• mammamartini

HUR anmäler jag kinasida för bedrägeri?

Beställde en klänning från millybridal.com i februari. Fick ingen orderbeskräftelse men pengarna drogs och jag kunde se min order om jag loggade in på sidan. Jag försökte kontakta milly om detta och fick´svar efter 2 veckor att ordern kommit in och att allt var ok.

Sen började jag maila dem i månadsskiftet mars/april angående status på klänningen men de svarade aldrig och chatten var aldrig igång trots att jag var uppe på natten och testade vid flera tillfällen. När jag tillslut hotade med att anmäla dem i ett mail så svarade dem att klänningen var komplicerad och att det tar längre tid än väntat. Jag ifrågasatte varför de inte talat om det på en gång men fick inget svar.

Ytterligare en månad går och jag mailar dem igen ett flertal gånger utan svar. När jag än en gång hotar med att anmäla dem så svarar de att klänningen "kommit bort i frakten" och frågade om jag vill ha pengarna tillbaka eller om de ska göra en ny klänning. Jag svarar att jag vill ha pengarna tillbaka men får inget svar igen och inga pengar.

Nu har det gått en vecka och de var online på chatten. Jag beskriver mitt ärende till någon Elaonor som jobbar på customer service avdelningen och hon ber mig vänta medan hon skulle kolla upp det. Det går 15 minuter, inget svar. Jag skriver igen och hon skriver att den som hjälper henne med ordrar inte skickat min orderstatus till henne och att hon skulle försöka igen. Det går ytterligare 15 minuter och jag ifrågasätter detta men får inget svar fastän jag ser att hon är online. Jag skriver och skriver till henne och frågar varför de inte svarar utan resultat och en halvtimme senare stänger jag ner skiten.

Jag är helt förtvivlad. Står utan klänning och bröllopet är om 2 månader.

Hur kan man anmäla detta så jag får tillbaka mina 2 tusen? Vart ska man vända sig? Jag blir helt matt av det här och jag är så fruktansvärt besviken.

• Svar på tråden HUR anmäler jag kinasida för bedrägeri?
  • Chicita

Börja med att vända dig till kommunens konsumenthandledare. Där kan du få stöd och hjälp.
    Sen tror jag att du behöver göra en polisanmälan också, men det kan konsumentvägledaren svara mer på.
    Försök samla ihop all konversation du har haft så att det är lätt att visa upp. 

• confuzed86

betalade du med paypal så går du via dem. det gjorde jag med en säljare på ebay och fick tillbaka pengarna

• Kimmon35

I am in a similar position with ordering a dress from China. Although I received the dress it was in poor condition and tailored very badly. My trouble is that I am trying to return it and although they have agreed to pay the money back they are demanding the return costs be at my expense as they refuse to cover customs fees. It will cost me over 1000kr just to send it back to them. Just a heads up but if your dress actually arrives in the mail shortly after you will get slapped with custom fees by the delivery company since China has imposed them on ther buyer. My items cost about the same as yours and the custom fees were almost 850kr on top of what I paid to the company.  I too will be in the process of reporting them to konsumentsverket once I ship the items back and they have refunded at least for the dress and veil in hopes of trying to reclaim the additional costs I have encountered by ordering through them. Just a heads up but www.jenjenhouse.com has a major thumbs down from me and would not recommend anyone to order from them. Please do let me know how you make out and I wish you the best of luck in finding the perfect wedding dress.

• Vanessa 83

Det är tyvärr väldigt svårt att få pengar från Kina sidor. Har själv aldrig fått tillbaka pengar för  en afton klänning som jag beställde för flera år sen. Den var från landy bridal.Klänningen såg inte alls ut som på bilden och var felsydd osv. Den kostade ca 1000kr. Köpte sen i butiken för 1500kr. 
    Det ska ju vara roligt att köpa sin brudklänning. Har du tid att köpa en klänning i butiken nu? Det är nämligen långa leveranstider. Men du kanske kan hitta en som du kan köpa direkt från butiken. Vet inte var du bor men kan tipsa dig om skåne (Malmö - Helsingborg). Finns massor av klänningar att välja emelan och i alla prisklasser.

• Ariana

icpen.org/
    www.consumersinternational.org/

Ovanstående sidor verkar man kunna vända sig till (jag hittade dit via konsumentombudsmannen och konsumenteuropa, så det verkar vara ok organisationer), båda har medlemmar i Kina, men jag har inte läst igenom exakt vad de gör. Om inte annat kanske det varnar andra. Jag hoppas det löser sig med pengarna från Milly, de verkar ju ändå vara/ha varit bland de bättre kinasidorna.

@Kimmon35 Returfrakt får man oftast stå för själv vid handel internationellt. Om man har fått betala tull och moms för varan kan man enligt konsumenteuropa i vissa fall få tillbaks detta, det är TullSvar man ska vända sig till då.

Svar på tråden HUR anmäler jag kinasida för bedrägeri?