• Monika513

Barn på bröllop

Hej!
    Jag är journalist på Aftonbladets relationssidor och ska skriva om barn på bröllop.
    Jag vill undersöka varför det ofta blir ett känsligt ämne och ta upp lite för- och nackdelar med att ha barn med på kalaset. Jag söker brudpar (som antingen är på planeringsstadiet eller redan har gift sig) som kan berätta hur de tänkt kring sitt bröllop. Känner ni att barn skulle förstöra festen, eller tycker ni tvärtom att livet är tomt utan barnskratt? Hör av er! monika.israelsson@aftonbladet.se el 0767726484.
    /Monika

• Svar på tråden Barn på bröllop
  • johbeh

Vi har valt att barn ska få vara med trots att vi ska ha en bröllopsfest med alkohol. Men vi har skrivit på vår hemsida att barn är välkomna men att vår dotter kommer att åka hem tidigare från festen. Vi vill dela vår dag med vår dotter och hon skulle få tråkigt utan andra barn och hon har en kusin som är tolv som ska hålla ett öga på henne Tror det kommer att bli kanon men jag skulle absolut respektera om jag blev bjuden till ett barnfritt bröllop och fixa barnvakt och skulle nog tycka det var rätt så skönt att få äta i lugn och ro.  

• Alyllyra
    Marjasinus skrev 2013-05-20 14:53:46 följande:
    Det jag däremot för mitt liv inte kan förstå är varför det är en så viktig och känslig fråga för så många.
    Nej, det förstår faktiskt inte jag heller. Och, bara för att vara extra tydlig, varken jag eller här ovan citerad person menar någon i den här tråden. Men det är ganska tydligt när man läser andra trådar att för många gäster är det otroligt känsligt.

Vi har valt att barn är välkomna på vårt bröllop. Det finns flera anledningar till detta, men de främsta är:

* Min m2b har två brorsöner som vi avgudar, och det skulle kännas tomt utan dem där
    * Merparten av våra vänner som kommer att ha barn är gravida nu. Dvs. de kommer ha små nykläckta ungar vid tiden för bröllopet. Och dessa är självklart välkomna.
    *  Vi kommer ha ett tredagarsbröllop på annan ort, och även om många kan skaffa barnvakt för en kväll så är det svårt med en hel helg.

Däremot så tänker vi inte tvinga dit barnen, det är ju föräldrarnas val om de vill ha dem där Tungan ute. Men lite barnskrik, spring och skratt kan vi tåla, det ska ju vara en familjehögtid!
  • afturelding

Vi ska ha barn med! Något annat var aldrig på tal. Vi har dock väldigt få barn bland gästerna, och antingen är de mindre än ett år, eller så är de äldre än 12. Hade vi haft många barn i våra respektive familjer och bland vänner så hade vi nog funderat på att ha barnfritt (med untantag för min sambos lillebror som blir 12 i år, såklart), då vi har en ganska liten budget. 

Men, det hade alltså varit för ekonomiska skäl. Någon alkohol kommer vi inte servera.

• Chicita
    Marjasinus skrev 2013-05-20 14:53:46 följande:
    Att man inte skulle kunna servera alkohol på en barntillåten tillställning tycker jag är ganska överdrivet. Det där är ju något som föräldrarna måste ansvara för, både för att se till att de själva är tillräckligt nyktra för att ta hand om sina barn samt att skydda barnen ifrån sådant som de kanske inte borde se. Men bröllop är ju sällan några fylleslag så jag ser inte det som något problem.

Sen är det ju så att vår fest är barntillåten, men vi tvingar ju ingen att ta med sina barn. Vi är inbjudna till tre andra bröllop under året varav två kunde vi tagit med vår dotter på - men vi kommer att fixa barnvakt ändå för att få just den där ansvarsfria stunden tillsammans. Man kan vara barnledig även på ett barntillåtet bröllop, andras barn ansvarar ju nån annan för :)
    BlackWIngedAngel skrev 2013-05-21 08:58:44 följande:
    Jag tror inte att det gör någon gladare, men är det så du känner så är det ju betydligt bättre att vara ärlig med det. Gillar man inte barn så gör man ju inte och då det är det ju logiskt att man inte vill ha dem med på sina tillställningar.

Däremot undrar jag lite över de som anger alkohol som ett skäl, eller de som är rädd att barnen ska springa runt och skrika under vigsel eller tal. Dessa barn har väl vuxna föräldrar som kan avgöra om deras barn trivs på den här typen av tillställningar eller inte och utifrån det välja om barnen ska med? För jag förutsätter att man har har en relation till föräldrarna om barnen är påtänkta för en inbjudan och personer som man har valt att umgås med bedömer man väl som personer vars omdöme man respekterar? (Observera att detta är avsett som en reflektion och inte en provokation, samt att det sista stycket härrör till tråden i sin helhet och är inte specifikt kopplat till citatet.)
    Jamen precis... Det var så här vi resonerade.
    Föräldrarna som kom på vårt bröllop brukar ta med barnen på släktmiddagar där det serveras vin/öl osv. Och det har aldrig varit ett problem.
    Vi kände att vi inte ville vara några överförmyndare och säga att "alkohol och barn hör inte ihop så därför får ni lämna barnen hemma". Utan det var upp till dom vuxna att avgöra själva om dom ville ha barnen med på en fest där det serverades alkohol.

Majoriteten lämnade barnen hemma även om dom fick ta med dom.
    Ungefär hälften av de som hade barn med, lämnade oss efter middagen och det är ju helt ok, då har dom ändå varit med på större delen av vår dag Glad 

Och vi blev inte störda på något sätt.
    Varken av spring under middagen (även om det sprangs lite) eller av skrik i kyrkan.
    Om det skreks något där så märkte jag det inte i alla fall.
    Vi hade laddat upp så att alla barn fick varsin påse med något att leka med, pyssla med och tugga på. Så dom var sysselsatta Flört 
  • Monika513

Tack alla! Vilket gensvar! Kanhända citerar jag valda delar av foruminläggen i min artikel. Om någon inte har lust att bli citerad, skriv gärna till mig och tala om det. 

• Alyllyra
    Monika513 skrev 2013-05-21 13:36:48 följande:
    Tack alla! Vilket gensvar! Kanhända citerar jag valda delar av foruminläggen i min artikel. Om någon inte har lust att bli citerad, skriv gärna till mig och tala om det. 
    Jag vill inte bli citerad, tack. {#emotions_dlg.flower}
  • kitkät

Vi har valt att ha ett barnfritt bröllop (barn under 13 år) av följande anledningar: 

Vi vill inte ha skrik, gråt och spring under vigseln/middagen samt bröllopsfesten.  Vi har ingen glädje av att ha barn på vårt bröllop, vi vill fira med våra vuxna vänner. Och vi tror knappast att barn har glädje av att vara med på vår middag och bröllopsfest som kommer pågå till tre på natten.  Vi vill att dom som har barn ska komma till vårt bröllop och kunna slappna av, ha roligt och släppa loss. 
  • TheD

"Barn och alkohol hör inte ihop" - om föräldrar tar ett glas vin etc gör mig inget men när det kommer till fylleslag så har barn definitivt inget där att göra. Då vill inte jag heller vara på plats ;)

• Helenis

Intressant dirkussion. Vi har inte satt något datum ännu, men jag tänkte att man kunde inkludera de barn som tillhör familjen dvs syskonbarn och kusinbarn eftersom de tillhör familjen, men att vänner och bekanta i första hand kommer utan barn. De flesta barnen i vår släkt är över 7 år och självgående och klarar av att sitta själva vid ett speciellt barnbord. Jag tror de som har mindre barn själva oftast väljer att fixa barnvakt så de kan slappna av och ha kul utan småttingar.
    Är det någon som har haft något inslag som underlättar när man har barn med, typ en lekhörna eller något annat som tar upp barnens intresse, så de inte blir uttråkade?

• Chicita
    Helenis skrev 2013-05-30 11:53:03 följande:
    Är det någon som har haft något inslag som underlättar när man har barn med, typ en lekhörna eller något annat som tar upp barnens intresse, så de inte blir uttråkade?
    Vi hade ett lekrum med "lektant" Flört
    Väldigt uppskattat Glad
  • Vichy

På vårt bröllop kommer vi bjuda med barn! 
    Vi står varann väldigt nära i min familj, och jag har 11 småkusiner som jag skulle sakna väldigt mycket om dom inte var där. Dom är mellan 11 och 1 år idag. och kommer vara mellan 13 och 3 när vi gifter oss. Dessutom är den äldsta kusinen och min yngsta bror (också 11) väldigt ansvarsfulla och passar och leker alltid med dom på våra familjeträffar. Så barnvakter som går att lita på finns det! Självklart har vi vuxna alltid koll också, men vi behöver inte sitta med barnen hela tiden....
    Och det är just nu ca 13 barn av 125 gäster....

(Vi kommer inte servera nån alkohol efter som jag inte dricker plus att vi kan spara in dom pengarna! Det är inte drickat som är det viktigaste, och det finns goda alternativ som inte bara är läsk och mineralvatten! ) 

• TheD

Tack för den! :pChicita skrev 2013-05-30 12:33:22 följande: Helenis skrev 2013-05-30 11:53:03 följande: Är det någon som har haft något inslag som underlättar när man har barn med, typ en lekhörna eller något annat som tar upp barnens intresse, så de inte blir uttråkade? Vi hade ett lekrum med "lektant" Väldigt uppskattat 

• stealmystyle

Jag förstår inte riktigt varför det är en sådan känslig fråga. Gifter sig gör man en gång och då tycker jag att brudparet ska få ha den fest de vill ha. Vi har valt att ha barnfritt. Helt barnfritt. Tyvärr slutade vår önskan om barnfritt med att jag tappade kontakt med en person som varit en nära vän under många år då hen inte kunde acceptera vårt val. Hen tog det personligt och ansåg att bjöd vi inte barnet så bjöd vi inte hen heller. Tråkigt när det blir så!

• Chicita
    TheD skrev 2013-05-30 18:08:42 följande:
    Tack för den! :p
    Hehe... jamen vad ska vi kalla det för då Tungan ute
  • Helenis
    Chicita skrev 2013-05-31 00:20:02 följande:
    Hehe... jamen vad ska vi kalla det för då Tungan ute
    Jasså "lektanten" är inloggad.. ? kul.. Låter som en jättebra idé, finns säkert någon ansvarsfull och barnkär äldre tonåring som gärna tjänar lite extrapengar på att underhålla barnen en dag.
  • imoen

Vi har barntillåten tillställning. Något annat var otänkbart då vi dels har egna barn, många syskonbarn och många nära vänner också just fått barn. Däremot har vi valt att inte exponera våra barn för berusning, av olika anledningar, så därför är vårt bröllop helt alkoholfritt. Nu beror det nog alldeles säkert på hur ens umgänge/familj ser ut, men jag har mycket svårt att få ihop "vill inte ha en massa spring och stoj" och "alkohol och barn passar sig inte" som argument från samma person. Om det är något som skapar spring och stoj så är det väl ändå alkohol, men från de vuxna då 😜

• imoen

Oj, ska förtydliga mig lite. Om man ska dricka i sådan mängd att det inte längre passar sig med barn så är det ju redan stojjigt. Om man däremot "tar ett glas vin till maten" så tycker jag att det är helt på sin plats att ha med barn.

Svar på tråden Barn på bröllop