• stealmystyle

Ni som gifter er utomhus, hur gör ni med musiken?

Vi gifter oss utomhus och funderar på hur ni andra har löst det med musiken? Vi kommer ha en jättekort vigsel utan några pauser för sång eller liknande. Dock känner vi att vi vill ha någon slags inmarsch, men känner inte för att hyra ett trådlöst PA för 1500 kr när vi ska använda det i 2 minuter. Så, har ni några tips, eller hur gjorde ni?

• Svar på tråden Ni som gifter er utomhus, hur gör ni med musiken?
  • Sörön10

Vi hade akustiska instrument. Fiol kompades av gitarr till ingång/utgångsmusik. Sångaren sjöng utan mick och kompades av två akustiska gitarrer. Funkade jättebra! 

Blåsinstrument är ju annars också ljudstarka! En trumpet som spelar nåt fanfarliknande kanske? 

• afturelding

Vi kommer ha två stycken som spelar aukustisk gitarr, och de/vi ska ha med sig förstärkare ifall att det skulle behövas. Ingen sång.

• stealmystyle
    Sörön10 skrev 2013-05-12 18:00:29 följande:
    Vi hade akustiska instrument. Fiol kompades av gitarr till ingång/utgångsmusik. Sångaren sjöng utan mick och kompades av två akustiska gitarrer. Funkade jättebra! 

Blåsinstrument är ju annars också ljudstarka! En trumpet som spelar nåt fanfarliknande kanske? 
    Vi har också funderat på akustisk gitarr men är oroliga för att det inte kommer att höras. Någon sång ska vi inte ha. Vi vill bara ha den "vanliga" bröllopsmarschen.
  • stealmystyle
    afturelding skrev 2013-05-12 18:45:03 följande:
    Vi kommer ha två stycken som spelar aukustisk gitarr, och de/vi ska ha med sig förstärkare ifall att det skulle behövas. Ingen sång.
    Vi har ju en förstärkare hemma. Dock är den jättestor. Sen hade en vän till oss, precis just det på deras bröllop. Det var två stycvken (bland annat min sambo) som spelade inmarschen på elgitarr, så är orolig att det kanske blir lite för lika. 

Vi har funderat på att låta en av våra vänner göra en låt. Dock kvarstår ju problemet med hur vi ska få ut ljudet. Jag hade som förslag att ha en litem bärbar högtalare som man kan koppla in sin iphone till, men sambon säger att det är så dåligt ljud så det inte kommer höras.  
  • Josi

Vi kommer nog också att ha gitarr. Men vi kommer att ha 2 sånger. Sen vet jag inte om kantorn är med och spelar. Kul att se att det är fler som ska gifta sig utomhus :)

• Marjasinus
    stealmystyle skrev 2013-05-12 17:51:20 följande:
    Vi gifter oss utomhus och funderar på hur ni andra har löst det med musiken? Vi kommer ha en jättekort vigsel utan några pauser för sång eller liknande. Dock känner vi att vi vill ha någon slags inmarsch, men känner inte för att hyra ett trådlöst PA för 1500 kr när vi ska använda det i 2 minuter. Så, har ni några tips, eller hur gjorde ni?
    Om du känner någon som har en gitarrförstärkare så borde det räcka gott och väl för att spela lite musik till ingång o så. Det behöver inte mer än en liten 40W-förstärkare.
  • stealmystyle
    Marjasinus skrev 2013-05-12 19:21:25 följande:
    Om du känner någon som har en gitarrförstärkare så borde det räcka gott och väl för att spela lite musik till ingång o så. Det behöver inte mer än en liten 40W-förstärkare.
    Vi har ju en färstärkare, dock väldigt stor och otymplig. Jag kan ju verkligen ingenting om teknik, men funkar det att koppla ihop iphone med förstärkare eller funkar det bara med gitarrer?
  • stealmystyle
    Josi skrev 2013-05-12 19:17:58 följande:
    Vi kommer nog också att ha gitarr. Men vi kommer att ha 2 sånger. Sen vet jag inte om kantorn är med och spelar. Kul att se att det är fler som ska gifta sig utomhus :)
    Kör ni aukustisk? Är ni inte rädda att det blir för dåligt ljud för att det ska höras?
  • Marjasinus
    stealmystyle skrev 2013-05-12 19:25:02 följande:
    Vi har ju en färstärkare, dock väldigt stor och otymplig. Jag kan ju verkligen ingenting om teknik, men funkar det att koppla ihop iphone med förstärkare eller funkar det bara med gitarrer?
    Ja, du behöver bara en sladd med 3.5 mm tele till 6.35mm tele.

ecx.images-amazon.com/images/I/619BzVPiKrL._SX385_.jpg 
  • Oprekär
    Josi skrev 2013-05-12 19:17:58 följande:
    stealmystyle skrev 2013-05-12 19:25:43 följande:
    Kör ni aukustisk? Är ni inte rädda att det blir för dåligt ljud för att det ska höras?
    Vi ska också gifta oss utomhus, akustisk gitarr och sång är det vi helst skulle ha, men jag är också rädd att det skulle höras för dåligt. Vi kommer ha 90 gäster och alla kommer givetvis inte stå i en stor klump, så räcker ljudet verkligen fram till alla?
Svar på tråden Ni som gifter er utomhus, hur gör ni med musiken?