• Anonym (Orkar inte)
    Äldre 3 May 18:53
    3293 visningar
    11 svar
    11
    3293

    Vad ska jag göra åt grannarnas musik?

    Jag vet att det här inte är rätt forum men jag måste få hjälp. Mina grannar som bor på våningen över har så otroligt himla hemsk musiksmak och spelar högt hela tiden. Jag kan inte ringa störningsjouren efterssom att man får spela musik på dagarna och jag är för feg att ringa på.

    Det är så illa att vi inte kan se tv eller plugga utan att störas massor. Det stör hela tiden och jag orkar inte lyssna på dubstep blandat med county och boten anna. Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Vad ska jag göra åt grannarnas musik?
  • Äldre 3 May 18:55
    #1

    Skriv en lapp och lägg i deras inkast.

  • Äldre 3 May 18:58
    #2

    Ta mod till dig och ring på. Men be snällt! =) Inga lappar, det irriterar nog grannen lika mycket som deras musik irriterar dig.

  • Äldre 3 May 19:01
    #3
    Emelie87 skrev 2013-05-03 18:58:21 följande:
    Ta mod till dig och ring på. Men be snällt! =) Inga lappar, det irriterar nog grannen lika mycket som deras musik irriterar dig.
    En lapp är en första varning speciellt om man vill vara anonym och det verkar denna person vilja vara. Om lapp irriterar så är det bara att skriva fler så kanske grannen fattar ;) Det skulle jag lätt göra för jag gillar att provocera.
  • Anonym (VA?)
    Äldre 3 May 19:04
    #4

    Varför startar man en tråd på ett bröllops forum om detta? Har du ingen vän eller hyresvärd att prata med?

  • BellaB­ella
    Äldre 3 May 19:09
    #5

    Åh jag vet hur detta känns!
    Har haft jätte mycket problem med grannen ovanför, speciellt på kvällar/nätter iofs.
    Jag knackade på x antal ggr senaste året, sen ringde jag hyresvärden som skickade en skriftlig varning. 
    Så mitt tips är,  gå och knacka på ändå, och säg vänligt att det är väldigt lyhört och att du störs hela tiden. 
    Om du inte vill det, så skriv en lapp som nån skrev. Kortfattat och vänligt, och om dom inte slutar får du söka hjälp hos hyresvärd.
    LYCKA TILL!!!  

  • Äldre 3 May 19:12
    #6

    Har du provat med störningsjouren? För man kan bli störd på dagen också, även om toleransnivån nog är högre då.

  • Äldre 3 May 19:15
    #7

    Jag håller fast vid att man absolut inte bör lämna en anonym lapp! Ganska uppenbart ändå att det är någon som bor i samma hus så lika bra att säga vem man är. Jag skulle själv inte ha ngt emot om en granne ringde på och snällt bad mig sänka volymen, däremot om grannen frågar surt eller om jag får en anonym lapp i brevlådan eller en lapp överhuvudtaget när jag är hemma.

  • Äldre 4 May 10:44
    #8

    Jag håller med om att anonyma lappar är en dålig idé, som mest bara retar upp folk, vilket knappast får folk att ta mer hänsyn.

    En tant i huset där jag bodde tidigare släppte in en lapp genom mitt brevinkast en kväll, där det stod "DU MÅSTE SÄNKA DIN STERIO!" ( japp, felstavningen är direkt tagen från lappen ). Till saken hör att jag arbetade natt på den tiden och stod precis innanför dörren när lappen trillade in, eftersom jag var på väg att gå, så jag ryckte upp dörren och där ute stod hon och såg förvånad ut. Eftersom det dessutom var helt knäpptyst i min lägenhet så försökte hon väl finna sig och kommenterade något om att det var någon som spelade högt. Jag svarade att jag inte hade hört detta och att jag faktiskt inte ägde någon stereo.

    Såhär i efterhand kan man se det som en lustig anekdot, men att hon hade skämt ut och sig och blivit påkommen påverkade ju stämningen oss grannar emellan. 

  • Äldre 4 May 10:51
    #9

    Jag tycker då inte man ringer störningsjouren när man blir störd på dagtid. Lite får man väl tåla om man väljer att bo i hyreshus, eller?

    Knacka på och säg till lite snällt. Det är ALDRIG schysst att hota med värden eller liknande. Alla stör på något sätt, så klagar man bör man vara ett ljus själv, anser jag. Vågar du absolut inte ringa på, lägg en lapp. Men ring ingen jour eller värden, det tror jag inte du skulle vilja bli utsatt för själv så...

  • Äldre 4 May 11:07
    #10

    Vi har en granne under oss vars vuxna arbetslösa son bor hemma och spelar piano och trombon hela dagarna. Uselt dessutom. Hade han varit en talang så hade det till och med kunnat  vara lite trevligt med pianospel nån dag i veckan men att någon klinkar på samma låt i 2 års tid och dessuom spelar fel vid samma ställen, så ruttnar man ju. Det går inte att ignorera spelandet alls. Med tv eller stereo så blir det inte fullt så störande ändå. 

    Först bad jag snällt om att han skulle sluta spela, vilket han gjorde men de fattar inte hur jag än bett dem om att inte spela när vi lägger barnen. Det är omöjligt att då dem att sova när en idiot under sitter och jazzar loss.  
    Hans föräldrar verkar inte alls bry sig, pappan verkar lite skum och hälsar inte ens om man plingat på.

    Så vid något tillfälle skrev jag en lapp där det stod att de skulle skaffa replokal. Jag var bara så less på eländet.
    Istället för att ta till sig att deras grannar (vi är inte de enda) kanske inte vill lyssna på deras spelande så plinga mamman på hos varenda granne för att få veta vem som skrivit lappen. Jag sa att jo, det hörs väl att de spelar och förklarade det här med barnens läggtider åter igen. Och efter att hon lyriskt berättat om sin fantastiska talangfulla musicerande son, så lovade hon att de inte skulle spela dessa tider. Vilket hölls kanske 2 veckor.
    Tillslut så orkade jag inte mer eller ha någon sort dialog med dem för de fattar ju inte, så jag skrev till vår hyresvärd och förklarade att vi upplevde det som jobbigt. Vi hörde inget från hyresvärden men antagligen pratade de med dem, för han spelade mindre piano. 

    Detta utbyttes istället mot en synth och hörlurar, vilket ju hade varit jättebra om det inte vore för att fanskapet istället började stampa takten. Och nu menar jag inte att stampa takten som normalt folk utna han måste verkligen lyfta hela foten och slå den, hårt, i golvet. Om och om igen, oregelbundet och utan någon som helst taktkänsla. 
    Vi bor ÖVER dem och ändå hörs det jättemycket. Dessutom är vårt sovrum rakt över hans, så det hjälper ju knappast. 

    Jag har pratat med sonen som ju ändå är vuxen om vad det är som låter, och han säger själv att han "stampar takten". Innan det trodde vi att han hade skaffat trummor. 
    Så inget hjälper. Idioten slutar inte att spela. Jag vet att andra andra grannar också störs, det var ett par under dem som flyttade och tyckte det var en stor befrielse att slippa sonens spelande. 

    Känner mig som värsta surkärringen som klagar men jag hade hellre haft en granne som festade varje helg än den här grannen. Då hade man ju fått en paus iallafall. 
     

  • Ariana
    Äldre 4 May 11:28
    #11

    Jag tycker som många andra att du i första hand ska ringa på och be dem sänka, de är kanske inte medvetna om hur högt det låter hos dig. Om inte det hjälper ska du vända dig till hyresvärden om det är en hyresrätt du bor i. Ja, man får spela musik dagtid, men inte hur högt som helst. OM det är så att ljudet överstiger gränsvärdena kan det bero på två saker, antingen spelar grannen för högt, och då är det hyresvärden som ska se till att ni inte störs eller så är huset för lyhört, vilket också är hyresvärdens uppgift att åtgärda. Grannarnas musiksmak får ni däremot leva med.

Svar på tråden Vad ska jag göra åt grannarnas musik?