• Emmeli
    Äldre 16 May 09:06
    13719 visningar
    25 svar
    25
    13719

    Förrätt innan grillbuffé?

    Vi ska ha en stor grillbuffé som mat på vårt bröllop. Massa olika sorters kött, såser, potatisgratäng, sallad, bröd och tillbehör. Mäktig mat, men passar våra gäster väldigt bra :)

    Men, funderar dock på en sak.. Ni andra som har haft buffé, har ni även haft förrätt?
    Vi tänkte ha det först, men jag vet inte om det "passar" ihop till en buffé eller om det blir konstigt?

    Vad för slags förrätt kan vara lämplig innan en stor grillbuffé om vi då ska ha det?

  • Svar på tråden Förrätt innan grillbuffé?
  • Rebecc­aT
    Äldre 26 Jun 18:17
    #11

    Har man bufe ska man egentligen inte behöva förrätt. Kanske är lite roligare med någonting till fördrinken om nu ska ha det istället? snittar eller något annat roligt?

  • Äldre 26 Jun 18:26
    #12
    RebeccaT skrev 2013-06-26 18:17:53 följande:
    Har man bufe ska man egentligen inte behöva förrätt. Kanske är lite roligare med någonting till fördrinken om nu ska ha det istället? snittar eller något annat roligt?
    Vad är det som säger att man inte behöver förrätt bara för att man har buffé?
    Skillnaden här är väl att man vill ha förrätten serverad på bordet istället för inkluderad i buffén. Glad
    Det vanliga vid buffé är ju annars att man har lite lättare mat i början (kallskuret, lite potatis och sallad kanske) och sen den varma maten (varmrätten alltså) sist på buffén.
    Många går ju två gånger på buffén. Först för att hämta förrätten och sen ett varm för varmrätten.

    Att duka fram något på borden direkt underlättar ju och minskar på springet under middagen sen Glad 
  • Rebecc­aT
    Äldre 26 Jun 18:55
    #13
    Chicita skrev 2013-06-26 18:26:33 följande:
    Vad är det som säger att man inte behöver förrätt bara för att man har buffé?
    Skillnaden här är väl att man vill ha förrätten serverad på bordet istället för inkluderad i buffén. Glad
    Det vanliga vid buffé är ju annars att man har lite lättare mat i början (kallskuret, lite potatis och sallad kanske) och sen den varma maten (varmrätten alltså) sist på buffén.
    Många går ju två gånger på buffén. Först för att hämta förrätten och sen ett varm för varmrätten.

    Att duka fram något på borden direkt underlättar ju och minskar på springet under middagen sen Glad 
    Jag menar bara att om man bestämmer sig för att inte ha förrätt så är det ingen som skulle tycka det var konstigt när man har bufe, då man oftast tar fler gånger.
    Man ska göra det som känns bäst. Vill man ha förrätt, så ska man såklart ha det, vill man inte, så skippar man det.
  • boddan
    Äldre 26 Jun 19:22
    #14

    Vi skall ha sommar buffe, och vi skall ha lite plockmat som förrätt, när man sätter sig till bords.Ost, korv, melon vindruvor mm 

  • Äldre 26 Jun 19:27
    #15
    RebeccaT skrev 2013-06-26 18:55:17 följande:
    Jag menar bara att om man bestämmer sig för att inte ha förrätt så är det ingen som skulle tycka det var konstigt när man har bufe, då man oftast tar fler gånger.
    Man ska göra det som känns bäst. Vill man ha förrätt, så ska man såklart ha det, vill man inte, så skippar man det.
    Men deras upplägg är ju inte riktigt som en vanlig buffé. Utan det är ju mer den "tyngre" maten bara. Glad
    Så då kan man sakna något lättare att starta med. Jag tycke nog att en förrätt skulle vara en bra idé.
    Annars kanske något lättare som står på buffén för de som inte vill gå direkt från brudskål till huvudrätt Glad 

    Något tvång är det ju inte att ha en förrätt. Men TS hade ju varit inne på att hon ville ha det, hon var ju bara osäker på om det skulle passa ihop med grillbuffén.
  • Rebecc­aT
    Äldre 26 Jun 19:27
    #16

    haha, oj, som jag stavat buffé:P

  • Äldre 26 Jun 19:48
    #17
    RebeccaT skrev 2013-06-26 19:27:55 följande:
    haha, oj, som jag stavat buffé:P
    Äsch... jag förstod ju vad du menade i alla fall Skrattande
  • stealm­ystyle
    Äldre 26 Jun 22:26
    #18

    Vi har också grillbuffé. Vi bjuder på fyra olika sorters snittar till brudskålen. Tycker inte man behöver ha sittande förrätt när man har buffé. 

  • Pyssli­gheter
    Äldre 26 Jun 23:05
    #19

    Vi har också buffé med lite mer "ordentlig" mat (kött, kyckling, gratäng, grönsaker, såser osv) och har ingen sittande förrätt men 3 olika snittar till välkomstskålen som blir som en liten förrätt. Det känns lagom tycker jag. Idén med små grillspett som Chiqita hade tyckte jag lät kanonbra! :)

  • Emmeli
    Äldre 27 Jun 08:04
    #20

    Det var en av värdinnorna som tyckte att vi skulle ha förrätt. Själv tycker jag egentligen det är lite onödigt om man istället serverar snittar till välkomstdrinken och har en monsterbuffé med både kött, fågel och fisk. Känns nog också extra jobbigt då det är jag själv (med hjälp av min mamma) som ska göra förrätten, har inte råd att köpa in den också då huvudrätten går på väääldigt mycket pengar. Men men, vad att göra? Jag är nog för mesig :)


    Alternativ kanske man kan lägga upp några snittar på en tallrik så blir det både som tilltugg till välkomstdrinken men ändå som en förrätt, eller vad tror ni? :)


    Vill inte att det ska kännas snålt, det är nog det jag är mest rädd för!

  • Mrs Lindah­l 2014
    Äldre 27 Jun 08:41
    #21

    Jag tycker absolut inte det hade känts snålt! Finns det mat til alla så de kan känna sig mätta så tycker jag aldirg man kan säga att det va snålt, sen är det ju strunt samma om den maten serveras i en eller flera omgångar.


     


    Det som dock kan vara bra att tänka på är om ni har många som ska hålla tal eller spexa så är det ofta svårare att få in det under middagen om man "bara" har buffé. Eftersom det då nästan alltid är någon som är uppe och springer för att ta mat. En förrätt, om än liten eller enkel, kan underlätta en del för de första talarna för då sitter alla gäster ner och man vet var man har dem och slipper jaga in alla ;) Men ni ska göra precis vad ni känner för, det kan inte sägas för många gånger, det är ERT bröllop, ni gör vad ni tycker passar bäst!


     


     

  • Julibr­ud13
    Äldre 27 Jun 09:04
    #22

    Vi ska också ha grillbuffé! Vi har tänkt ha snittar och frukt till välkomst drinken när gästerna minglar, sedan efter att vi anlänt och vi haft brudskålen så går vi in till lokalen och påbörjar då buffén direkt. Vi har också valt att hoppa efterrätt och istället ta kaffe, tårta och avec efter maten någon gång, sedan blir det bröllopsvals och dans och in på småtimmarna har vi tänkt ha vickning bestående av korv och bröd med tillbehör för de som önskar :) Så med vårat upplägg tycker jag att förrätt känns överflödigt..

  • Äldre 27 Jun 11:21
    #23

    Ställ snittarna på små brickor på borden så kan man sitta och småplocka och prata lite innan själva middagen drar igång ordentligt Glad

  • Emmeli
    Äldre 27 Jun 14:57
    #24
    Chicita skrev 2013-06-27 11:21:46 följande:
    Ställ snittarna på små brickor på borden så kan man sitta och småplocka och prata lite innan själva middagen drar igång ordentligt Glad

    Dagens bästa idé!! :)


    Puss på dig Chicita!

  • Äldre 27 Jun 15:17
    #25
    Emmeli skrev 2013-06-27 14:57:21 följande:

    Dagens bästa idé!! :)


    Puss på dig Chicita!


    Flört
Svar på tråden Förrätt innan grillbuffé?