• Äldre 30 Apr 13:02
    4486 visningar
    9 svar
    9
    4486

    Kuvertavgift eller boendeavgift?

    Vi har en tanke kring detta med kuvertavgift.
    Det är så att vi har släkten ganska så utspridd över landet och väldigt många kommer behöva resa. Vår tanke och plan är nu att hyra ett vandrarhem där vi också kommer att ha middagen/festen efter vigeseln.
    Eftersom alla får resa är också vår tanke att alla gäster samlas hemma hos oss där en hyrd buss hämtar upp alla för att transportera dem till kyrkan och sedan transporterar även samma buss dem ut till gården och vandrarhemmet där allt sker (även hem till oss igen dagen efter).
    Gästerna kommer behöva ha med sig lakan, men all förtäring och dricka under kvällen står vi för och även frukosten dagen efter.
    Är det för detta rimligt att ta 400-500 kr? Denna "kuvertavgift" täcker självklart inte hela kostnaden för vandrarhemmet vi frunderar på att hyra och maten är inte alls medräknad i detta pris så att kalla det för kuvertavgift är kanske fel det också?
    Vi kommer givetvis avsäga oss alla bröllopspresenter!
    Tacksam för tankar och kommentarer!

  • Svar på tråden Kuvertavgift eller boendeavgift?
  • Alylly­ra
    Äldre 30 Apr 13:29
    #1

    Vi har också ordnat boende till våra gäster i närliggande stugor. Har skrivit i inbjudan att det kostar 500 kr per person och natt, vilket täcker hyra, lakan och städning + att överskottet används till att fixa frukost och lunch eftersom det inte finns några butiker eller resturanger i närheten. Det täcker inte allt, men nästan. Om man inte vill bo där kan man ju försöka hitta det billigare nånstans... Men de flesta gäster räknar väl med att betala boendet när man åker bort? Jag hade gjort det i alla fall.

  • Äldre 30 Apr 13:31
    #2

    Ja, det är så vi tänker också. Att får man resa så räknar man väl med att ändå få betala boende på något sätt.
    Men då kanske vi inte behöver ha dåligt samvete för att vi tar en avgift för våran plan?

  • Äldre 30 Apr 22:24
    #3

    Puffar upp denna tråd lite :)

  • Äldre 30 Apr 22:41
    #4

    Det låter fullt rimligt och jag skulle gärna gå på bröllop med det upplägget.

  • Äldre 1 May 11:42
    #5

    Brukligt på bröllop i Sverige är ju att gästerna själva ordnar med/betalar för boende. Att ni fixar ett bra pris på vandrarhem till gästerna och att de betalar detta själva låter jättebra tycker jag.

    Så kalla det inte kuvertavgift eftersom det inte går till festen utan till boendet. Så här kan ni skriva i inbjudan:

    För er som önskar boende under helgen har vi hyrt vandrarhemmet ABC. Frukost ingår men lakan behöver ni ta med er. Kostnad: x kronor per vuxen och y kronor per barn. Om du vill bo på vandrahemmet, ange det när du svarar på inbjudan.

    Jag antar att ni tänkt att bara de som väljer att bo på vandrarhemmet betalar?

  • Äldre 1 May 11:48
    #6
    sommar2014 skrev 2013-05-01 11:42:36 följande:
    Brukligt på bröllop i Sverige är ju att gästerna själva ordnar med/betalar för boende. Att ni fixar ett bra pris på vandrarhem till gästerna och att de betalar detta själva låter jättebra tycker jag.

    Så kalla det inte kuvertavgift eftersom det inte går till festen utan till boendet. Så här kan ni skriva i inbjudan:

    För er som önskar boende under helgen har vi hyrt vandrarhemmet ABC. Frukost ingår men lakan behöver ni ta med er. Kostnad: x kronor per vuxen och y kronor per barn. Om du vill bo på vandrahemmet, ange det när du svarar på inbjudan.

    Jag antar att ni tänkt att bara de som väljer att bo på vandrarhemmet betalar?
    Jag håller med. Sen skulle jag lägga till något men jag kommer inte ihåg vad. Återkommer om det dyker upp igen.
  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 1 May 15:51
    #7

    Låter som att ni ordnat allt väldigt bra :)

  • Äldre 1 May 16:19
    #8

    Tack för era kommentarer och vad glad jag blir! Solig
    Självklart är det bara dem som blir kvar över natten som betalar avgiften.
    Även vi tänkte bli kvar över natten eftersom detta vandrarhem har en "bröllopssvit" Tungan ute

  • Carina­10
    Äldre 1 May 16:33
    #9

    Jag var på ett bröllop 70 mil från mitt. Vi var MÅNGA som fick resa dit!
    Men det som fanns var olika alternativ till boende som man såklart själv  fick ta sig till o betala.

    Men det var ingen som opponerade sig för detta utan alla valde olika alternativ o var nöjda med det :)

Svar på tråden Kuvertavgift eller boendeavgift?