• amphiibiia

Olika nyanser

Hej!

Jag funderar på att sy en egen brudklänning och funderar på om det kanske hade vart snyggt att mixa olika vita nyanser.

Vad tycker ni?
    Är det någon som har testat, eller sett någon innan??

Tack på förhand!

//Lisa

• Svar på tråden Olika nyanser
  • Chicita

Att mixa olika vita nyanser kan göra att klänningen ser smutsig ut. Och därför brukar man undvika det.
    Mixa olika material eller textur istället men håll dig till samma nyans så blir det mer enhetligt Glad 

• Js Fästmö

Jag hade nog kört på bara en nyans, det blir som ovanstående skriver, lätt att man får känslan av att den är smutsig, inrökt eller får toner som liknar kissfläckar.. och det vill man ju inte på sin stora dag.

Men visst är det svårt att veta vad man ska välja, vitt har ju fått en annan betydelse sen man börjar planera bröllop.

Inte visste jag att det fanns så många sorters vitt.

:P

• Chicita

Om du kollar på den här bilden exempelvis.
    Den är ju nästan lite mot rosa och då kan det funka. Men tänk dig att den var lite beige/vit längst ner och sen tonar av uppåt.
    Då skulle det se ut som om du tagit vägen genom en lerig åker till kyrkan Flört 

• afturelding

Min klänning har faktiskt två olika nyanser, men det är så pass mycket av båda och de är så pass olika att det inte ser konstigt ut. Materialen är också helt olika, då den är sydd av både chiffong och sidenjaguard. Den är yllevit och naturvit.

Så, det beror på hur man kobinerar dem.
  • Chicita
    afturelding skrev 2013-05-10 12:00:34 följande:
    Min klänning har faktiskt två olika nyanser, men det är så pass mycket av båda och de är så pass olika att det inte ser konstigt ut. Materialen är också helt olika, då den är sydd av både chiffong och sidenjaguard. Den är yllevit och naturvit.

Så, det beror på hur man kobinerar dem.
    Där gör ju materialen en hel del. Om du hade haft samma material i båda men olika nyanser så hade det kunnat bli ett helt annat intryck...

Mönster gör ju också en del
    Om man har ett tyg med ett mönster i två nyanser och plockar upp den ena nyansen i det andra tyget så kommer man också undan med en hel del Glad 
  • afturelding
    Chicita skrev 2013-05-10 12:19:03 följande:
    Där gör ju materialen en hel del. Om du hade haft samma material i båda men olika nyanser så hade det kunnat bli ett helt annat intryck...

Mönster gör ju också en del
    Om man har ett tyg med ett mönster i två nyanser och plockar upp den ena nyansen i det andra tyget så kommer man också undan med en hel del Glad 
    Ja, precis. Chiffongen och bommorna i mönstret ligger någorlunda nära varandra, även om det inte riktigt är samma. Det behöver inte ens vara samma material för att det ska bli tokigt, det räcker med att det är samma yta egentligen. Två matta eller två glansiga tyger är svårare att få bra än ett matt och ett glansigt.
  • Chicita
    afturelding skrev 2013-05-10 13:24:18 följande:
    Ja, precis. Chiffongen och bommorna i mönstret ligger någorlunda nära varandra, även om det inte riktigt är samma. Det behöver inte ens vara samma material för att det ska bli tokigt, det räcker med att det är samma yta egentligen. Två matta eller två glansiga tyger är svårare att få bra än ett matt och ett glansigt.
    Ja det är en bra poäng Glad
    Om man ska kombinera olika tyger, färger och texturer/glans så är det bra om man kan kolla hur tygerna ser ut sida vid sida i både dagsljus och articifiellt ljus.
    Så om man kan köpa (eller få) en liten bit av varje tyg och sen testa hur det ser ut utomhus, inomhus osv så kan man i alla fall få en liten aning om hur det skulle funka  
Svar på tråden Olika nyanser