• Äldre 9 May 15:50
    4198 visningar
    25 svar
    25
    4198

    Hur gör ni med foto?

    Vi försöker bestämma oss om vi ska lägga ner pengar på en fotograf eller inte.

    Å ena sidan har man kvar bilderna länge, det känns orättvist att lägga det på någon som ska vara gäst och det är roligt att ha med alla på fotona.

    Å andra sidan så blir det en rätt så stor utgift, det blir konstigt med någon utomstående när vi har ett så litet bröllop och vi har rätt så duktiga hobbyfotografer bland gästerna.

    Hur tänker ni och hur gör ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gör ni med foto?
  • Chinch­illi
    Äldre 9 May 16:07
    #1

    Ta ett proffs och låt gästerna vara just gäster är mitt råd.

  • Äldre 9 May 16:28
    #2

    Vi hade absolut inte ekonomin till att anlita ett proffs. Även om vi hade haft det, vet jag inte om jag hade velat det.. Vi valde att anlita en tjej som går mediautbildning på gymnasiet, för att med all säkerhet veta att vi får bilder och inte lägga ett sånt ansvar på gästerna. Hon fotade i kyrkan, porträttfotografering efteråt med oss och brudföljet samt gästminglet före middagen och en kort stund efter vi hade satt oss till bords. Vår prioritet var att få så många bilder som möjligt och vi fick dryga 700 bilder av tjejen som fotade. Många av dom är väldigt bra tycker vi och även bilderna som inte är toppen har många gånger fångat ögonblick som vi gärna har kvar.


  • CoG
    Äldre 9 May 16:38
    #3

    Vi har hittat en fotograf som jobbar hemifrån, det är väl lite av hobbyverksamhet. Men vi har tittat på bilder han tagit och tror absolut att det blir tillräckligt bra för oss.
    Han tar 3500kr för parfoto, foto i kyrkan och direkt efter vigseln på "kyrktrappan" med familj och släkt.
    Vi får alla foton på cd och får välja ut 15 st som han gör förstoringar av om vi vill.

    Det blev ett mellanting mellan dyr proffs och helt amatör

  • Äldre 9 May 16:54
    #4

    Vi hade två amatörfotografer. 
    Men i slutänden kostade det nog lika mycket som en proffsfotograf eftersom vi betalade för 2 nätter på hotell, tågbiljetter (hon bor ca 40-50 mil bort) och kläder för att smälta in bland bröllopsgästerna till vårt historiska tema.
    Den andra fotografen sa nej till betalning i alla fall, annars hade det blivit dyrare än att anlita proffset som vi pratat med innan och som lovade hoppa in och fotografera oss med kort varsel om vi inte blev nöjda med bilderna från amatörerna...

    Jag skulle nog säga att fotografierna är en viktig del av dagen. Och jag skulle aldrig överlämna det till gästerna, eftersom det då finns en risk att någon gäst blir så stressad över att vara tvungen att få till fina bilder från hela dagen att den personen i princip går miste om dagen själv.
    Om ni inte har någon vän som är en duktig fotograf så kontakta ett gymnasium eller högskola med medieutbildning och kolla om en (eller hellre 2) studenter skulle vilja dokumentera ert bröllop och ta lite porträttbilder.
    Eller sök upp forum på nätet med fotografer.
    Porträttbilderna kan man alltid ta om senare men resten. Själva vigseln, stämningen, gästerna osv... Det kommer aldrig tillbaka. Och gästernas foton är inte avsedda som annat än minnen åt dom själva, så det är sällan några riktigt bra bilder där 

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 9 May 16:58
    #5

    Vi har anlitat "proffs" men vi satt många timmar med att kolla upp vad det finns för fotografer kring oss. Vad de har för paket och priser. Alla är inte dyra och då kanske man ska ifrågasätta lite är de verkligen bra.... Kolla deras portfolio.


    Vill ni betala 2000-35000kr för en amatör eller vill ni lägga 5000-6000kr för en riktigfotograf ni kanske får färre timmars fotografering men bättre bilder.


    Nu hade vi turen och vann en musikhjälpen auktion så vi får en ännu bättre fotograf än vi anlitat från första början. Man kommer ju minnas dagen men bra bilder hjälper en att minnas den längre i framtiden.

  • Äldre 9 May 18:07
    #6

    Jag tycker bilderna är sjukt viktiga oavsett storlek på bröllop.
    Vi hade så tur att en av gästerna har blivit mer eller mindre "proffs" fotograf, han har inte någon jätteerfarenhet av bröllop men han är sjukt duktig och vi känner oss säkra på att han kommer ta bra bilder.
    Dessutom kommer han vara med hela dagen och det blir billigare än att betala ca. 20,000 som vissa proffs tar om man vill ha dem hela dagen.

    Hade v inte haft den turen och kännt någon, hade vi hyrt in en proffs, men försökt att inte ta den allra dyraste kanske :) 

  • Äldre 9 May 18:25
    #7

    Jag kanske ska säga att jag röstade på att det är värt att boka ett proffs.
    Vi hade ju som sagt två amatörer. Varav den ena precis hade gått ut en universitetsutbildning i foto och media men aldrig fotat något större evenemang. Och den andra har hållt på med foto i många år, medlem i fotoklubben och gått kurser i fotografi osv osv men bara fotat familjesammankomster...

    Och vi hade som sagt kontakt med en proffsfotograf redan. Så det var inte pga priset vi bytte egentligen. 
    Utan vi ville ha lite annorlunda tänk bakom bilderna. Något som inte alla andra hade - eftersom vi hade ett tema som inte alla andra hade.
    Visst skulle säkert fotografen tänkt ut lite annorlunda grejer för oss som inte var så modernt arrangerade. Men vi ville ha någon / några som tänkte "outside the box" eftersom dom inte gjort det innan och inte hade några förutfattade meningar direkt Glad 

  • Äldre 9 May 19:49
    #8

    Vi lägger inte så stor vikt vid bilderna. De kommer ändå bara att sitta i ett album efteråt och så tar vi kanske fram och tittar på dem vart tredje år eller så. Min bror älskar att fota, men är mest inne på det här med djur och natur. Vi har dock bett honom att fota oss innan vigseln, samt ta någon bild när vi är på väg in i kyrkan. That's it. Sedan är han gäst fullt ut =)

  • Äldre 10 May 07:47
    #9

    Vi har bokat proffsfotograf. Han kommer ta naturporträtt samt vara med vid vigseln.. Vill ha proffsfoton från vigseln så att inte nån av gästerna "behöver" springa på i kyrkan...

    Sen till festen kommer vi ha 6-7 st fotointresserade bjudna, varav 2 är mediautbildade... Så därifrån kommer vi få de "obligatoriska" familjefotona samt få festen dokumenterad... Tycker att det är värt pengarna att få bra fotografier.. Det är ju bilderna som blir kvar sen när maten är uppäten och tårtan e slut...

  • Äldre 10 May 08:05
    #10

    Vi har bokat en professionell fotograf som kommer att vara med under vigsel och mingel samt ta porträttfoton på oss. Sammanlagt är fotografen med oss i 3 timmar. För oss är fotona viktiga och de är en av posterna som vi prioriterar i budgeten.


Svar på tråden Hur gör ni med foto?