• Äldre 7 May 09:15
    2509 visningar
    4 svar
    4
    2509

    Någon kunnig florist?

    Jag har en fråga som kanske är jättedum ang ranunklar. Jag gifter mig den 7 september och har förstått att det är omöjligt att få ranunklar i buketten då. Nu sitter jag och letar efter dahlior som ska odlas för att dekorera borden, och ser då att det också finns ranunkel som enligt uppgift blommar juli-september. Hur kommer det här sig? Kan jag odla egna och binda min egen bukett? Konstigt. /Fia

  • Svar på tråden Någon kunnig florist?
  • Äldre 7 May 09:41
    #1
    sofialouise skrev 2013-05-07 09:15:25 följande:
    Jag har en fråga som kanske är jättedum ang ranunklar. Jag gifter mig den 7 september och har förstått att det är omöjligt att få ranunklar i buketten då. Nu sitter jag och letar efter dahlior som ska odlas för att dekorera borden, och ser då att det också finns ranunkel som enligt uppgift blommar juli-september. Hur kommer det här sig? Kan jag odla egna och binda min egen bukett? Konstigt. /Fia

    Hej :) Omöjligt är de såklart inte , vill du jättegärna ha ranunkler så går de såklart att få tag på. Det finns odlare i holland som odlar alla sorter året om men i mindre skara när de inte är säsong så kvaliten är inte riktigt desamma och priset betydligt högre.


    När de gäller att själv odla blommor till bukett och dekorationer så skulle jag inte föreslå de. Ranunkler är för de första ingen höstblomma utan en vårblomma och för de andra så är de svårt att pricka in så att blommorna blommar just när bröllopet är , Ranunkler blommar i regel bara någon vecka. Skulle säga att de är lite för riskabelt , ha i alla fall en reservplan :)

  • Äldre 10 May 16:13
    #2
    Sara1991 skrev 2013-05-07 09:41:18 följande:

    Hej :) Omöjligt är de såklart inte , vill du jättegärna ha ranunkler så går de såklart att få tag på.


    Nå, detta är ju iochförsig inte sant. Ibland är det omöjligt. Det är ju föralldel så att säsongen förlängs för fler och fler blommor och i viss mån förändras utbudet utifrån efterfrågan (som att man numera faktiskt får tag i tulpaner under ganska stor del av året tex) men fortfarande är det ju ändå så, att somligt är starkt säsongsbetonat och OM det alls går att hitta blir det ju dessutom sannolikt riktigt riktigt dyrt.

    Jag skulle råda att släppa ranunklerna helt. Dahlior är ett mycket bättre val och jag tycker dessutom du ska köpa dem buntvis av florist. Det blir betydligt mer prisvärt än att odla dem själv.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 10 May 19:08
    #3

    De beror såklart på Vad de är för blommor :) men att de skulle vara omöjligt är inte min uppfattning , jag har genom mina grossister fått tag på både pioner och syrener bland annat i december, priset var så klart mkt högre men de var inga problem att få tag i :)

  • Äldre 10 May 19:19
    #4
    Sara1991 skrev 2013-05-10 19:08:16 följande:
    De beror såklart på Vad de är för blommor :) men att de skulle vara omöjligt är inte min uppfattning , jag har genom mina grossister fått tag på både pioner och syrener bland annat i december, priset var så klart mkt högre men de var inga problem att få tag i :)
    Ja, det beror på vad det är för blommor. Syrener är ju faktiskt en decemberblomma i snittvärlden-de är ju som bäst då,(desto värre att få tag i bra när folk allmänt tror att det är en säsongsvara, alltså nu) och pioner är ju ett jättebra exempel på en blomma vars säsong verkligen breddats (antagligen på grund av den omåttliga populäritet den fått senaste åren då den blivit varenda bruds absoluta favoritblomma, och alltså efterfrågas alla årstider numera. manfår utan vidare tag i dem  i december-men däremot är sensommar och tidig höst betydligt värre. Det där är ju bla ett ständigt återkommande problem för sådana som jobbar med illustrationer i tidningar och reklam tex, och verkligen behöver julblommorna vid fel tid. Och man får ibland lov att meddela att det inte går-eller att det för "vanligt folk" blir helt orimligt.
     
    Ofta kan man ju lösa saker enligt önskemål, bara inte kunden är priskänslig-men oftare tycker jag det är bättre när man kan vidga kundens vyer för alternativ som ger samma eller liknande känsla till lägre kostnad eller kanske faktiskt vackrare resultat än de själva tänkt ut. Inte sällan båda delar. Det härliga med vår bransch, är ju att det finns så väldigt många underbara blommor!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Någon kunnig florist?