inslag.

    Ibland tror jag att folk projicerar sina egna förväntningar av hur ett bröllop går till på brudparet. Det roliga är att ibland känns det som att omgivningen flippar ut betydligt mer än vad brudparet själva. Ibland känns det tufft men det är bara att försöka stå på sig så mycket som det går. Det är du och den du ska gifta dig med som bestämmer hur ert bröllop ska se ut. Faktiskt ingen annan. Ibland kan de runt omkring som går i spinn behöva påminnas om det.

    För mig var det så att jag tyckte att all planering var skitjobbig med ungefär ett halvår kvar. Folk runt omkring lade sig i och försökte styra, och det skulle tjafsas om huruvida vissa gäster skulle bjudas eller inte. Då ledsnar man såklart. Men i mitt fall lugnade allt ned sig. De som tjatade slutade när vi sa ifrån att "vi kommer göra på det här sättet", och nu med mindre än två veckor kvar till vår vigsel så är det ingen som uttalar sig negativt alls längre. Så skönt och jag känner att jag kan lägga all min energi på det roliga :)

    Blev en massa svammel, men det jag egentligen ville säga var: Stå på er, lycka till och hoppas att det löser sig!

  • Äldre 19 May 22:02
    #4

    Funkar det inte med tärna och marskalk så byt. 

    Jag bytte ut min äldsta vän mot makens lillebrors relativt nytillkomna flickvän (de andra i bröllopsföljet var båda bröderna till maken + mellanbroderns sambo så det blev rätt naturligt när jag gav min "vän" en fot i röven och tyckte att hon antingen kunde hålla sig borta från bröllopet helt, eller komma som vanlig gäst.
    Detta efter att hon varit en riktig *cencur* under nästan ett års tid...

    Efter att hon bett om ursäkt och bett mig sy kläder åt hennes familj så skulle dom komma i alla fall.
    Men ett sms kvällen innan bröllopet sa annat Tungan ute 
    Så jag är glad att jag inte lät henne stanna kvar som tärna ändå. Hur kul hade det varit att få ett sms kvällen innan om att min ena tärna inte ville komma med sin familj för att hon inte kände sig riktigt pigg. (hon åkte på födelsedagskalas dagen efter dock).

    Bröllop tar fram både det bästa och det sämsta hos folk.
    Försök ta fasta på det bra som sker, och alla positiva kommentarer. 
    Och försök skjuta allt sånt här negativt åt sidan om du inte vill ta tag i det och göra något åt saken.
     

Svar på tråden hört den förut