• stealmystyle

Ni som gifter er utomhus, hur gör ni med musiken?

Vi gifter oss utomhus och funderar på hur ni andra har löst det med musiken? Vi kommer ha en jättekort vigsel utan några pauser för sång eller liknande. Dock känner vi att vi vill ha någon slags inmarsch, men känner inte för att hyra ett trådlöst PA för 1500 kr när vi ska använda det i 2 minuter. Så, har ni några tips, eller hur gjorde ni?

• Svar på tråden Ni som gifter er utomhus, hur gör ni med musiken?
  • Marjasinus
    Oprekär skrev 2013-05-12 20:02:54 följande:
    Vi ska också gifta oss utomhus, akustisk gitarr och sång är det vi helst skulle ha, men jag är också rädd att det skulle höras för dåligt. Vi kommer ha 90 gäster och alla kommer givetvis inte stå i en stor klump, så räcker ljudet verkligen fram till alla?
    Svårt att säga rent generellt. Men om man tänker på att kyrkor har en fantastisk aukustik och inga problem med vind/yttre ljud som kan störa och ändå så kör folk uppmickat där så finns det nog ännu mer anledning att ha förstärkning utomhus.

Men det beror ju lite på hur omgivningen ser ut och kanske framförallt på hur mkt det blåser. Dessutom hur starkt sångaren kan sjunga o s v 
  • Josi

Vi är bara ca 15- 20 personer så jag hoppas att alla hör musiken. Det värsta är ju om det blir dåligt väder. Hur vet man om man behöver en förstärkare?

• Marjasinus
    Josi skrev 2013-05-12 20:45:19 följande:
    Vi är bara ca 15- 20 personer så jag hoppas att alla hör musiken. Det värsta är ju om det blir dåligt väder. Hur vet man om man behöver en förstärkare?
    Man testar! :)

Vi kommer ha 80-isch människor varav ett gäng barn. Vi har ett PA som vi kommer ha till musiken senare på kvällen till dansen så vi släpar ut det och har uppmickat både för solosång och ingångsmusik.
  • Fjärilen

Vi gifte oss utomhus.
    Vi hade en vanlig typ bergsprängare som spelade vår ingångs- och utgångsmusik. Sedan så spelade min bror gitarr utan någon förstärkare. Alla hörde.

Vi testade faktiskt ute i mina föräldrars trädgård innan hur långt bort man hörde. 

Lycka till. 

• stealmystyle
    Josi skrev 2013-05-12 20:45:19 följande:
    Blir ni så få så funkar det säkert med akustisk. Vi blir ca 70 stycken så alla kommer ju inte stå så nära.
  • stealmystyle
    Marjasinus skrev 2013-05-12 19:21:25 följande:
    Om du känner någon som har en gitarrförstärkare så borde det räcka gott och väl för att spela lite musik till ingång o så. Det behöver inte mer än en liten 40W-förstärkare.
    Marjasinus skrev 2013-05-12 20:00:09 följande:
    Ja, du behöver bara en sladd med 3.5 mm tele till 6.35mm tele.

ecx.images-amazon.com/images/I/619BzVPiKrL._S... 
    Ah, tack för tipset. Ska kolla upp det :)
  • stealmystyle
    Fjärilen skrev 2013-05-12 21:25:46 följande:
    Vi gifte oss utomhus.
    Vi hade en vanlig typ bergsprängare som spelade vår ingångs- och utgångsmusik. Sedan så spelade min bror gitarr utan någon förstärkare. Alla hörde.

Vi testade faktiskt ute i mina föräldrars trädgård innan hur långt bort man hörde. 

Lycka till. 
    Hur många var ni? Har haft bergssprängare som förslag också, men sambon tror inte att det funkar. Men om det funkade för er, och ni också hade många gäster, så borde det ju funka för oss med. 
  • Sörön10

Har ni tillgång till el? Är ju rätt jobbigt att ha ett bensindrivet elverk nånstans annars. 

Föreslår annars, igen, en trumpet eller liknande. Kan bli riktigt häftigt!  

• Fjärilen
    stealmystyle skrev 2013-05-12 21:56:12 följande:
    Hur många var ni? Har haft bergssprängare som förslag också, men sambon tror inte att det funkar. Men om det funkade för er, och ni också hade många gäster, så borde det ju funka för oss med. 
    Vi var ca 35. Bergsprängaren stod bakom alla gästerna. Vi körde den med batteri.

Men som sagt, testa på er vigselplats och lyssna från olika håll.
  • JossanKossan

Vi kommer ha PA, mest med tanke på att alla gäster ska höra prästen och oss när vi pratar, musiken bryter oftast igenom ändå. Vi kommer ha ca 70 gäster, det stora problemet är att det blåser rakt in där vi ska gifta oss om det blåser västlig vind...

Svar på tråden Ni som gifter er utomhus, hur gör ni med musiken?