• Lillasyster Tärna

    Konstiga mått på tärnklänning

    Jag ska vara tärna på min systers bröllop och vi har varit och provat klänningar men ingen passade så bra, jag hamnade hela tiden mellan storlek 10 och 12 så bestämde mig för att beställa en  efter mina egna mått.

    Men det blev väldigt konstigt resultat när jag mätte och jämförde med storlekstabellen:

    Mina mått:
    Byst: 96cm Motsvarande storlek 12 (97cm)
    Midja 78cm Motsvarande storlek 10-12 (75 resp 79cm)

    So far so good, men sen gick det utför...

    Höft: 93cm Motsvarande storlek 4 (93cm) ??!!
    Nyckelben till golv: 136cm Motsvarande ingenting, lägsta måttet var 147cm?!
    Höjd: 166cm

    Nu är jag rädd att det ska bli en jättekonstig klänning...

    Är jag en odiagnosticerad dvärg med missbildade höfter eller kan det se såhär ojämnt ut? Någon som är bra på det här att mäta?
    Jag följde instruktionerna på mätningsguiden...

  • Svar på tråden Konstiga mått på tärnklänning
  • Chicita

    Oftast mäter man fel när man mäter höftmåttet. Det är väldigt vanligt. Speciellt om man har lite rumpa och försöker få måttbandet från höftben till höftben (då glider nämligen måttbandet upp eftersom det är smalare längre upp, och så får man nästan ett till midjemått istället.
    Jag brukar ta måttbandet och liksom "sätta ihop det" i den storlek jag tror att jag borde ha över höften och sen bara låta det åka ner över höfterna (jag har det runt midjan och sätter ihop det med en klämma eller gem eller nåt så det blir som ett bälte och sen släpper jag det).
    Om det åker direkt ner på golvet så var det ju för stort, om det liksom "fastnar" ovanför höften så var det för litet och då är det bara att ändra måttet och testa igen.
    Det brukar bli bra när det liksom saktar in över höfterna och om man "vickar lite" på höfterna så kan man få det att åka ner en bit. Beroende på hur stor rumpa man har så kan det antingen då fortsätta ner på golvet eller fastna på rumpan Flört 

    Lättast är dock att ta hjälp av någon. Det brukar inte vara så dyrt att få hjälp av en sömmerska att mäta Glad 

  • Ariana

    @Chicita, smart knep med måttbandet!

    @TS Var funderar du att beställa från? När jag beställde min klänning hade jag samma bekymmer med måtten, och mitt hollow-to-hem-mått såg nog väldigt märkligt ut i förhållande till min längd när jag beställde. Om det är en klänning som inte har några specifika detaljer längst ner hade jag lagt till lite extra för att vara säker på att den inte är för kort. Jag litade inte på att de faktiskt la på 5 cm för klackar och när jag mätte mig med skor (8cm klack) blev jag mer än 8 cm längre. Jag la på lite för underkjol med i min beställning, men det ska det kanske inte vara i tärnklänningen. Jag tror att slutresultatet blev att det bara var 10 cm skillnad mellan hollow-to-hem och height. Om man ser på måttabeller att deras förslag för en person på 160 är hollow-to-hem 147 (vilket det var där jag beställde) så måste de också ha justerat en del i längden eftersom huvud och hals knappast är 13 cm. Det kan vara så att de inte mäter rakt ner även om det står så, utan mäter efter hur klänningen kommer att gå, dvs rakt längst överkroppen och utåt från midjan.

  • Lillasyster Tärna

    Ja alltså ska jag mäta det bredaste över rumpan blir det ju såklart större, då är det 97cm, men då går måttbandet nedanför höfterna. Såhär är mätinstruktionerna:

    Höfterna

    * Hitta den bredaste delen av höften
    * Vanligtvis ca 7 tum under midjan
    * Bandet bör läggas över båda höftben

    Och på bilden (som är framifrån) visar de på det bredaste stället framifrån, men det är inte detsamma som det bredaste över rumpan på mig.
    www.jjshouse.com/se/about/help.php&type=measure&cat_id=7

    Och jag är fortfarande väldigt kort från nyckelben till golv enligt deras tabell.

    Jag mejlade deras kundservice och hoppas på att få hjälp.

    Det dumma är ju att jag redan lagt in ordern Skrikandes Jämförde med storlekstabellen först i efterhand och insåg att måtten blev konstiga (de skrev nämligen att alla klänningar sys upp oavsett om man beställer enligt egna mått eller en färdig storlek så jag lade in mina mått direkt). Dock lade jag in 95cm just för att jag tänkte att det är bättre att behöva ta in lite, men skulle det vara 97cm är det ju för litet ändå.

  • Chicita
    Lillasyster Tärna skrev 2013-05-17 11:29:34 följande:
    Jo du har säkert lagt måttbandet på rätt ställe. Men när man mäter på sig själv så brukar just höftmåttet bli missvisande pga att måttbandet glider när man försöker dra åt och få en bra avläsning.
    Därför är det bra att vara två när man mäter så att den ena kan hålla i måttbandet i rätt höjd bak. För just höftmåttet är lite som att försöka mäta en uppochnervänd tratt... Flört

    Hoppas du får bra svar från kundservice.
    Och det brukar vara bra sömnsmån på klänningarna. Just för att man ska kunna justera både in och ut. Så det borde kunna gå att lägga ut klänningen lite i varje söm så att den passar om det bara är några cm som skiljer.
    Och annars kan ett par spanks (eller liknande hålla-in-fläsket-trosor) kapa nästan en hel storlek på höftmåttet Glad 
  • Ariana
    Lillasyster Tärna skrev 2013-05-17 11:33:53 följande:
    Ariana - Jag har beställt från jjshouse.com. Den här i mörkblått www.jjshouse.com/se/Empire-Axelbandslos-Knala...  Glad

    Den ska ju vara knälång så risken är ju att den blir kort-kort om måttet inte stämmer. Men där gjorde jag också som de skrev, lade måttbandet mitt mellan nyckelbenen och tog ner till golvet.
    Konstigt att de inte har mått på hollow-to-hem istället för hollow-to-floor på den klänningen, men det blir säkert rätt med dina mått. Klänningen ser inte ut att vara tight över höfterna, så det är nog  inte någon fara med det måttet heller även om det skulle vara någon cm fel.
  • xMariax

    Min tärna har samma ''problem'' När vi mäter henne (minns inte exakt i cm) så blev det:

    Byst: stl 16
    Midja: stl 10
    Höft: stl 8-9

    Vi kommer lösa det genom att beställa en 16 och sy in om det behövs.. 


Svar på tråden Konstiga mått på tärnklänning