Inlägg från: Aniara4 |Visa alla inlägg
  • Aniara4

Har du många nära vänner?

Jag anser inte att det ens är möjligt att ha många NÄRA vänner. Nära vänskap tar tid och engagemang, och det kan man helt enkelt inte lägga på alltför många personer samtidigt.

Jag skulle säga att jag har kanske en handfull någorlunda nära vänner, varav en väldigt nära. Sen har jag kanske 15-20 vänner, och ohyggligt många bekanta. Många av mina bekanta är väldigt fina människor som jag tycker om, men vi känner inte varann så väl och har inte mycket kontakt. En del kanske jag enbart har kontakt med på Facebook, vi skulle aldrig få för oss att ringa varann baraföratt, träffas och fika bara vi två eller så, men när vi har kontakt kan den vara nog så "djup" och berörande.

Sedan jag träffade min man är det naturligtvis han som står mig närmast och som jag tillbringar mest tid med. Eftersom jag har begränsat med ork träffar jag inte ens mina nära vänner så jätteofta (de har också barn och jobb och livspussel att få ihop), men jag vet att de finns där.

Jag har nog ganska lätt att träffa folk, kan vara rätt öppen och social när jag vänder den sidan till, och jag har fått ganska många vänner och bekanta på olika nätfora, som jag sedan har träffat IRL. Samma sak med kurser, olika jobb osv. Att jag har så många bekanta beror delvis på att jag har flyttat väldigt mycket i mitt liv, och varje gång tagit med mig några kompisar som jag hållit kontakten med när jag gått vidare.

Däremot kan det vara svårt att träffa nya nära vänner om man inte har några. Att tycka det är roligt att prata skit och kanske gå ut och göra nåt tillsammans någon gång är en sak, att kunna ringa någon mitt i natten när det är kris är en helt annan. Därför är jag otroligt glad över att ha flera sådana riktigt bra vänner i mitt liv. Särskilt eftersom jag höll på att schabbla bort min bästa vän sedan 24 år under en period när jag var alldeles för upptagen med att flänga runt och alldeles för dålig på att höra av mig. Tack och lov att hon fanns kvar när jag väl insåg hur viktig hon var!

Svar på tråden Har du många nära vänner?