Anonym (B2B... Or not?!) skrev 2013-05-16 21:23:37 följande:
Jag vet faktiskt inte varför jag just gett mig ett datum... Det har bara känts som en bra ålder att gifta sig.
Och om jag inte sätter press eller ett "utgångsdatumt" på sambon (nu gäller det även andra saker) så händer det verkligen inget... Mycket gör jag själv men jag vill ju gärna att han ska vara involverad. Han är duktig på sina saker, men ibland går det lite väl sakta framåt.
Det kommer väl bli så att 25 årsdagen kommer passera och jag kommer fortfarande var ogift och jorden kommer inte gå under... Det vet jag ocskå, men det är väl kanske just (nu i alla fall) att få saker att hända lite. Jag är ingen person som velar fram och tillbaka på vad man ska göra. Och han är tydligen mer av en "velare". Och oftast så efter att jag har puschat honom så händer det saker och han blir glad för att jag har motiverad och puschat.
Som vara ett exempel är att han nu har ett nytt jobb han älskar efter att ha haft ett "tråkigt" jobb i 5 år. Jag har vetat om att han ville göra något annat så då har jag kört på... Och till sist gav det resultat. Så jag hoppas att det ska ge resultat inom detta ämne också... Om inte tills jag blir 25 så kanske innan 30 :)
Min sambo sa under början av vårt förhållande att han inte ville gifta sig, och hans föräldrar har alltid varit sambos. Efter några år ångrade han sig och vi började prata om framtiden på ett annat sätt, nu retas han med sina föräldrar om att vi kommer gifta oss före dem

Mina föräldrar gifte sig å andra sidan efter att ha varit ett par i ett halvår, om ens det. Så vi kommer från helt olika bakgrunder på så vis.
Det kan finnas en miljon anledningar till att din sambo inte vill gifta sig, och en del av dem kanske han inte ens vet själv. De bara finns där under ytan och får honom att säga nej utan att han vet varför. Att han velar över saker är förmodligen ett tecken på just det. Min sambo är tuff på utsidan, men jag som får se honom närmare än andra vet att han är osäker på vissa saker och behöver stöd och uppmuntran. Ringen som sitter på ditt finger nu är ju ett tecken på att han vill vara med dig. En ring till gör det juridiskt bindande och ger en annan säkerhet, men det förändrar inte livet.
Vi kommer att ha ett ganska enkelt bröllop och fokusera på att fira vår kärlek med våra familjer och nära vänner. Förmodligen landar det på under 40 000:- eftersom vi får hjälp av släktingar att fixa tårta, mat och de stora posterna. Men vi tar planeringen i små steg eftersom min sambo (och jag) har ganska svårt för stora förändringar och hastiga beslut.