• Anonym (LyckligtGift)

    Post-bröllopsdepression? Ni som redan är gifta

    Är jag knäpp eller finns det fler (ny)gifta som gått igenom samma sak? Behöver lite input

    Jag och min man gifte oss för snart en vecka sedan och hade ett helt fantastiskt bröllop och fest. Det är verkligen en av de roligaste dagarna i mitt liv och jag kan inte ha önskat mig en bättre bröllopsdag. Men jag har blivit lite tagen på sängen av min reaktion efter. Jag känner mig nedstämd, ledsen, och en stor tomhet... Och det känns så jävla fånigt! Jag borde ju vara glad, och det är jag samtidigt också. Men tomheten är så överväldigande. På ett sätt är det väl inte konstigt, bröllopet har ju varit en stor del i vårt liv hela det senaste året, och nu är det inte det längre. Är det någon som känner igen sig och gått igenom samma sak? Hur lång tid kände ni såhär? Vad gjorde ni för att komma över det?

  • Svar på tråden Post-bröllopsdepression? Ni som redan är gifta
  • blivandebrud

    Först o främst måste jag säga GRATTIIS!! :D

    Hmm.. jag har ioförsig inte gift mig än men ALL min tid går just nu åt planering. Jag kan tänka mig att jag kommer känna precis som du efter bröllopet. Så du är INTE knäpp. Det kommer på något sätt kännas tomt för att man lagt ner så mycket tid till att just planera INFÖR bröllopet och man har varit så lycklig varje gång man planerar varje minsta detalj,  det leder till en tomhetskänsla när det inte finns något mer att planera o även att man är ledsen.

    Jag har läst mycket beteendevetenskap på universitetet så jag vet mycket väl att detta är mycket normalt och kan falla in naturligt (inte på alla). Jag måste fråga bara, har ni åkt på någon smekmånad? Isåfall hade det kunnat hjälpa er/dig att riktigt smälta att hela bröllopsplaneringen och smälta att bröllopet är över. Det har trots allt bara gått en vecka sedan du gifte dig, ni behöver tid med varandra. Börja kanske fila på nästa rolig grej ni ska göra så har du annat att längta till. Eller så tar du itu med dina känslor och accepterar de helt enkelt, det kommer bli bättre och du kommer känna dig jätteglad snart igen!!

    Kram

  • FruForsmark

    Nja, hade inte tid att kännsa så då vi drog på smekmånad några dagar senare. Jag tror det var det som gjorde att "tomheten" efter bröllopet aldrig infann sig. Snarare så pustade vi ut och gladde oss åt att ett år av planering gick vägen och allt blev bra. Jag tror nyckeln är att ha nya projekt att se fram emot och planera inför, det behöver inte vara så avancerade saker men något som håller en sysselsatt. När jag saknar min bröllopsdag har jag suttit och pysslat med alla bröllopsbilder och gjort en fotobok t.ex.

  • Chicita

    Oj nej vi hade inte tid att känna tomhet...
    Bröllopsresan kom rätt fort efter bröllopet, och så var det ju alla bilder som skulle gås igenom för att fixa fotoböcker till tack åt dom som förtjänade lite extra sånt och sen skulle ju tackkorten fixas, förstoringar mm mm.
    Och mitt i allt skulle man börja jobba igen...

    Men jag tror som FruForsmark, att det gäller att hitta annat att göra. Även om det bara är småprojekt som att sy nya gardiner till sovrummet eller nåt sånt Glad 

    Man har ju tänkt, drömt, planerat, fixat, pusslat, sparat och gnetat i (ofta) flera år för att få till en speciell dag.
    Så visst kan det kännas lite antiklimaktiskt när det är över.
    Landa i din nya status som fru och ta tag i nästa projekt sen Glad 

  • Rosorochkärlek

    Jag kände som dig.

    Vi åkte också på smekmånad nästan direkt efter och det var jättebra, men visst var det konstigt att allt plötsligt var över. Jag hittade fortfarande massor av tips och liknande, men det var ju inte aktuellt när bröllopet redan varit.

    Fast det gick ju över ganska fort, tack och lov.


    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • Anonym (LyckligtGift)

    Tack alla!

    Gällande bröllopsresa så har vi planerat för Sydafrika så det blir inte av förrän till jul då det är vinter för dem nu och därmed ganska mycket regn. Så det dröjer ett tag till, även om det ska bli kul att planera för det. Fotona väntar jag fortfarande på från fotografen, hoppas att det "släpper" lite då, det är ju först när de kommer som man kan börja pilla med tackkort, fotoalbum och allt sånt. Känns som att det är lite av ett "vakuum" nu. Jag tror att det görs lite värre av att jag för tillfället är arbetslös och nu börjar inte jobba igen förrän 1a juli och går hemma just nu vilket inte hjälper heller.

  • filibustern

    jag är inte gift och planerar inget just nu,men jag förstår din känsla, för så brukar jag känna ang. de flesta projekt, och det kommer jag med mycket stor sannolikhet också känna när bröllopet är över. för min del kommer det vara så för att då har man planerat och planerat, man har haft fjärilar i magen oftare än vanligt för att man blir som nykär (kommer då jag bli) och sen när det är klart.. ja. då är de ju klart.. sen då? ...... liksom.. vardagen återkommer antar jag. men som andra skrivit tidigare - då måste man väl hitta på nå annat. :P

  • Anonym (Sommar13)

    Jag upplevde precis samma sak och kan få små deppvågor fortfarande trots att vi snart firar vår första bröllopsdag.


    Jag och min man planerade att gifta oss länge (aktivt ca 1,5-2 år) och drömde om vår dag ganska länge (var förlovade i 7 år) (vi var tillsammans drygt 9 år innan vi gifte oss) då vi träffades när jag var ganska ung (16).


    I mitt fall har jag börjat inse att jag vill jobba med bröllop och har börjat göra det så smått. Tror det kommer hjälpa mig mycket i abstinensen :)


    Men du är inte ensam!


    Kram!

  • Stoxoz

    För mig blev det också en slags tomhetskänsla dagarna efter bröllopet. (4veckor sedan vi gifte oss). Men dels har vi planerat vår resa som blir i juni. Sen har vi tittat på bilder och filmer för att minnas. Umgåtts med vänner och familj. Alltså hittat på saker för att ha något annat att tänka på, och plötsligt är allt vardag igen...

  • niriel

    Jag har hört många som har sagt samma sak, att det blir tomt efteråt, och det kan jag förstå. För vår del var det ganska intensiv planering under stora delar av ett år, och sen...poff! Allt klart! Vi lade bröllopsresan vid nyår (gifte oss i juli) så vi hade den att se fram emot och "småplanera" inför, det tror jag hjälpte mig väldigt mycket. Men när en händelse som tar så mycket av ens tid under så lång tid plötsligt är klart, det är väl rätt självklart att det blir ett tomrum.

    Om jag ska försöka komma med något tips.. Vi hade "planerings-måndagar" inför bröllopet, det kunde vara en dag att bestämma och beställa inbjudningskort, en dag att bara "götta" sig åt vad som komma skulle, en dag att göra bordsplacering och liknande. Vi omvandlade det till "mys-måndagar", så att vi fortfarande vek tid för det, men istället kanske läste gästboken, tittade på bilder, valde foton till tackkort, tittade på kartor inför resan och liknande, så att vi trappade ner. Efter bröllopsresan har allt varit "som vanligt" igen! 

  • Anonym (LyckligtGift)
    niriel skrev 2013-05-15 09:00:50 följande:
    Jag har hört många som har sagt samma sak, att det blir tomt efteråt, och det kan jag förstå. För vår del var det ganska intensiv planering under stora delar av ett år, och sen...poff! Allt klart! Vi lade bröllopsresan vid nyår (gifte oss i juli) så vi hade den att se fram emot och "småplanera" inför, det tror jag hjälpte mig väldigt mycket. Men när en händelse som tar så mycket av ens tid under så lång tid plötsligt är klart, det är väl rätt självklart att det blir ett tomrum.

    Om jag ska försöka komma med något tips.. Vi hade "planerings-måndagar" inför bröllopet, det kunde vara en dag att bestämma och beställa inbjudningskort, en dag att bara "götta" sig åt vad som komma skulle, en dag att göra bordsplacering och liknande. Vi omvandlade det till "mys-måndagar", så att vi fortfarande vek tid för det, men istället kanske läste gästboken, tittade på bilder, valde foton till tackkort, tittade på kartor inför resan och liknande, så att vi trappade ner. Efter bröllopsresan har allt varit "som vanligt" igen! 
    Vi har ju samma situation med vår bröllopresa, som inte är planerad förrän i december då vi vill till Sydafrika. Vi har börjat planera så smått och jag har tagit fasta på det alla andra kloka brudar redan har skrivit - att planera in för andra roliga saker.

    Ditt tips om era "bröllops-måndagar" tycker jag är superbra, det ska vi ta fasta på :). Tomrummet börjar redan kännas lite mindre så det går ju åt rätt håll även om det kommer och går
  • Loppa

    Hej!
    Jag har inte läst vad alla svarat dig men jag tror att det är vanligt. Jag själv hade ganska mycket att göra efter vi gift oss också men det kom lite tomhet och alla känslor kom över en ett litet tag men jag tror det som hjälpte för mig var att vi tog oss an lite små planerings grejer och bara kanske gick ut och tog en glass tillsammans och pratade mycket om dagen om händelser runt omkring dagen..
    Sedan blev det att man bara smälte in i en ny vardag men små planera lite och ta lite tjejdagar med vänner håll dig lite lagom aktiv men samtidigt trappa ner.
    Det är mitt tips. Önskar dig massa lycka till och grattis till giftemålet.

  • TheD

    Jag kände mer "bra, då är det avklarat - tillbaka till jobbet"... Jag tycker bröllop förstoras mer än vad det egentligen är ;)

Svar på tråden Post-bröllopsdepression? Ni som redan är gifta